940 ltt automat trimfrågor och råd

panda666
26 april 2020 · 4 250 Inlägg

Hehe ja ni läste rätt, tom jag har skaffat mig en 940^^ blev trött på åka e39 och bytte in den mot en ganska fräsch 940 sedan automat ltt. Har läst runt som en tok i alla forums om trim och råd men vill såklart ha lite råd från er här också gällande trim osv.

Vad heter jävla automatlådan på min bilfan? som sagt är en 940 från 95 med ltt .
är det en aw71l? tror ja har P r n d 1 2 vad man kan välja på spakfan.

nu rådet som jag är ute efter, i dom flesta forums så sägs det att lådan ska tåla lite effekt, tänkte pumpa upp effekten till typ 200hk alltså vad blir det 1 bar kanske eller mer? håller lådan för effekten vid vanlig körning och lite donuts ibland på vinter eller kommer de säcka ihop?

är det exakt samma låda och motor i ltt-ftt-turbo+?

måste ja ha extra oljekylare till lådan eller pallar grejerna ihop me runt 200hk? som sagt ska inte köra som en idiot men någon donut blir det såklart nån gång.

äre nån som har nån siffra på 0-100  på en med automat 200hk sedannare? borde väl ligga därnånstans 8 sec kanske?


Tackar för svar, sorry för lång post^__^

Robb192 Tokig 08a
27 april 2020 · 1 019 Inlägg

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp

beställ hem ett sånt där kitt. problemet löst smile

Det finns 2 boxar man kan byta chipp i. ( om robban minns rätt här, längesen jag pysslade med 940)
en under ratten och en på passagerarsidan mot a-stolpen.

sen antingen köper man en annan wastegate ventil och monterar som är mer ställbar, annars går det att bricka ut den smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
Lucif3r
27 april 2020 · 2 207 Inlägg

Det är bara vissa(sällsynta?) tändningsboxar som går att chippa rakt av.
Dock finns det dotterkort att köpa som man kan löda dit i dom "ochipbara" tändningsboxarna för att kunna chippa även dom. Tycker dock dom kostar lite väl mycket(runt 700kr) med tanke på att det bara är ett kretskort med ett fåtal komponenter som kostar typ 20 spänn....

Robb192 Tokig 08a
27 april 2020 · 1 019 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är bara vissa(sällsynta?) tändningsboxar som går att chippa rakt av.
Dock finns det dotterkort att köpa som man kan löda dit i dom "ochipbara" tändningsboxarna för att kunna chippa även dom. Tycker dock dom kostar lite väl mycket(runt 700kr) med tanke på att det bara är ett kretskort med ett fåtal komponenter som kostar typ 20 spänn....

kallades väl så fint guldboxen den som satt under ratten.
den vid fotbrunnen på passagerarsidan har jag aldrig varit med om att chippet inte är utbytbart i smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
Lucif3r
27 april 2020 · 2 207 Inlägg

Ja, en guldbox har alltid utbytbart chip, men det finns även svarta som har utbytbart chip. Enda sättet (mig veterligen) att ta reda på om det är utbytbart chip eller ej i en svart box är att öppna boxen.

Den vid fotbrunnen - bränsleboxen - har alltid löst chip.

panda666
27 april 2020 · 4 250 Inlägg

Robb192 skrev:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp

beställ hem ett sånt där kitt. problemet löst smile

Det finns 2 boxar man kan byta chipp i. ( om robban minns rätt här, längesen jag pysslade med 940)
en under ratten och en på passagerarsidan mot a-stolpen.

sen antingen köper man en annan wastegate ventil och monterar som är mer ställbar, annars går det att bricka ut den smile

tänkte beställa chip och klocka från kl racing eller nått, sen ska han sänkas också me fjädrar^^ har folk på jobbet som kommer hjälpa mig me det. men frågan är vad pallar lådjäveln? klarar automaten 180-200hk? vanlig körning och lite omkörningar och donuts på vinter. visst är det aw71 jag har?

simlar
27 april 2020 · 5 523 Inlägg

panda666 skrev:

Robb192 skrev:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp

beställ hem ett sånt där kitt. problemet löst smile

Det finns 2 boxar man kan byta chipp i. ( om robban minns rätt här, längesen jag pysslade med 940)
en under ratten och en på passagerarsidan mot a-stolpen.

sen antingen köper man en annan wastegate ventil och monterar som är mer ställbar, annars går det att bricka ut den smile

tänkte beställa chip och klocka från kl racing eller nått, sen ska han sänkas också me fjädrar^^ har folk på jobbet som kommer hjälpa mig me det. men frågan är vad pallar lådjäveln? klarar automaten 180-200hk? vanlig körning och lite omkörningar och donuts på vinter. visst är det aw71 jag har?

Ja du har en AW71L

http://www.turbobricks.net/forums/showt … p?t=333179
Verkar hålla att plågas med 300-350hk av jänkarna iaf.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
panda666
27 april 2020 · 4 250 Inlägg

simlar skrev:

panda666 skrev:

Robb192 skrev:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp

beställ hem ett sånt där kitt. problemet löst smile

Det finns 2 boxar man kan byta chipp i. ( om robban minns rätt här, längesen jag pysslade med 940)
en under ratten och en på passagerarsidan mot a-stolpen.

sen antingen köper man en annan wastegate ventil och monterar som är mer ställbar, annars går det att bricka ut den smile

tänkte beställa chip och klocka från kl racing eller nått, sen ska han sänkas också me fjädrar^^ har folk på jobbet som kommer hjälpa mig me det. men frågan är vad pallar lådjäveln? klarar automaten 180-200hk? vanlig körning och lite omkörningar och donuts på vinter. visst är det aw71 jag har?

Ja du har en AW71L

http://www.turbobricks.net/forums/showt … p?t=333179
Verkar hålla att plågas med 300-350hk av jänkarna iaf.

tack! hehe ja kommer inte trimma han så jäkla hårt men tänkte ladda runt 0.9 bar max. vad får ja typ 180-190 hk kanske max. sen får de räcka;)

Slim
27 april 2020 · 340 Inlägg

Vad hände med E39an?

panda666
27 april 2020 · 4 250 Inlägg

Slim skrev:
Vad hände med E39an?

1a inlägget, hade en e39 som ja bytte in mot en 940 sedan ltt. Automatlåda. ska försöka trimma till runt 180-190hk och sänka. sen var frågan hur mke aw71l lådan tål, dom flesta ja kollat me verkar som att den ska klara 200hk lätt om man inte kör som en dåre 24-7

Mew
28 april 2020 · 2 156 Inlägg

Ja 200hk är ingen fara. Angående motorn är det exakt samma i både lättryckaren och Turbon, det enda som skiljer är laddtrycket. smile Även lådan är samma vad jag vet.

Senast redigerat av Mew (28 april 2020)

panda666
28 april 2020 · 4 250 Inlägg

Mew skrev:
Ja 200hk är ingen fara. Angående motorn är det exakt samma i både lättryckaren och Turbon, det enda som skiljer är laddtrycket. smile Även lådan är samma vad jag vet.

nice!

tänker satsa runt där 180-200hk max, sen blir det sänkning. tack för info. blir o ta hand om pärlan och tom köra lite donuts på vinter ifall det börjar snöa igen här i stockholm.

Lucif3r
29 april 2020 · 2 207 Inlägg

Vad jag har läst mig till så håller automaten för runt 200hk orginal, men man kan relativt enkelt modifiera dom för att tåla mer effekt(upp till 300hk eller något sånt).
Har dock inte en susning om hur den modifikationen påverkar känslan av växlingarna, om den blir att kasta i växlarna t ex...
Jag hade en länk till en rätt bra förklaring, men den har jag givetvis tappat bort... Det var på nån engelsk sida iaf.

Men det är väl bara att prova, märker du att den börjar slira onormalt mycket så får du väl sänka laddet lite smile Men det bör inte vara något problem med ditt effektmål.
En spolning av lådan så den får ny fräsh olja i sig skulle väl inte skada dock, om det inte är gjort nyligen.

Ang. själva lådan... Jag har läst att det faktiskt skiljer på lådan mellan FTT och LTT, FTT-lådan ska tydligen ha någon extra lamell i sig.
I praktiken verkar det dock inte göra någon som helst skillnad. Den tål lika mycket/lite för det.

Jag rekommenderar förövrigt inte att ladda några 1bar på orginalturbon.. Den kommer bara pumpa varmluft då och du tappar effekt istället. 0.8 är väl typ maxgräns för orginalsnurran och IC.
Med en större intercooler kan du kanske pressa ut 0.9 eller så innan effekten blir lidandes.
Jag skulle iaf satsa på ~0.8bar med orginalgrejor och nöja mig med den effekten, och byta till större snurra(t ex en 16t, också en liten snurra, men dom växer på träd och är lätta/billiga att få tag på) om jag skulle vilja ladda mer.

panda666
29 april 2020 · 4 250 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vad jag har läst mig till så håller automaten för runt 200hk orginal, men man kan relativt enkelt modifiera dom för att tåla mer effekt(upp till 300hk eller något sånt).
Har dock inte en susning om hur den modifikationen påverkar känslan av växlingarna, om den blir att kasta i växlarna t ex...
Jag hade en länk till en rätt bra förklaring, men den har jag givetvis tappat bort... Det var på nån engelsk sida iaf.

Men det är väl bara att prova, märker du att den börjar slira onormalt mycket så får du väl sänka laddet lite smile Men det bör inte vara något problem med ditt effektmål.
En spolning av lådan så den får ny fräsh olja i sig skulle väl inte skada dock, om det inte är gjort nyligen.

Ang. själva lådan... Jag har läst att det faktiskt skiljer på lådan mellan FTT och LTT, FTT-lådan ska tydligen ha någon extra lamell i sig.
I praktiken verkar det dock inte göra någon som helst skillnad. Den tål lika mycket/lite för det.

Jag rekommenderar förövrigt inte att ladda några 1bar på orginalturbon.. Den kommer bara pumpa varmluft då och du tappar effekt istället. 0.8 är väl typ maxgräns för orginalsnurran och IC.
Med en större intercooler kan du kanske pressa ut 0.9 eller så innan effekten blir lidandes.
Jag skulle iaf satsa på ~0.8bar med orginalgrejor och nöja mig med den effekten, och byta till större snurra(t ex en 16t, också en liten snurra, men dom växer på träd och är lätta/billiga att få tag på) om jag skulle vilja ladda mer.

Tack! du menar kanske acumulator mod eller nått? läste också på nån utländsk forum typ amerikansk där dom triksa lite med växellådsbultar, +extra oljekylare ska lådan palla mer stryk, dom grabbarna körde typ 300hk varsin iaf och lådorna höll för dom. Kör inte dom flesta runt 1 bar?  0.8-0.9 borde väl vara ok? hur mycket hk ungefär är det? det är inte så jäkla hugget i sten så länge man hamnar runt 180-200hk. org 134hk som ja borde ha nu känns inte så jäkla slö då de funkar skitbra till vardan men tänker mig varför inte ta ut dom extra pollarna om maskineriet endå klarar av det. Sen får vi se om ja sparar ihop mer pengar och går att förstärka lådan på nått sett så man inte blir pank då kan ja öka effekt lite mer men runt 200hk borde räcka gott o väl för mig.

Lucif3r
29 april 2020 · 2 207 Inlägg

Just det! så heter det ja.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=108965
Där är länken :>

panda666
29 april 2020 · 4 250 Inlägg

Lucif3r skrev:
Just det! så heter det ja.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=108965
Där är länken :>

De exakt den ja läste förr, låter lite som pain in the ass att fixa de där, kanske gör det på semestern när man har mycket tid men eftersom ja inte ska trimma ihjäl bilen så kanske detta behövs inte just nu. Tänker köra me typ 180-200hk max just nu så kanske en spolning av lådan räcker. Kommer inte sitta o burna varje dag utan bara bra att ha lite mer power under huv. Om det snöar lite på vinter blir det lite donuts annars inte så mke.

panda666
27 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Så  nu är pärlan sänkt 60/40 med fjädrar från kl racing!
servad med olja, stift, filter och fördelar delar, tänd delar.  Nu min fråga till er, fett sugen på skaffa R fälgar och smacka på men vill att bilen ska se ännu mer sänkt ut. Finns det R fälgar till 940 som bara är att smacka på direkt utan spacers? eller vilka r fälgar passar? ser att det finns för många olika volvo modeller. Är det nån som kan hänvisa till nån bild där man ser hur en sänkt 940 ser ut me r fälgar? en typ 60/40 sänkt med r fälgar . ska man satsa på 17 eller 18 tum? Som sagt vill inte att bilen ska se hög ut utan vill att den ska se så låg ut som möjligt utan att behöver skrapa i allt.

Lucif3r
28 maj 2020 · 2 207 Inlägg

Bilen blir ju varken högre eller lägre med andra fälg-/däckstorlekar, förutsatt att rullomkretsen är oförändrad.

Jesper328
28 maj 2020 · 2 364 Inlägg

Åkte för ett par år sedan med en 944 FTT automatare, några tänd, och bränslechip som jag hittade på Blocket, samt uppställt ladd.
Laddade 1 Bar, dock uppställt med pysventil så det spikade lite i mellanregistret p.g.a skenladd då org wastegate inte riktigt hängde med.

Klockade 0-100 på 6.61 sek, vilket känns lite väl snabbt, men det landar nog därikring.

Skaffade ytterligare en 944 för ett tag sen som det nu sitter Megasquirt i, så jag har en chippad bränslebox till övers som jag kan skänka vid avhämtning.
Oklart vad för slags chip som sitter i, gick lite sisådär på låga varv, kan däremot haft med kammen att göra.
Men vill du ha den boxen så finns jag ett par mil österut ifrån Örebro. smile

Up the RA
JN1975
28 maj 2020 · 234 Inlägg

Jag har haft två 945 LTT aut 1996 som jag småtrimmat med vedbods-tricks, ca 200-220hk. Lyckades köra sönder motorn på båda men lådorna höll, så de tål nog en del.

Recepten var: bränslechip från Timo, uppspänd klocka med brickor, röda spridare från Saab Turbo, uppspänd bränsletrycksregulator. När jag kört sönder den första, flyttade jag över grejorna till den andra. På den andra lyckades jag dessutom hitta en turbo och downpipe från en V70 T5 (16T?) gratis på skroten, som jag vred huset på och köpte en ställbar wastegate-klocka.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang