hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar. B230E motorn.
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar. B230E motorn.
Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar. B230E motorn.
Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.
/Benny
motorn är helt tömd på kylarvätska. såg att det var lite fläckigt typ under grönröret, kan det vara från glukosen?
hej. min kompis har köpt en 740 som inte kyler ett dugg. enl förra ägaren skulle vi byta frostpluggar som vi fick med. vart ska dessa sitta undrar jag? kan ingenting om bilar. B230E motorn.
Frostpluggar eller gjutpluggar som det egentligen heter, går dom sönder så försvinner kylarvätskan och motorn börjar koka. Gjutpluggarna kan sitta lite här och var på motorn både på blocket och toppen. Det kan sitta pluggar bak på motorn mellan motor och växellåda. Är en eller flera pluggar sönderrostade så blir det en liten sjö under motorn om du först fyller systemet och sedan startar motorn. Är pluggarna inte sönder så behöver du inte byta dom.
/Benny
motorn är helt tömd på kylarvätska. såg att det var lite fläckigt typ under grönröret, kan det vara från glukosen?
Det heter glykol. Det kan vara så som du säger men det gäller att man ser var det läcker och inte bara gissa. Det är nog bara att fylla systemet och titta.
Att tänka på är att frostpluggarna är så pass stora så att de bara precis går i hålet där de skall sitta. Inget tätningsmedel skall användas utan de ska täta av sej självt eftersom att diametern är exakt lika stor som hålet. Ett välriktat slag med en liten hammare brukar vara tillräckligt för att få dem på plats.
För att se efter vilka hål som behöver nya frostpluggar så behöver du inte fylla i kylarvätska det räcker med vatten så kommer du att se var det rinner ut. På en B230 hade jag skruvat bort termostaten och hällt i vatten där. När pluggarna sitter på plats går det bra att fylla på glykol.
Att tänka på är att frostpluggarna är så pass stora så att de bara precis går i hålet där de skall sitta. Inget tätningsmedel skall användas utan de ska täta av sej självt eftersom att diametern är exakt lika stor som hålet. Ett välriktat slag med en liten hammare brukar vara tillräckligt för att få dem på plats.
För att se efter vilka hål som behöver nya frostpluggar så behöver du inte fylla i kylarvätska det räcker med vatten så kommer du att se var det rinner ut. På en B230 hade jag skruvat bort termostaten och hällt i vatten där. När pluggarna sitter på plats går det bra att fylla på glykol.
Man kan även använda en hylsa som passar för att slå in pluggen men glöm inte att göra rent där pluggen ska sitta. Lite fin smärgelduk kan användas.