Byta bromsok, bromskivor och bromsbelägg på Toyota Corolla?

Pipirongu
13 november 2020 · 8 Inlägg

Jag behöver byta ut alla bromsar på Toyotan och fick ett prisförslag på ca 24 000 kr.
Jag tänkte köpa delarna själv och byta och har kollat hos autodoc. Jag undrar om glidpinnarna följer med när jag köper bromsok, bromshållare? Är det något mer jag behöver införskaffa eller är det jag listar nedan komplett?

Bromsok
Bromsokhållare
Bromsbelägg
Bromsskivor

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 277 Inlägg

Pipirongu skrev:
Jag behöver byta ut alla bromsar på Toyotan och fick ett prisförslag på ca 24 000 kr.
Jag tänkte köpa delarna själv och byta och har kollat hos autodoc. Jag undrar om glidpinnarna följer med när jag köper bromsok, bromshållare? Är det något mer jag behöver införskaffa eller är det jag listar nedan komplett?

Bromsok
Bromsokhållare
Bromsbelägg
Bromsskivor

24000 kronor? Ingår förgyllning av oken då?

Glidpinnar brukar ingå, ja. Varför behöver du byta okhållarna? Dom brukar väl inte slitas nämnvärt? Eller sitter något väsentligt i dom på Corolla?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
13 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det enda du måste ha är
1. Bromsok!
2. Bromsklossar!
3. Skivor om de behövs bytas.
4.  Och viktigt! 1 liter ny bromsvätska ...om du inte bytt tidigare.
5. Kanske nya bromsslangar!? Har du inte bytt under de sista 10-12 åren är det dags nu!

Gamla glidpinnar gör man bara rent , antingen med fint slippaper (ca 1000) eller bara tar lite Vim (diskbäkrengörare) på en trasa och gnider lite så att du får bort eventuellt skit! Autosol går också bra, bara det är något som tar bort skiten! Men som sagts ovan ...glidpinnar brukar ingå.

Pipirongu
14 november 2020 · 8 Inlägg

Tack för svaren!

Det är min första bil, årsmodell 2005. Tanken var att bara ha en bil och köra och låta verkstan ta hand om allt. Eftersom att jag aldrig haft intresse för bilar och har noll erfarenhet att meka.

Jag tog bilen till service hos Mekonomen i min hemstad där de konstaterade att bromsskivorna var rostiga och behöver bytas. Prisförslag på 10 000 kr. Men jag skulle flytta till en annan stad och kontaktade Toyota verkstan och de gav ett pris på 8500 ink service. När jag lämnade bilen hos dem så fick jag veta att bromsoken kärvar och behöver bytas. Jag bestämde mig att inte utföra det och har sökt information på egen hand.

Efter lite youtubbande så ser det möjligt ut att göra det själv. Tack för tipset angående bromsslangar. De behöver nog bytas och kan lika gärna göras på samma gång.

Jag har förresten sett vissa youtube-filmer där de gör rent de nya skivbromsarna från olja och även lägger dit fett på belägg och t.ex. glidpinnarna är det något som jag bör tänka på?

husseman
14 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm. Byta bromsar för 24k  på en Toyota låter helt galet. Deras bromsok brukar inte strula, o skivor +belägg kostar nada på Tysklands sidor. Låt nån som kan sin sak kika över bilen..

mvh/husse

torsen
14 november 2020 · 7 234 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Byta bromsar för 24k  på en Toyota låter helt galet. Deras bromsok brukar inte strula, o skivor +belägg kostar nada på Tysklands sidor. Låt nån som kan sin sak kika över bilen..

mvh/husse

Känner en person som berättade att hon fått betala över 20.000:-(minns inte exakt hur mycket över) för en "bromsgenomgång" på en Prius hos Mekonomen.
På fråga om hon jämfört med Toyotaverkstaden svarade hon att hon inte tänkt på det.
Mina förutfattade meningar och erfarenheter av Mekonomen kommer INTE på skam.

Nybergrobin
14 november 2020 · 2 378 Inlägg

Bromsokshållare?  Ska den verkligen bytas?

Slog bara in på modell nu men på bildelar24 så kostar oken till en corolla runt 300kr/st, skivorna runt 200/st, bromsbelägg ca 200 Fram/bak och handbromsbackar ca 300kr.

Det kan vara väldigt värt att göra det själv!


Värt att tänka på är att du ska köpa rätt grejor bara......det räcker inte med regnummer om du slår in på tex bildelar24.

torsen
14 november 2020 · 7 234 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Bromsokshållare?  Ska den verkligen bytas?

Slog bara in på modell nu men på bildelar24 så kostar oken till en corolla runt 300kr/st, skivorna runt 200/st, bromsbelägg ca 200 Fram/bak och handbromsbackar ca 300kr.

Det kan vara väldigt värt att göra det själv!


Värt att tänka på är att du ska köpa rätt grejor bara......det räcker inte med regnummer om du slår in på tex bildelar24.

För några år sedan skulle jag byta skivor och belägg bak på en Jeep Cherokee 2006.
Tvingades av olika anledningar att vända mig till Mekonomen.
Vid slagning på VIN/ch.nr visade det sig att det fanns 3 olika alternativ.
Fick köpa alla 3 varianterna med löfte att få returnera dem som inte passade.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2020 · 17 470 Inlägg

torsen skrev:

Nybergrobin skrev:
Bromsokshållare?  Ska den verkligen bytas?

Slog bara in på modell nu men på bildelar24 så kostar oken till en corolla runt 300kr/st, skivorna runt 200/st, bromsbelägg ca 200 Fram/bak och handbromsbackar ca 300kr.

Det kan vara väldigt värt att göra det själv!


Värt att tänka på är att du ska köpa rätt grejor bara......det räcker inte med regnummer om du slår in på tex bildelar24.

För några år sedan skulle jag byta skivor och belägg bak på en Jeep Cherokee 2006.
Tvingades av olika anledningar att vända mig till Mekonomen.
Vid slagning på VIN/ch.nr visade det sig att det fanns 3 olika alternativ.
Fick köpa alla 3 varianterna med löfte att få returnera dem som inte passade.

Vi lämnade in vår gamla Prius på Mekonomen för byte av bromsar/ok bak för många år sedan. Även där fanns det 3 olika märken att välja på. De löste saken genom att överbeställa och returnera de som inte passade. Var inte så dyrt heller vad jag minns. Numera tar jag ut nuvarande Prius på en  motionsrunda (Läs: kör skiten ur den) ibland för att bromsarna bak ska få jobba. Annars bromsar den bara med generatorn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pipirongu
14 november 2020 · 8 Inlägg

Jag har kikat på diagram med OEM nummer för delarna så det känns som det borde vara rätt delar?
Verkstan tar som arbetstid ca 1200 kr för att byta bromsok på framsidan och 1600 kr på baksidan. Sedan tar de 1000-1600 kr för att byta bromsskivor och belägg på fram och bak. Bromsvätska 0.2 liter för 597 kr. Allt är innan moms också. Ett bromsok för 2400 kr.

Känns som man blir tvingad att meka själv om man inte vill bli blåst på pengar.

Jag har förövrigt pratat med kollegor på jobbet och min pappa. De tipsade bland annat att prova applicera fett på glidpinnarna så kanske det löser sig.

Jag tänkte samla information nu och byta på egen hand närmare sommaren när det är bättre väder. Det känns som att det är värt att lära mig att göra de lättare service:arna på bilen så slipper jag priserna hos en verkstad.

xXSammy
14 november 2020 · 6 569 Inlägg

Pipirongu skrev:
Jag har förövrigt pratat med kollegor på jobbet och min pappa. De tipsade bland annat att prova applicera fett på glidpinnarna så kanske det löser sig.

När ett bromsok kärvar betyder det att kolv/kolvarna inte går att pressa tillbaka in.
Ibland går det genom att öppna luftnippeln eller att lossa på bromsoket och trycka ut kolven (inte helt) med bromspedal, sen öppna luftnippeln för att pressa tillbaka

En sån lösning kan fungera ett par år, eller 5 minuter.
Är dammskyddet runt kolv/kolvarna trasigt så är det lika bra att renovera oket eftersom huvudorsaken är fastrostat

De/Dem
Nybergrobin
14 november 2020 · 2 378 Inlägg

Pipirongu skrev:
Jag har kikat på diagram med OEM nummer för delarna så det känns som det borde vara rätt delar?
Verkstan tar som arbetstid ca 1200 kr för att byta bromsok på framsidan och 1600 kr på baksidan. Sedan tar de 1000-1600 kr för att byta bromsskivor och belägg på fram och bak. Bromsvätska 0.2 liter för 597 kr. Allt är innan moms också. Ett bromsok för 2400 kr.

Känns som man blir tvingad att meka själv om man inte vill bli blåst på pengar.

Jag har förövrigt pratat med kollegor på jobbet och min pappa. De tipsade bland annat att prova applicera fett på glidpinnarna så kanske det löser sig.

Jag tänkte samla information nu och byta på egen hand närmare sommaren när det är bättre väder. Det känns som att det är värt att lära mig att göra de lättare service:arna på bilen så slipper jag priserna hos en verkstad.

Har du oem nummer så är det bara att beställa delarna smile

byt själv!   Det pris som du fick luktar som ocker....

Glidpinnarna kan du rengöra/slipa/smörja så dom blir som nya

Brådhis * Voff voff *
14 november 2020 · 10 277 Inlägg

xXSammy skrev:
När ett bromsok kärvar betyder det att kolv/kolvarna inte går att pressa tillbaka in.

Eller att glidpinnarna kärvat fast... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pipirongu
14 november 2020 · 8 Inlägg

Aha, jag fick det förklarat av verkstan att det var kolvarna och glidpinnarna

Brådhis * Voff voff *
14 november 2020 · 10 277 Inlägg

Men alltså... Är det verkligen rimligt att samtliga ok, samtliga belägg och samtliga skivor måste bytas? Samtidigt? Vad har du gjort med bilen...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
14 november 2020 · 7 234 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Glidpinnarna kan du rengöra/slipa/smörja så dom blir som nya

Avråder från att slipa glidpinnarna.
Då uppstår små repor som är ÄNNU bättre grogrund för rost.
Putsa endast med mässingsborste och smörj med speciellt fett.

torsen
14 november 2020 · 7 234 Inlägg

För att "jucka upp" skivbromsbeläggen och oken på glidpinnarna har jag gjort ett eget specialverktyg.
En STOR spårringstång för utvändig spårring har slipats om så den ser ut som en stor "näbbtång" - men fungerar omvänt = den gapar/öppnar sig när man klämmer ihop skänklarna.

Svenska_bil
15 november 2020 · 218 Inlägg

Att byta bromsslangar ”bara för att” känns väldigt onödigt om dom nu inte är slitna, spruckna eller väldigt väldigt billiga.

Kan med lätthet räkna de gånger jag bytt bromsslangar då dom nästan aldrig är felkällan.

torsen
15 november 2020 · 7 234 Inlägg

Jag har bytt bromsslangar på flera bilar - i s m fjäderhöjning.
Har då valt stålomspunna.
Industriparter i Eskilstuna tillverkar medan man väntar.
Gäller att ha gamla bromsslangen med.
Annars kan det bli problem med nipplarna.
Betydligt billigare än "färdiga märkesslangar" från märkesbutiken.

B t w så undrar jag hur många som fjädersänker sina bilar som byter till kortare bromsslangar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 470 Inlägg

torsen skrev:
Jag har bytt bromsslangar på flera bilar - i s m fjäderhöjning.
Har då valt stålomspunna.
Industriparter i Eskilstuna tillverkar medan man väntar.
Gäller att ha gamla bromsslangen med.
Annars kan det bli problem med nipplarna.
Betydligt billigare än "färdiga märkesslangar" från märkesbutiken.

B t w så undrar jag hur många som fjädersänker sina bilar som byter till kortare bromsslangar?

Hahaha! Det är väl bara att stoppa in snusen, sätta kepsen lite käckt på snedden och kapa fjädrarna! big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang