Första bil

Hugo5
19 juli 2020 · 1 Inlägg

Planerar att köpa min första bil inom snar framtid och behöver lite råd från folk med erfarenhet. Min budget ligger runt 10.000 kr, den ska vara manuell och helst en halvkombi. Den ska vara relativt lätt att skruva och pilla med då målet är att jag ska lära mig att byta delar och förstå bilar generellt (är nybörjare vilket kanske märks). Den ska inte dra för mycket men samtidigt vill man ju inte stå med någon gammal rishög som gör 0-100 på tre dygn. Har kikat en hel del på Honda Civic (6:e generationen) vilket verkar som en rolig och pålitlig bil, är dock öppen för förslag!

Utmarks-Loke
19 juli 2020 · 5 836 Inlägg

VW Golf gen. 4 eller 5, före de började med direktinsprutning.

husseman
19 juli 2020 · 1 590 Inlägg

En jappsare solklart, tyvärr får du inte mkt. för 10k. I den prisklassen finns bara franska skitbilar, volvo o fordar o Opel. 

mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Han ville skruva..
Då passar det ju alldeles utmärkt med nämnda kärror..roll
Själv valde jag en riskokare av motsatt anledning, dvs slippa skruva..

Senast redigerat av axxet (19 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
19 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Ser att det finns en Rover 45 på blocket för 6500. Väldigt trevliga bilar men döda på marknaden pga engelsk bil och problem med topplockspackningar på de tidigare k-motorerna. Jag tror de kom tillrätta med det de sista åren så den bör vara sjysst. Ett fynd faktiskt. Rover 25/45 är baserad på Honda Civic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Capros
19 juli 2020 · 10 Inlägg

Hej,

Jag har kollat väldigt mycket bilar på senaste tiden i närheten av din prisklass, även ägt väldigt många bilar i den prisklassen eftersom jag gillar att äga olika bilar.

Toyota:

Camry ( https://www.blocket.se/annons/norrbotte … l/90649175 )

Sedan finns även Corolla / Avensis, men Camry är den lyxigare och finare av dessa bilar.

Honda:

Civic + Accord
Från min erfarenhet så är det mycket mer accords på just facebook marketplace än blocket utav någon anledning, iallafall i din prisklass.

Mazda 3
Dessa är det många som är nära 10 000, så ifall du är lite modig och vågar pruta så ska det gå, enda är att du ska försöka undvika mycket rost och just de tidiga modellerna 2003/04, det jag har läst så är det lite mer fel på dessa än de nyare.

Mazda 6:
Denna skulle jag inte rekommendera efter att ha forskat lite i den, mycket fel och mycket rost. Så gå inte på denna fälla.

Sedan en lite mer kontroversiell bil:

Mitsubishi Galant ( https://www.blocket.se/annons/norrbotte … 0/90412043 )

De brukar ligga lite över 10 000 kr, men det går ofta lätt att pruta på dem (eftersom mindre efterfrågan)

Bara ett allmänt tips medan jag ändå tipsar, titta ifall bilarna är avställda eller inte, för vissa brukar ställa av dem så du får direkt lägga på ca 2000kr till på priset.

Jag brukar inte vilja ha en bil som är över 27 500 mil, där går min gräns om jag ska köpa den. Mestadels eftersom jag tänker lite mer på hur man ska sälja i efterhand och det ser inte så jäkla bra ut med 30 000mil.

Hoppas du hittar en fin bil!

Senast redigerat av Capros (19 juli 2020)

torsen
20 juli 2020 · 7 236 Inlägg

Vill du lära dig skruva bil - köp en europeisk bil!
Snabbaste och bästa sättet att bli autodidakt bilmekaniker är att köpa en NIVA eller SAAB!

Ska du ha bilen som fortskaffningsmedel - köp en Asiat!

Budgeten är inte anpassad till någon användbar bil - förutom att meka med.
Dina 10.000:- överskrids lätt av reservdels-och verktygsinköpen.
Bara inköpet av en vettig (MIG-)svets med tillbehör drar hela din budget.

Men lycka till!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli 2020 · 17 477 Inlägg

Nåja. För 10-12 papp kan man visst hitta en bra och pålitlig bil. Det har funkat för mig i många år när det har köpts in pendlarbilar. Byter varje år bara för att det är kul, inte för att de har gått sönder. Men visst har någon bil kostat någon tusenlapp i rep nån gång.

Men det går.

Förra årets Citroen kostade inget i reparationer och jag tjänade 3000:- på att sälja den sen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
20 juli 2020 · 2 378 Inlägg

rent generellt när man köper en bil i denna prisklass så gäller några regler.

Ingen turbo, äldre ägare, få tidigare ägare och "tråkig" modell :smile

Utmarks-Loke
20 juli 2020 · 5 836 Inlägg

Bilar i denna prisklass kommer att gå sönder, det kommer att bli reparationer. Därför bör man köpa en bil som är rolig att skruva med, det kanske till och med är viktigare än att man har en som sällan går sönder men är skittråkig att laga när det väl händer.

Lucif3r
20 juli 2020 · 2 214 Inlägg

Håller med föregående. När vi pratar om sånna här småsummor(relativt) så lär man tänka på mer än just själva bilen. Främst då inte "OM bilen går sönder" utan "NÄR bilen går sönder".
Har man tight budget bör man titta efter en väletablerad modell i sverige och utgå ifrån reservdelspriserna. Bara som ett exempel har ju vi våra kära gamla volvos, t ex 940, 850 och S/V70 97-00. Samtliga är bra bilar för priset, lätta att skruva på, och är pisslätta att hitta delar till till bra pris.
Sen är man fri att tycka vad man vill om gamla volvos såklart, men det är ju inte för intet det fortfarande rullar så många gamla volvos på vägarna i sverige smile.

Givetvis är det omöjligt att sia om hur just den bilen man köper kommer hålla i längden, begagnade gamla billigare bilar är alltid grisen i säcken hur noga/försiktig man än är.
Ibland har man tur och får ett exemplar som bara går och går och går, och ibland har man otur och får en som inte gör annat än att krångla.

Så, ja, mitt förslag är att du börjar kolla upp reservdelspriser och "lättmekat" innan du börjar stirra dig blind på en specifik bilmodell. Man bör alltid utgå från att bilen man köper rasar i småbitar 1 vecka efter köp, så blir man inte besviken smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli 2020 · 17 477 Inlägg

Köper man en Toyota Yaris av mk1 som rullat under 30k mil så lär den rulla några tusen mil till. Haft några. Kul? Nej. Pålitlig? Ja.

Kopplingen ger upp så småningom och det är dyrt så den ska provas grundligt innan köp. Har själv köpt en Aygo till ungarna (Samma bil, annan förpackning) och de har inte tagit död på den ännu.

Men ska man ha en "kul" bil så plocka fram plånboken...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juli 2020 · 7 229 Inlägg

Polaren köpte nyss en Ford Fiesta 1,4 från 2005 7500 mil för 13 000
Den gör 0-100 på en eftermiddag så den ligger inom din prestanda marginal. Klockrent köp, driftsäker, snål och trevligare att åka i än en trillingbil.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2020 · 17 477 Inlägg

SportPilot skrev:
Polaren köpte nyss en Ford Fiesta 1,4 från 2005 7500 mil för 13 000
Den gör 0-100 på en eftermiddag så den ligger inom din prestanda marginal. Klockrent köp, driftsäker, snål och trevligare att åka i än en trillingbil.

Ja du. Trillingen är inte tyst på vägen. Ska köra denna hela veckan ToR jobbet 13 km bort. Inte supersugen på att dra den över 90 km/h. Men snål är den nog. Men inget för den som ska använda bilen dagligen utan att ha en "riktig" bil att bruka vid längre resor.

En Fiesta/Focus är nog ett bra val!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juli 2020 · 7 229 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:
Polaren köpte nyss en Ford Fiesta 1,4 från 2005 7500 mil för 13 000
Den gör 0-100 på en eftermiddag så den ligger inom din prestanda marginal. Klockrent köp, driftsäker, snål och trevligare att åka i än en trillingbil.

Ja du. Trillingen är inte tyst på vägen. Ska köra denna hela veckan ToR jobbet 13 km bort. Inte supersugen på att dra den över 90 km/h. Men snål är den nog. Men inget för den som ska använda bilen dagligen utan att ha en "riktig" bil att bruka vid längre resor.

En Fiesta/Focus är nog ett bra val!

Absolut ! Ingen dålig bil, men bullrig som tusan och lite för liten

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang