7793
Sök

Körning i kö

8 Inlägg
14 februari 2021
Trådstartare
Hur kör man på bästa sätt när man ligger i en superlångsam kö som tar evigheter, för det sliter väl väldigt lätt på kopplingen?

Bilköer borde avskaffas!

8 916 Inlägg
14 februari 2021
Aldrig själv haft problem vid bilköer och inget jag funderat över, hur menar du att det skulle slita på kopplingen?

Fotograf på Tierp iDag

6 256 Inlägg
14 februari 2021
Klart det sliter på kopplingen när det blir tusen start och stopp

6 703 Inlägg
14 februari 2021
Om du aldrig rör gaspedalen fören kopplingen är helt upplyft så är det inga problem

Ifall du nu inte köar i större uppförsbackar varje dag

De/Dem

Vettemannen
14 februari 2021
Skaffa automatlåda så har ni inte det problemet.

/Benny

5 919 Inlägg
14 februari 2021
Vettemannen skrev:

/Benny

Riktig momentomvandlar-automat då allltså wink
Dom flesta svenssonbilar nuförtiden har dubbelkopplingslåda eller CVT-låda pga krav på minskade avgasutsläpp.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
14 februari 2021
Novis1 skrev:
Hur kör man på bästa sätt när man ligger i en superlångsam kö som tar evigheter, för det sliter väl väldigt lätt på kopplingen?

Bilköer borde avskaffas!

Försök att anpassa körningen i kön så att du kan rulla med kopplingen helt uppe så du inte kör och slirar på kopplingen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Vettemannen
14 februari 2021
simlar skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Riktig momentomvandlar-automat då allltså wink
Dom flesta svenssonbilar nuförtiden har dubbelkopplingslåda eller CVT-låda pga krav på minskade avgasutsläpp.

Exakt!
Jag har dubbelkopplingslåda på firmaforden och jag gillar den inte!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (14 februari 2021)

* Voff voff *
11 083 Inlägg
14 februari 2021
Iofs blir en momentovandlar-automat också rätt varm i kökörning eftersom den försöker driva...

2 360 Inlägg
14 februari 2021
Brådhis skrev:
Iofs blir en momentovandlar-automat också rätt varm i kökörning eftersom den försöker driva...

Mja stämmer det verkligen? Tänk alla gamla jänkare i en 10 timmar lång cruising, går utmärkt! Blir väl såklart varmt, men knappast att det är ett problem.

Jag körde en manuel bubbla på wheels n wings 2017. Motorn var igång i 8 timmar och gjorde start stop en massa gånger, funkade bra.

Kör själv manuel till vardags, måste man slira så måste man, koppling är en slitage-del. Så länge man håller låga varv vid dragläge så är det ingen fara.

6 256 Inlägg
14 februari 2021
Jag har då aldrig slitet ut någon koppling, trots en del kökörning i Oslos rusningstrafik. Och ganska mycket släpkärror, det ger ju tyngre start och mer slitage. Jag tror att de som sliter ut kopplingen för 30k mil antingen sitter minst en timme i Stockholms köer varje morgon och varje kväll, eller har fel körteknik.

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
14 februari 2021
Utmarks-Loke skrev:
Jag har då aldrig slitet ut någon koppling, trots en del kökörning i Oslos rusningstrafik. Och ganska mycket släpkärror, det ger ju tyngre start och mer slitage. Jag tror att de som sliter ut kopplingen för 30k mil antingen sitter minst en timme i Stockholms köer varje morgon och varje kväll, eller har fel körteknik.

ja det är ingen lek i det där rika u-landet när dom bygger vägar för 1bil inte 300.000bilar.

körde en hel sommar och fy fan att stå i dessa köer hela tiden.

enda fördelen var ju att jag satt bakom ratten i en buss så man kom förbi rätt mycket köer ut ur oslo på eftermiddagen.. men fan att man fick armbåga sig ut från busstationen det kan jag lova.. för eftersom det är ett u-land  så kan dom ju inte göra ett skti rätt så dom har gjort allt för att trafiken ska gå så dåligt som möjligt ur en resepunkt där samtliga bussar rullar ut från i oslo..   där har man gjort att man får in på trångaste ställena för att ta sig därifrån smile   första dagen visade man lite respeket dag nummer 2 la man sig 2cm ifrån allt och bara pressade fram sig annars räckte inte körtiden till.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 786 Inlägg
14 februari 2021
Brådhis skrev:

Så gott som alla "momentomvandlarautomater" har väl oljekylare, i alla falll de jag ägt = 6 st.
Hur är det med "oljebadsdubbelkopplingslådorna" - har dom oljekylare?

För att inte få kamp i högerbenet brukade jag på Essingeleden i tät kötrafik lägga in "N" lite då och då.

Helt o t så har jag även ägt en VW 1200 och en SAAB 96 3-cyl med Saxomat.
Förekom även på DKW 3-cyl - men inte på AUDI(vad jag vet om).
DKW F102 och AUDI 60 var väl i princip samma bil. Dekan hade 3-cyl och AUDIn 4-cyl motor.

Forummoderator
18 356 Inlägg
14 februari 2021
Dagens nya bilar har en sida i instruktionsboken som upplyser ägaren om att dubbelkopplingslådan kan bli överhettad och då tänds det en orange lampa i instrumenten. Då ska bilen vila i 10 minuter. Vissa kan tända röd lampa och tappa drivningen en stund.

Vet en som citat: "Gav fan i den lampan, bilen växlade ju" och slutade med låd-ras. Gick på garantin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
14 februari 2021
Hybrid_ skrev:
Dagens nya bilar har en sida i instruktionsboken som upplyser ägaren om att dubbelkopplingslådan kan bli överhettad och då tänds det en orange lampa i instrumenten. Då ska bilen vila i 10 minuter. Vissa kan tända röd lampa och tappa drivningen en stund.

Vet en som citat: "Gav fan i den lampan, bilen växlade ju" och slutade med låd-ras. Gick på garantin.

jo dom där lådorna är från helvetet..   dom fungerar bara när man gör allt normalt..

vi har ju liknande system på bussar och i vissa lägen med fel chafförer så tar det inte många sec innan lampan tänds..
man får vara bestämd..  tacka vet jag en riktig kopplingspedal.  då gör fordonet som man vill i alla lägen. smile      vet inte hur många gånger man fastnar för att skiten väljer att växla när man verkligen inte vill det..    att spärra lådan för att den är så korkad är ju för visset..     inte skoj när man åker upp för en hal backe och när man har 3meter kvar så får den för sig att växla ner..och det tar 20sec innan den bestämmer sig för en växel pga den tappar all fart smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 256 Inlägg
14 februari 2021
Hybrid_ skrev:

Fattar inte hur det kan gå på garanti, det borde väl ha lagrats data om att varningarna ignorerats? Det tyckte jag var lite väl mycket goodwill.

Forummoderator
18 356 Inlägg
14 februari 2021
Utmarks-Loke skrev:
Hybrid_ skrev:

Fattar inte hur det kan gå på garanti, det borde väl ha lagrats data om att varningarna ignorerats? Det tyckte jag var lite väl mycket goodwill.

Japp, det var enbart goodwill.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
14 februari 2021
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:

jo dom där lådorna är från helvetet..   dom fungerar bara när man gör allt normalt..

vi har ju liknande system på bussar och i vissa lägen med fel chafförer så tar det inte många sec innan lampan tänds..

man får vara bestämd..  tacka vet jag en riktig kopplingspedal.  då gör fordonet som man vill i alla lägen. smile      vet inte hur många gånger man fastnar för att skiten väljer att växla när man verkligen inte vill det..    att spärra lådan för att den är så korkad är ju för visset..     inte skoj när man åker upp för en hal backe och när man har 3meter kvar så får den för sig att växla ner..och det tar 20sec innan den bestämmer sig för en växel pga den tappar all fart smile

Låter som Neo/MAN... wink

2 456 Inlägg
14 februari 2021
Undvik att slira på kopplingen, helt enkelt. Anpassa starten så du inte behöver ge någon märkvärd gas(helst ingen alls), och ligg inte på dragläget längre än du måste.

8 Inlägg
14 februari 2021
Trådstartare
xXSammy skrev:
Om du aldrig rör gaspedalen fören kopplingen är helt upplyft så är det inga problem

Ifall du nu inte köar i större uppförsbackar varje dag

Tack - testade o det funkade kanon 😀

Sök