Tempgivare elfläkt volvo 240/940

Utmarks-Loke
2 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Jag har googlat mig fram till att folk använder den här givaren från biltema när de byter till elfläkt på sin 240. Gör man hål i plasten på kylaren skall den passa där sedan. Men hur funkar det, givaren har ju inget som håller kvar den och som tätar hålet? Eller kommer man inte in till vattnet, utan bara i en ficka i kylaren, eller hur funkar det? https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216869/216869-38e05cfda8d3a5251cd2b452d8ea2547.jpg

simlar
2 juli 2021 · 5 524 Inlägg

Dom flesta kylare har inte hålet färdigt utan är då att borra upp hålet och montera gummitätningen till den.
Eller köpa ny kylare som har färdigt uttag för termokontakt så får man även med gummitätningen, är det bilens originalkylare så lär det inte skada att byta ut den till en ny.

https://www.240sidan.com/bilder/lyg06_elflakt4.jpghttps://www.240sidan.com/projekt.html


https://vp-autoparts.se/bilder/artiklar/zoom/1274962_1.jpg?m=1546954114https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/termokontakt-kylare-200-700-900.html
Så här ser givaren ut inkl tätning, brukar normalt följa med när man köper ny givare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
2 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Jag fick ingen gummitätning, så går det när man handlar på biltema. Men jag fattar fortfarande inte att det håller tätt. Kan inte vara mycket tryck i det kylsystemet. Eller är det inte in till vattnet man borrar?

Men jag vill helst inte köpa ny kylare, bilen har gått under 10k mil och kylaren är superfräsch.

simlar
2 juli 2021 · 5 524 Inlägg

Man borrar rätt in till vattnet.
150KPa (1,5bar) grönt och grått lock vanligast i Volvo 740/940.
75KPa (0,75bar) svart lock vanligast i 240.

Givaren suger fast ordentligt. Man tror inte den kommer sitta fast men den fastnar så det blir ordentligt trögt den dagen man ska ha ut givaren.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
2 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Ok, skall försöka få tag på en gummibussning då

Adamo
1 februari 2023 · 8 Inlägg

Lånar tråden lite,

Någon som borrat hål i sin kylare och satt dit tempgivaren och fått det att funka utan att det läcker? vill själv sätta dit det men vågar inte ifall att det bara kommer att läcka

Volvo 245 GL "Peter Nicklas" (1988)
Volvo 242DL "Kyxen" (1982)
Lucif3r
2 februari 2023 · 2 208 Inlägg

Borrar du i rätt dimension och har tillhörande gummitätning ska det MYCKET till för att den ska läcka.
Men skulle det mot all förmodan sippra lite kan man alltid kompletera med typ silikon.

Adamo
3 februari 2023 · 8 Inlägg

Lucif3r skrev:
Borrar du i rätt dimension och har tillhörande gummitätning ska det MYCKET till för att den ska läcka.
Men skulle det mot all förmodan sippra lite kan man alltid kompletera med typ silikon.

Aa, satte dit en orginal från 940 igår och köpte en sådan givare, så borrade upp och satt ihop det och de funkade utan problem smile

Volvo 242DL "Kyxen" (1982)
Volvo 245 GL "Peter Nicklas" (1988)
Nystedt88
19 mars · 411 Inlägg

Adamo skrev:

Lucif3r skrev:
Borrar du i rätt dimension och har tillhörande gummitätning ska det MYCKET till för att den ska läcka.
Men skulle det mot all förmodan sippra lite kan man alltid kompletera med typ silikon.

Aa, satte dit en orginal från 940 igår och köpte en sådan givare, så borrade upp och satt ihop det och de funkade utan problem smile

Minns du storleken på hålet?

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Blanke
20 mars · 313 Inlägg

Är också i banorna att ta bort höfläkten. Vet någon dimensionerna, och vilken elfläkt passar?

Utmarks-Loke
21 mars · 5 833 Inlägg

Blanke skrev:
Är också i banorna att ta bort höfläkten. Vet någon dimensionerna, och vilken elfläkt passar?

Jag tog från 940, den passar med mindre modifikationer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang