7360
Sök

Hjälp

1 Inlägg
2 november 2020
Trådstartare
Hör jämt folk prata om hur d24 vevhusar lite grann, och vissa inte har vevhus

Jag försöker förstå vad som menas men har inte en blekaste aning

2 360 Inlägg
2 november 2020
En gissning skulle vara att man lite slarvigt säger att en motor "vevhusar" när den har högre vevhustryck än den ska ha. Kolvringarna läcker alltid lite, och det gäller alla motorer. Så när diesel/luftblandningen börjar brinna och tvingar ner kolven så pyser det förbi lite ner i vevhuset. Därför behöver man ett system som kallas vevhusventilation.

I regel så ökar detta läckage med motorns miltal, och ännu mer om man inte sköter oljebyten.

Det skulle gå att skriva en hel bok om bara vevhusventilation och hur den ändrats genom åren och varför det är konstruerat som det är men jag känner att vi håller här i nuläget smile

* Voff voff *
11 083 Inlägg
2 november 2020
Xebers76 skrev:
En gissning skulle vara att man lite slarvigt säger att en motor "vevhusar" när den har högre vevhustryck än den ska ha. Kolvringarna läcker alltid lite, och det gäller alla motorer. Så när diesel/luftblandningen börjar brinna och tvingar ner kolven så pyser det förbi lite ner i vevhuset. Därför behöver man ett system som kallas vevhusventilation.

I regel så ökar detta läckage med motorns miltal, och ännu mer om man inte sköter oljebyten.

Det skulle gå att skriva en hel bok om bara vevhusventilation och hur den ändrats genom åren och varför det är konstruerat som det är men jag känner att vi håller här i nuläget smile

Och just det är rätt vanligt på D24. Så pass vanligt att folk pratar om motorn som att "den vevhusar inte så mycket". Som att det vore positivt!?

D24 är ju ett sorgligt bojsänke egentligen. Kan inte för mitt liv förstå hur den motorn blivit så poppis (bland epa-folket)? Dom var inte bra när dom satt i vardagsbilar för 25-30 år sedan och dom är definitivt inte bra idag. Det är en riktigt gammal yxig konstruktion. Missförstå mig rätt, jag gillar Volvo, men D24 är en folkabussmotor och kommer så förbli... wink
Senast redigerat av Brådhis (2 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 456 Inlägg
2 november 2020
Den är väl poppis för att den är så lätt att röklägga en halv stad med dom... för det är ju coolt...?

* Voff voff *
11 083 Inlägg
2 november 2020
Lucif3r skrev:
Den är väl poppis för att den är så lätt att röklägga en halv stad med dom... för det är ju coolt...?

Ja, sannolikt. Vilket i praktiken egentligen bara visar även visuellt hur bedrövlig den är. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök