Volvo 740 ingen kylning - frostpluggar?

Hickan
23 januari · 43 Inlägg
#1

hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Senast redigerat av Hickan (23 januari )

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
23 januari · 12 094 Inlägg
#2

Hickan skrev:
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hickan
23 januari · 43 Inlägg
#3

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.

/Benny

motorn är helt tömd på kylarvätska. såg att det var lite fläckigt typ under grönröret, kan det vara från glukosen?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
23 januari · 12 094 Inlägg
#4

Hickan skrev:

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar.
B230E motorn.

Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.

/Benny

motorn är helt tömd på kylarvätska. såg att det var lite fläckigt typ under grönröret, kan det vara från glukosen?

Det heter glykol. Det kan vara så som du säger men det gäller att man ser var det läcker och inte bara gissa. Det är nog bara att fylla systemet och titta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hickan
23 januari · 43 Inlägg
#5

får ha i lite kylvätska imorrn och se efter vart det läcker helt enkelt

Hickan
25 januari · 43 Inlägg
#6

frostpluggarna vi fick med verkade vara för stora. får lägga en beställning på en ny så får vi prova igen

Brådhis * Voff voff *
25 januari · 4 948 Inlägg
#7

Om motorn inte kyler ett dugg hade jag nog kikat på vattenpumpen och/eller termostaten. Förutsatt att inte all kylarvätska runnit ut...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Arly165 Bakhjulsdriven
25 januari · 296 Inlägg
#8

Att tänka på är att frostpluggarna är så pass stora så att de bara precis går i hålet där de skall sitta. Inget tätningsmedel skall användas utan de ska täta av sej självt eftersom att diametern är exakt lika stor som hålet.
Ett välriktat slag med en liten hammare brukar vara tillräckligt för att få dem på plats.

För att se efter vilka hål som behöver nya frostpluggar så behöver du inte fylla i kylarvätska det räcker med vatten så kommer du att se var det rinner ut. På en B230 hade jag skruvat bort termostaten och hällt i vatten där.
När pluggarna sitter på plats går det bra att fylla på glykol.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
25 januari · 12 094 Inlägg
#9

Arly165 skrev:
Att tänka på är att frostpluggarna är så pass stora så att de bara precis går i hålet där de skall sitta. Inget tätningsmedel skall användas utan de ska täta av sej självt eftersom att diametern är exakt lika stor som hålet.
Ett välriktat slag med en liten hammare brukar vara tillräckligt för att få dem på plats.

För att se efter vilka hål som behöver nya frostpluggar så behöver du inte fylla i kylarvätska det räcker med vatten så kommer du att se var det rinner ut. På en B230 hade jag skruvat bort termostaten och hällt i vatten där.
När pluggarna sitter på plats går det bra att fylla på glykol.

Man kan även använda en hylsa som passar för att slå in pluggen men glöm inte att göra rent där pluggen ska sitta. Lite fin smärgelduk kan användas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Meaganeowner
25 januari · 2 090 Inlägg
#10

Och......................... bulan ska vända utåt innan du bankar till!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang