Första bil?

brunkman
5 augusti 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Ska köpa min första bil om några månader när jag tagit körkort, men vet inte riktigt exakt vad jag ska köpa.

Jag har inga större krav förutom att det inte ska vara volvo eller saab (tyvärr).

Helst ska den vara pålitlig men endå rolig att köra, dock kanske det inte passar så bra ihop.

Har en budget på max 40,000kr.

Kan någon rekommendera en bra första bil?

Tack på förhand!

spillolja
5 augusti 2020 · 4 009 Inlägg

En VW golf 1,4 Tsi ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
5 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

brunkman skrev:
Hej!

Ska köpa min första bil om några månader när jag tagit körkort, men vet inte riktigt exakt vad jag ska köpa.

Jag har inga större krav förutom att det inte ska vara volvo eller saab (tyvärr).

Helst ska den vara pålitlig men endå rolig att köra, dock kanske det inte passar så bra ihop.

Har en budget på max 40,000kr.

Kan någon rekommendera en bra första bil?

Tack på förhand!

varför just inte en volvo? hade tänkt rekommendera en 740-940-850-s70-s60 som första bil, kanske kan lära dig mecka lite och inte vara orolig över att smälla den eller nått. perfekta som första bil, reservdelar i massor och folk verkar kunna dom utantill. Om du vill alltså ha både roligt och hållbart. 7/9 serien då med rwd och väldigt billiga i inköp nu så roligare kan ja inte tänka mig faktiskt för pengarna. Satsar du bara på hållbarhet räknar vi då japanare självklart men då försvinner det roliga, om du inte satsar på en lexus dvs, rwd. Kan då rekommendera en lexus is 250 men tror priserna börjar från 60 och uppåt men då har du en jävligt bra bil och rolig som fan me rwd.

brunkman
5 augusti 2020 · 2 Inlägg

Gillar inte Volvo eller Saab stuket... dock är det säkert bästa första bilen egentligen, precis som du säger. Kanske får bita ihop och köpa en Volvo eller nått. smile

7/9 serien?

Har kollat på Toyota celica mk4, kanske inte är roliga att köra men rätt problemfira?

Tack!

Utmarks-Loke
5 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

spillolja skrev:
En VW golf 1,4 Tsi ?

Golf är ett bra förslag men motorvalet var väl inget vidare

husseman
5 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, för 40k kan man få en riktigt fin Saab 9-5 som går som satan o alla fel som finns e´kända. Du skrev inget om bränsleförbrukning som ofta tar bort Saab/Volvo.. från ett smart köp.  Annars e´det japps som gäller. Man kan inte få allt.. o det finns de med pulver i oxå.  Håll dig borta från Fransk skit, e´grundregel 1.
mvh/husse

spillolja
6 augusti 2020 · 4 009 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Golf är ett bra förslag men motorvalet var väl inget vidare

det vill jag inte hålla med om, jag kör min under 1/2 liter milen på landsväg vid långkörning
har averkat snart 17.000mil med min  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2020 · 17 345 Inlägg

Någon mindre Japansk GTi-bil kan vara nog så kul. De drar ju ifrån straffsänkta 740 turbo rätt lätt.

Kanske en Mitsubishi Colt CZT 1.5t? Väger runt 1 ton så 150hk funkar. Turbo så går att trimma...
Jag provade en innan jag köpte en annan bil. Men satan vad den gick! (Men AC fungerade tyvärr inte)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
6 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

brunkman skrev:
Gillar inte Volvo eller Saab stuket... dock är det säkert bästa första bilen egentligen, precis som du säger. Kanske får bita ihop och köpa en Volvo eller nått. smile

7/9 serien?

Har kollat på Toyota celica mk4, kanske inte är roliga att köra men rätt problemfira?

Tack!

hmm svårt att säga, gamla bilar så problem dyker upp säkert. men tänkte 740/940 borde vara ganska lätta att fixa samt reservdelar finns tusentalls. 940 går lätt att skrämma upp till 200hk+ och med lite mer cash trimma upp lite till . ganska simpla bilar och man är inte orolig över att smälla nån.

SportPilot Ubåtsingenjör
7 augusti 2020 · 7 210 Inlägg

det är rätt, köp för gudsskull inte någon jäkla tröska (volvo/saab)

för 40.000 kan man hitta en civic type R om man har tur smile pigg liten bil med riktigt bra väghållning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
1Adrian1
7 augusti 2020 · 356 Inlägg

SportPilot skrev:
det är rätt, köp för gudsskull inte någon jäkla tröska (volvo/saab)

för 40.000 kan man hitta en civic type R om man har tur smile pigg liten bil med riktigt bra väghållning

Instämmer!

torsen
7 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

1Adrian1 skrev:

SportPilot skrev:
det är rätt, köp för gudsskull inte någon jäkla tröska (volvo/saab)

för 40.000 kan man hitta en civic type R om man har tur smile pigg liten bil med riktigt bra väghållning

Instämmer!

Stämmer in kören!

panda666
9 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Ni kan hata så mycket ni vill:) saab förstår ja, fwd och tråkiga som inte ens håller bra. Men en 940 är inte ett dåligt val^^ dom säljs nu på blocket för runt 15-20k me turbo som man lätt kan köra upp till runt 200hk=man hamnar lätt i diket på vintern . Roligare bil på vinter får man leta efter.

VirreEriksson
9 augusti 2020 · 1 294 Inlägg

panda666 skrev:
Ni kan hata så mycket ni vill:) saab förstår ja, fwd och tråkiga som inte ens håller bra. Men en 940 är inte ett dåligt val^^ dom säljs nu på blocket för runt 15-20k me turbo som man lätt kan köra upp till runt 200hk=man hamnar lätt i diket på vintern . Roligare bil på vinter får man leta efter.

Fast TS har inte nämt något om at det behöver vara rwd. Det finns ju olika definitioner av "rolig bil". Det behöver inte betyda rwd.

Självklart 940 om sladda/rwd är kravet. samt meka själv. Men är det inte det skulle jag säga uruselt val. Riktigt omodern bil, kantig enligt många, sluuukar bränsle samt att bli förknippad med "andra som kör 7/9" är inte en fördel för alla.

Mitt tips är någon golf eller någon audi/bmw i prisklassen.

Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1998)
Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
panda666
9 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

VirreEriksson skrev:

panda666 skrev:
Ni kan hata så mycket ni vill:) saab förstår ja, fwd och tråkiga som inte ens håller bra. Men en 940 är inte ett dåligt val^^ dom säljs nu på blocket för runt 15-20k me turbo som man lätt kan köra upp till runt 200hk=man hamnar lätt i diket på vintern . Roligare bil på vinter får man leta efter.

Fast TS har inte nämt något om at det behöver vara rwd. Det finns ju olika definitioner av "rolig bil". Det behöver inte betyda rwd.

Självklart 940 om sladda/rwd är kravet. samt meka själv. Men är det inte det skulle jag säga uruselt val. Riktigt omodern bil, kantig enligt många, sluuukar bränsle samt att bli förknippad med "andra som kör 7/9" är inte en fördel för alla.

Mitt tips är någon golf eller någon audi/bmw i prisklassen.

Fast ts sa pålitlig och rolig att köra, ingen av golf/audi/bmw är pålitliga alls och nej volvon sluuukar inte alls nånting. Kör min automat ltt 6mil om dan månda till freda och den kostar mig typ i snitt 1600+- i månaden, tänk att automaten är 4 växlad och endå inte så törstig. Manuella m90 dricker säkert ännu mindre. Så att gamla volvo dricker mycket är bara skitsnack tycker ja. Dom flesta sedaner/kombi i den klassen dricker ungefär lika. Mina e39 ja haft dricker ungefär lika mycket som mina 940. Men absolut ts bestämmer vad som ska köpas här det är hens tråd^^

Myhran
9 augusti 2020 · 452 Inlägg

Skulle vilja slå ett slag för en Skoda Citigo/vw up/seat Mii, ingen raket men behöver man inte en stor bil så fungerar de kanon!


Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang