3482
Sök

Bakhjulsdrivna förstabil

5 Inlägg
24 november 2020
Trådstartare
#1
Tjena, jag är ute efter en bakhjulsdriven första bil som jag vill mecka lite med tills jag har åldern inne att köra den. Vill ha en 2000-2005 helst då odb ska funka på den. Kollade lite på BMW 3-serien men märkte att alla var väldigt billiga och förstod då att de var väldigt dyra att mecka med. Har en budget på max 25000kr tänker jag men gärna under 20000kr.

Vill att den ska kunna få snygg lite JDM stil på den när man kommer till att fixa exteriör på den. Så helst en sedan eller coupe eller liknande.

Är tacksam för alla svar och tips på hur jag ska tänka, var jag ska leta och vad jag ska leta efter.

Tack

Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
24 november 2020
#2
Det enda som är dyrt med en bmw är försäkringen, reservdelar är knappast mer kostsamt än vad det är till en volvo 740


6 452 Inlägg
24 november 2020
#3
Hej!'Varför ska odb funka?
Säg inte att det är en A-traktor igen...


4 551 Inlägg
25 november 2020
#4
Att OBD ska funka är väl självklart, av två anledningar, dels så måste det funka vid bes,och hur ska man kunna laga en "nyare" bil om OBD:en inte funkar,byta saker på känn??

5 Inlägg
25 november 2020
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!'Varför ska odb funka?
Säg inte att det är en A-traktor igen...

Anledningen till att jag vill att odb ska funka är för om de blir check engine light vill jag kunna kolla själv vad de är som behövs fixas, och inte byta på känn bara.

5 Inlägg
25 november 2020
Trådstartare
#6
SportPilot skrev:
Det enda som är dyrt med en bmw är försäkringen, reservdelar är knappast mer kostsamt än vad det är till en volvo 740

Okej, kollade själv lite på olika delar på hemsidor såsom bildelaronline24 och mekster och såg ej dyrare ut än en volvo som du sa, men hört att de är svårt att mecka med bmw speciellt elektroniken i dom. Vet ej om de stämmer så rätta mig gärna.

6 221 Inlägg
25 november 2020
#7
Om man köper en 7-serie med all möjlig utrustning finns det väldigt mycket elektronik, och desto mer som finns, desto mer som kan gå sönder. 3-serien är inte värre än tex. en V70 från samma år.
Det som är speciellt med BMW är att bilarna är byggda på ett trevligt sätt, så att det är ganska kul att skruva med dom. En volvo 240 är enklare att skruva med, men de saknar "glädjen" som finns i en BMW. Och jag har haft många av båda och talar av erfarenhet.
Men glöm inte att även Mercedes finns. E-klass hade ju en del rostproblem i den eran, men C-klass funkade bra. W203 var fina bilar.

Forummoderator
18 282 Inlägg
25 november 2020
#8
Svårt vet jag inte men det kan vara rejält trångt under huven. Därför kan det vara en smula krångligt om det sitter en sexa under locket. 316/318 är lite lättare. De är väl mindre benägna att läcka kylarvätska/koka med.

Fördelen med de små motorerna är att de kan ha klarat sig lite bättre genom åren från gasglada tonåringar då jag antar att TS kommer bli just en sådan. Då är det bra att börja med en hyfsat frisk bil. Just denna typ av bil har ofta haft väldigt många ägare med allt vad det innebär.

Vad du än fastnar för är en service det man ska börja med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 221 Inlägg
25 november 2020
#9
318i med 143hk är det smartaste valet, då är det lättmekat men ändå tillräckligt med kraft för att bilen skall kännas pigg.

2 456 Inlägg
25 november 2020
#10
zzr94092 skrev:
och hur ska man kunna laga en "nyare" bil om OBD:en inte funkar,byta saker på känn??

På samma sätt man lagar en gammal bil utan diagnostik.
Diagnostik är ett hjälpmedel, inte en lösning.


Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
25 november 2020
#11
Varför inte en äldre Lexus IS200? Typ som en BMW men med Toyotas driftsäkerhet.
Finns gott om dem på beg-marknaden och det som inte är specifikt Lexus (dvs det Du ser) är ju Toyota-grejer som går hyfsat lätt att få tag på och inte behöver kosta multum.

Edit:

Det fanns visst inte så många ute nu minsann!
Nåja, beroende på om TS har bråttom så kan det vara värt att vänta på en smile
Senast redigerat av Cuefa (25 november 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
18 282 Inlägg
25 november 2020
#12
På 15 år gamla bilar går det att felsöka med en multimeter och sunt förnuft som Lucif3r skrev. Fast det går faktiskt att kontrollera Canbus även med en sådan. Men enklare med korrekt felsökning.

På nya bilar är det ett helvete att hitta felet om inte OBD'n fungerar eftersom ett antal olika Bcm styr flera -ofta helt olika- funktioner.

Hade en bil som inte vill starta häromdagen. Kopplade upp den och EVAP-ventilen ville inte svara. Bytte den och bilen gick igen. Tog totalt 45 minuter. Utan Felkoder hade jag nog inte löst det utan yttre hjälp från support.

EDIT: Cuefa, Lexus. Ja tack.
Senast redigerat av Hybrid_ (25 november 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök