Fick jag en fortkörningsbot eller?

d-b
26 oktober 2020 · 541 Inlägg

För någon vecka sedan blev jag stoppad när jag körde 20-25 km/h för fort på landsväg. Det var inte så mycket att säga om den saken och polisen höll på och gjorde diverse administration för att ge mig en bot när min passagerare A får någon form av sammanbrott.

Helt plötsligt blir det istället en diskussion om A ska (ev med tvång?) skickas till någon psykavdelning och poliserna håller på och dividerar fram och tillbaka på radio och telefon med sina befäl mm. Till slut kommer de överens om att det inte behövs och släpper iväg oss.

Detta är första gången någonsin jag blivit stoppad för fortkörning så jag kan inte proceduren. Jag medgav muntligen att jag kört för fort men fick aldrig skriva på något och fick heller inget papper eller liknande på att jag fått böter så nu är jag lite nyfiken på om jag kommer få en bot eller inte? Eller tappade de den tråden när A bröt ihop och släppte mig utan sanktioner? Hur går det egentligen till?

uhlin
26 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Skriver du inte på nåt så har du inte erkänt nåt, muntligt har ingen betydelse.

Däremot om du inte skriver på har du förnekat och det tas till rätten.

Hur det blir i detta faller jag ovisst och det är väl bara att vänta och seoch hoppas på det faller i glömska.

Jag Tror du klarade dig efter som du inte skrev på nåt. Läs Tror! Och det brukar man göra i kyrkan... Jag vet!

Lucif3r
27 oktober 2020 · 2 208 Inlägg

Det går till rätten, och du kommer få ett brev hem som du kan svara på om du har några invändningar.
Sen är det en dommare som avgör hurvida du är skyldig eller ej, och du kan överklaga dommen om du inte är nöjd med den.

Hurvida man skriver på något på plats har noll och ingen betydelse, egentligen. Det enda underskriften gör är att du medger att du gjort fel. Att inte skriva på får inte saker och ting att försvinna.

Sen kan du ju givetvis ha tur att poliserna "glömmer bort"(medvetet eller omedvetet) din fortkörning iom. din passagerare.

Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

Så som det låter så ”ramlade ärendet mellan stolarna” väldigt snabbt!

Ifall polisen inte ens erbjöd dig att godkänna på plats (man signerar på någon skärm av nåt slag vill jag minnas) så tror jag du slapp undan bötern!

husseman
28 oktober 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, tror du klarar dig oxå. -det lär visa sig. Fast man kanske skulle ha nån psykfjolla bredvid sig konstant..typ Gardell- njäääääää.. då tar ja fan hellre böter. Hehe mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang