Tändspolar eller gasspjäll som strular?

Gordiie
22 april 2021 · 29 Inlägg

Hej,

Volkswagen Passat
Årsmodell: 2006
Miltal: 15 000
Motor: 2.0 FSI

Blir lite konfunderad när jag har några symptom som består men får emellanåt problem som gör den okörbar men löser av sig självt efter att ha stängt av den. Hade uppskattat er hjälp för att bli klok på VW ingenjörskonst..

Symptomerna:
- Bilen "hugger" något på tomgång men varvtalen rör sig inte. Känns typ som att en lätt kastvind tar tag i bilen
- Misständer något
- Den drar rätt mycket bensin. Snittförbrukningen går upp för varje vecka men kör snällare idag. Snitt i vintras var 0,72/milen, idag 0,9/milen
- Upplever den som klenare

Problem som uppstått ibland men försvunnit av sig självt:
- Motorlampan började blinka idag och vart snudd på omöjlig att köra, den tuggade sig fram vid gaspådrag och var orkeslös. Stängde av och sen gick den bra igen.
- Vid några tillfällen har den varit svårstartad vid första försöket
- Den har vid ca 5 tillfällen på 2 månader börjat varva upp rejält okontinuerligt och sen dör den nästan men räddar upp det varje gång med att varva upp. Det låter som att motorn är på sista versen och är skrot men funkar fint som man stänger av den ett tag och startar den igen.

EGR och stift är nya och börjar ana tändspolarna eller gassjället?  Antog att det kunde vara tändspolarna så jag testade att dra i kontakterna och fick förändrad tomgång på alla 4st kontakter, då borde det inte vara tändspolarna? Jag ska plocka ur dem imorrn för att se hur dem ser ut.
Vad skulle det kunna vara för fel?

/Andreas

Senast redigerat av Gordiie (22 april 2021)

Brådhis * Voff voff *
22 april 2021 · 10 244 Inlägg

Motorlampa = felkoder = läs ut dom = slipp gissa. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gordiie
22 april 2021 · 29 Inlägg

Brådhis skrev:
Motorlampa = felkoder = läs ut dom = slipp gissa. smile

Problemet är att den lampan tänds och släcks så den visar inget när man felkodar den trotts att den misständer smile

Brådhis * Voff voff *
23 april 2021 · 10 244 Inlägg

Gordiie skrev:

Brådhis skrev:
Motorlampa = felkoder = läs ut dom = slipp gissa. smile

Problemet är att den lampan tänds och släcks så den visar inget när man felkodar den trotts att den misständer smile

Så länge lampan har tänts och man inte raderat felkoden, antingen genom felkodsläsare eller genom att lyfta batteripolen, så är koden lagrad även om lampan släckts igen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang