Skrota och gå vidare eller inte...

Tompen88
19 augusti 2020 · 8 Inlägg

Hej!

Vill egentligen bara höra resonemang från andra i denna fundering...

Har en bil som nästa år blir en skattesmitare, så den har varit med ett tag. Endast min pappa och jag som haft den.

På senare tid känns det som att problemen hopat sig. Bromsoken bak är kass enligt verkstaden (kvittrar och har sig samt att handbromsen låser sig, bromsskivor och belägg bytte jag förra året), avgasröret har jag lappat å lagat men skulle egentligen kanske byta allt efter katalysatorn, bytte tändstift förra veckan för bilen körde ryckigt och märkte då mycket olja ovan tändstiften i varjefall 2 av dem (packning som behöver bytas?), nya vinterdäck behövs, lite småirriterande elfel (ibland funkar fläkten endast på max), rätt stora rosthål I trösklarna under bilen.
Kopplingen var kass också, så beställde ny och fick hjälp att montera den nästan gratis. Bränslefilter är också nytt.

Bara funderar på när det är dags att släppa bilen och gå vidare. För t.ex det här med kopplingen som nu är helt ny vet jag kommer hålla rätt många år.
Ska man köpa en begagnad bil (vilket det blir isåfall) vet man ju inte vad man får och vilka problem som kommer dyka upp där.

Har en Nissan Primera från 91 kan tilläggas.
Vilka bilar är generellt bra på andrahandsmarknaden?
Hur har ni resonerat i liknande situationer?
Vid köp av bil kommer jag inte kunna gå över 25000.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag tänker såhär..
Sålänge det inte är större fel på motor eller växellåda,så lagar jag .
Och jag sätter ett pris på 5000 per år i kostnader för detta.
Skulle det överstiga så får jag ta mig en funderare på om det är lönt..
Om man köper en NY bil och ser värdeminskningen årligen så kan man jämföra där..
Det blir ju betydligt mer än 5k..så det är ingen sparbössa direkt..
I ditt fall med bromsok, så räcker det väl med att byta bromscylindern, och dom kostar väl någon 100lapp..+ att det låter som att fett saknas på glidställena.
Och vinterdäck köper man halvslitna, inte nya, till ca 250 kr st på blocket eller hos någon skrotare och får det t o m monterat till det priset!, för det fick jag hos en skrotare i Malmö.
Rosthålen i trösklarna kan man fixa själv om det inte är bärande.
Avgasröret kostar någon 1000lapp beroende på var man köper och det fixar man själv dit.
Så i ditt fall hade jag fixat allt och inte lagt en krona på någon annan bil, sålänge motorn är ok.

Senast redigerat av axxet (19 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lucif3r
19 augusti 2020 · 2 207 Inlägg

Det här är ju faktiskt något bara du själv kan avgöra, om du anser det värt det eller ej.

Jag kan bara tala utifrån mig själv, en som fixar det mesta själv. Men jag skulle iaf behålla bilen så länge jag tyckte om den, även om det rent ekonomiskt skulle vara dumt.
Kan/vill man inte skruva och fixa själv, så kommer det kosta därefter också. Så, som sagt, det är något enbart du kan avgöra hurvida det är värt det eller ej.

Att slippa skatten/bes. vartannat år är alltid skönt också smile

granadadr
19 augusti 2020 · 7 286 Inlägg

allt det du räknar upp är ju vanlig service/slitage en motor börjar läcka olja efter 29 år, avgassytem rostar sönder på alla bilar,, å bromsar tar slut,, inget konstigt

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Tompen88
19 augusti 2020 · 8 Inlägg

Tack för svar. Jo jag försöker ju göra en del själv men som det här med kopplingen hade jag aldrig vågat eller har ej verktygen som krävs för det. Nu är ju det gjort men ja. Bromsoken får nog fixas på verkstad, men det är klart - kanske räcker med cylindern och nya glidpinnar.

Det som gjorde att bägaren höll på att rinna över var det här med oljan i två av tändstiftsbrunnarna. Vet ej om det är något jag vågar ta mig an, och det verkar vara en grej som när man läser runt kan kosta skjortan.

Men billigare reperationer än ny bil begagnad antagligen som är någorlunda...

Senast redigerat av Tompen88 (19 augusti 2020)

Mew
19 augusti 2020 · 2 156 Inlägg

Angående oljan är det väl ventilkåpspackningen skulle jag gissa. Varken svårt eller dyrt att byta själv. smile

Tompen88
19 augusti 2020 · 8 Inlägg

Mew skrev:
Angående oljan är det väl ventilkåpspackningen skulle jag gissa. Varken svårt eller dyrt att byta själv. smile

Aha! Skönt att höra!

Utmarks-Loke
19 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

axxet skrev:
Jag tänker såhär..
Sålänge det inte är större fel på motor eller växellåda,så lagar jag .

Och jag tänker tvärtom, motor och växellåda går alltid att fixa så det är inga problem. Men när rosten kommit, då är det kört. Och är det stora hål i trösklarna är nog resten också ganska dåligt. Då är det dags att skrota och gå vidare.

Rent generellt skall man inte ha så gamla bilar om man inte skruvar själv. Gamla bilar går sönder ofta, även om det kanske bara är småfel, men det blir snabbt dyrt om man skall betala någon för att fixa det.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Det beror på att jag har ingenstans att stå och laga ,utan måste lämna in, och det är ju inte lönt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lucif3r
20 augusti 2020 · 2 207 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Och jag tänker tvärtom, motor och växellåda går alltid att fixa så det är inga problem. Men när rosten kommit, då är det kört. Och är det stora hål i trösklarna är nog resten också ganska dåligt. Då är det dags att skrota och gå vidare.

Jag vill nog hålla med här faktiskt... Rost är inte kul att ågärda, och för många betydligt svårare än att fixa(eller rent av byta, om det är så illa) motorn.
Med undantag av några få delar(t ex framskärmar, dörrar, baklucka) så måste rost lagas med svets och allt det innebär. En motor är "bara" att skruva isär.

Skroten känns väl dock lite väl extremt, alltid finns det väl nån tusing att tjäna på att sälja den som reservdelsbil smile För man får väl fortfarande inte ett korvöre av att skrota en bil?

Cuefa Ain't no place like home...
20 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Just rost på dessa vagnar är ju så tråkigt!
Svågern lyckades hålla liv i en -90 Nissan Maxima (3.0 V6 manuell gjorde jobbet mer värt) i säkert 4 år, men det gick mer eller mindre åt lika många meter plåt varje år.
Bl.a rostade hela hjulhusbaljan bak bort på bägge sidor!
Till slut ledsnade han när han för 5 året i rad fick allvarliga anmärkningar på rost, då fick den gå till skrot.
Så mina $0.05 är nog, är det så mycket SYNLIG rost, vad mer döljer sig i bilens skrår och gömslen...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
20 augusti 2020 · 1 369 Inlägg

Jag hade tidigare en nissan p10 som karossen heter, och jag hade rosthål i bakkant på trösklarna. Det berodde på att takluckedreneringens vatten ska rinna igenom hela tröskeln och ut i bakkant. Jag lärde mig det för efter att jag svetsade igen hålen så började det skvalpa i trösklarna efter regn ;-) så då läste jag mig till det , och borrade ett 10mm hål i varje tröskel så rann det ut många liter vatten.
Sen är det som vanligt med gamla bilar, man vet vad man har , men aldrig vad man får.
Så tipset är lämna in vissa saker till någon mindre verkstad, som kan laga de grejerna som du inte känner att du kan/ vågar. och köp vissa grejer begagnat, så som vinterhjul, kanske även ett komplett beg avgassytem.
Nu vet jag inte vilken kaross eller motor du har , men på bildelsbasen.se kan du hitta bra begagnade delar. Som tex denna
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Nissa … -30003170/

Bakre bromsok finns också på där från 250:- st. Det kan vara smidigt om man hittar grejer i närheten av vart man bor eller att man tar allt från samma skrot, så blir det bara 1 frakt.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang