Byta bromsok, bromskivor och bromsbelägg på Toyota Corolla?

Nybergrobin
15 november 2020 · 2 380 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Jag har bytt bromsslangar på flera bilar - i s m fjäderhöjning.
Har då valt stålomspunna.
Industriparter i Eskilstuna tillverkar medan man väntar.
Gäller att ha gamla bromsslangen med.
Annars kan det bli problem med nipplarna.
Betydligt billigare än "färdiga märkesslangar" från märkesbutiken.

B t w så undrar jag hur många som fjädersänker sina bilar som byter till kortare bromsslangar?

Hahaha! Det är väl bara att stoppa in snusen, sätta kepsen lite käckt på snedden och kapa fjädrarna! big_smile

kapa fjädrarna är så 2010.....nu tar man bort fjädrarna ;P

jaka54
15 november 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är enkelt att byta bromsar! Kostar endast någon tusenlapp om man beställer via någon internettfirma (T.ex Autodoc, Skruvat osv) och att man byter själv
Det man måste ha är verktyg och plats att mecka. Man står ju inte gärna uta på en parkeringsplats.
Hydraulisk domkraft behövs liksom två pallbockar plus fasta nycklar (vanliga är 10mm, 13mm,14mm ,17mm, och 19mm,  plus öppen 11mm ringnyckel till bromsslangsskruven på bromsoket (Gäller Audi 100 -89 fram) Kolla först vad din bil kräver för storlek.

Senast redigerat av jaka54 (19 november 2020)

husseman
18 november 2020 · 1 590 Inlägg

Brådhis skrev:

xXSammy skrev:
När ett bromsok kärvar betyder det att kolv/kolvarna inte går att pressa tillbaka in.

Eller att glidpinnarna kärvat fast... smile

Hmm, visst finns det verkstäder som lurar folk, men om nån seriös kollar på saken så e´det ganska lätt att säga, om det är kärvande ok eller glidpinnar. Att renovera bromsok är för hemmapulare som har för mkt. fritid. Men rent krasst kan man säga att e´gummidamasken trasig- så e´oket kass.

Mvh/husse

jaka54
19 november 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Håller med!

Pipirongu
11 april 2021 · 8 Inlägg

Hej igen,

Nu när det börjar bli finare väder så är det dags att utföra bromsbytet!
Jag tog ett kik på bromsarna när jag bytte till sommardäck. Passade på att plocka isär för att se hur krångligt det kan vara(Innan jag beställer delarna).

Det var lite fastrostiga bultar men en sväng till Biltema för att handla rätt verktyg så löste det sig. Damaskerna på bromsoket är trasiga, glidpinnarna går knappt att förflytta, kolven går inte tillbaka, bromsbeläggen har bara metall och bromsskivor ser inte bra ut. Bromsslangarna såg ut att vara i bra skick, inga sprickor eller så. Jag tänkte skippa att byta dem och kanske byta ut kopparbrickorna bara.

Vet ni förresten om det kommer med nya bultar när jag köper delarna?

Senast redigerat av Pipirongu (11 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang