Slirande auto låda

VictorNavara
9 augusti 2021 · 152 Inlägg

Hej köra en Navara d40 08a med lite över 23 k mil på mätare. Nu på senaste tiden har automaten börjat växla lustigt. Det som händer är när jag kör och den ska växla upp från 2an till 3an så är det som den tappar växeln och slutar driva. Till slut så lastar den i växeln. Väldigt hårt. Tack på förhand smile även 1 2 går hårt men slirar inte

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2021 · 14 054 Inlägg

VictorNavara skrev:
Hej köra en Navara d40 08a med lite över 23 k mil på mätare. Nu på senaste tiden har automaten börjat växla lustigt. Det som händer är när jag kör och den ska växla upp från 2an till 3an så är det som den tappar växeln och slutar driva. Till slut så lastar den i växeln. Väldigt hårt. Tack på förhand smile även 1 2 går hårt men slirar inte

Har du kollat oljan?
Vad är oljenivån?
Färg på oljan?
Lukt på oljan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
VictorNavara
9 augusti 2021 · 152 Inlägg

Vettemannen skrev:

VictorNavara skrev:
Hej köra en Navara d40 08a med lite över 23 k mil på mätare. Nu på senaste tiden har automaten börjat växla lustigt. Det som händer är när jag kör och den ska växla upp från 2an till 3an så är det som den tappar växeln och slutar driva. Till slut så lastar den i växeln. Väldigt hårt. Tack på förhand smile även 1 2 går hårt men slirar inte

Har du kollat oljan?
Vad är oljenivån?
Färg på oljan?
Lukt på oljan?

/Benny

Tack för svar smile nej. Olja är dock byt för prick ett år sedan. Den var fräsch då smile vet ej nu. Tror du olja kan påverkar så mycket?

Brådhis * Voff voff *
9 augusti 2021 · 10 279 Inlägg

Låter spontant som låg nivå. Iaf det jag hade kollat först.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
10 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

Låg nivå eller dåligt tryck i lådan låter det som.
Dåligt tryck leder väldigt snabbt till slutkörda lameller i lådan.
En fundering till TS
Om du låser den manuellt på t.ex 2an och ger dig upp i typ 60 eller snabbare, släpper gasen o lägger i D, lägger den i växeln utan slir då?
Så gjorde min Jeep-låda innan jag bytte den, i den var lamellerna och pumpen sop-slut...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2021 · 14 054 Inlägg

VictorNavara skrev:

Vettemannen skrev:

VictorNavara skrev:
Hej köra en Navara d40 08a med lite över 23 k mil på mätare. Nu på senaste tiden har automaten börjat växla lustigt. Det som händer är när jag kör och den ska växla upp från 2an till 3an så är det som den tappar växeln och slutar driva. Till slut så lastar den i växeln. Väldigt hårt. Tack på förhand smile även 1 2 går hårt men slirar inte

Har du kollat oljan?
Vad är oljenivån?
Färg på oljan?
Lukt på oljan?

/Benny

Tack för svar smile nej. Olja är dock byt för prick ett år sedan. Den var fräsch då smile vet ej nu. Tror du olja kan påverkar så mycket?

Men ta och kolla oljan nu. Förutsätt inte att den har rätt nivå, är fräsch. Jag vet ej hur man kollar oljan på din låda men om det är en "gammeldags" låda med momentomvandlare så ska man varmköra motor och låda. Därefter så står man på tomgång och går igenom växlarna så här: P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Låt det gärna gå 2 sekunder mellan de olika växlarna. Med parkeringsbromsen i och växellväljaren på P så går du ur bilen och kollar oljestickan. Det ska nu vara mellan MAX och MIN på området WARM. Så här kollar jag mina automatlådor i alla fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
10 augusti 2021 · 7 238 Inlägg

Instämmer i kören.
Förmodligen för lite olja i lådan.
Min JEEP betedde sig likadant efter att jag spräckt röret från växellådan till oljekylaren.
Drog sämre och sämre och till sist inte alls, då oljan var slut i lådan.

VictorNavara
10 augusti 2021 · 152 Inlägg

Vettemannen skrev:

VictorNavara skrev:

Vettemannen skrev:

Har du kollat oljan?
Vad är oljenivån?
Färg på oljan?
Lukt på oljan?

/Benny

Tack för svar smile nej. Olja är dock byt för prick ett år sedan. Den var fräsch då smile vet ej nu. Tror du olja kan påverkar så mycket?

Men ta och kolla oljan nu. Förutsätt inte att den har rätt nivå, är fräsch. Jag vet ej hur man kollar oljan på din låda men om det är en "gammeldags" låda med momentomvandlare så ska man varmköra motor och låda. Därefter så står man på tomgång och går igenom växlarna så här: P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Låt det gärna gå 2 sekunder mellan de olika växlarna. Med parkeringsbromsen i och växellväljaren på P så går du ur bilen och kollar oljestickan. Det ska nu vara mellan MAX och MIN på området WARM. Så här kollar jag mina automatlådor i alla fall.

/Benny

Oj hej! Tack för all hjälp. Uppskattar det. Så ni alla tror att det är så simpelt som oljan? Kan det vara så? Då frå jag helt enklet lämna in bilen till en verkstad eftersom jag inte kan kolla oljan. Det finns ingen sticka eller likande. Men tack iaf:) stort tack smile

VictorNavara
10 augusti 2021 · 152 Inlägg

Cuefa skrev:
Låg nivå eller dåligt tryck i lådan låter det som.
Dåligt tryck leder väldigt snabbt till slutkörda lameller i lådan.
En fundering till TS
Om du låser den manuellt på t.ex 2an och ger dig upp i typ 60 eller snabbare, släpper gasen o lägger i D, lägger den i växeln utan slir då?
Så gjorde min Jeep-låda innan jag bytte den, i den var lamellerna och pumpen sop-slut...

Heheh nu är jag lite lost sad för de första är bilen en a traktor.... Vet ej om jag vågar skriva det här. smile och hur låser jag växeln? Finns de knapp för det eller liknande? Asså jag brukar lägga i neutral i nerförsbackar för att rulla fortare å sen till driven å då brukar den växla fint och mjukt. Din könner knappt växlingen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:
Låg nivå eller dåligt tryck i lådan låter det som.
Dåligt tryck leder väldigt snabbt till slutkörda lameller i lådan.
En fundering till TS
Om du låser den manuellt på t.ex 2an och ger dig upp i typ 60 eller snabbare, släpper gasen o lägger i D, lägger den i växeln utan slir då?
Så gjorde min Jeep-låda innan jag bytte den, i den var lamellerna och pumpen sop-slut...

Heheh nu är jag lite lost sad för de första är bilen en a traktor.... Vet ej om jag vågar skriva det här. smile och hur låser jag växeln? Finns de knapp för det eller liknande? Asså jag brukar lägga i neutral i nerförsbackar för att rulla fortare å sen till driven å då brukar den växla fint och mjukt. Din könner knappt växlingen.

Vilket är tillåtet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VictorNavara
10 augusti 2021 · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:
Låg nivå eller dåligt tryck i lådan låter det som.
Dåligt tryck leder väldigt snabbt till slutkörda lameller i lådan.
En fundering till TS
Om du låser den manuellt på t.ex 2an och ger dig upp i typ 60 eller snabbare, släpper gasen o lägger i D, lägger den i växeln utan slir då?
Så gjorde min Jeep-låda innan jag bytte den, i den var lamellerna och pumpen sop-slut...

Heheh nu är jag lite lost sad för de första är bilen en a traktor.... Vet ej om jag vågar skriva det här. smile och hur låser jag växeln? Finns de knapp för det eller liknande? Asså jag brukar lägga i neutral i nerförsbackar för att rulla fortare å sen till driven å då brukar den växla fint och mjukt. Din könner knappt växlingen.

Vilket är tillåtet.

Ah okej. Men känns som man får bättre hjälp om man säger att det är en bil då en del tenderar att dra slutsatser om epor etc hmm men tack för du rätta mig smile

Cuefa Ain't no place like home...
11 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:
Låg nivå eller dåligt tryck i lådan låter det som.
Dåligt tryck leder väldigt snabbt till slutkörda lameller i lådan.
En fundering till TS
Om du låser den manuellt på t.ex 2an och ger dig upp i typ 60 eller snabbare, släpper gasen o lägger i D, lägger den i växeln utan slir då?
Så gjorde min Jeep-låda innan jag bytte den, i den var lamellerna och pumpen sop-slut...

Heheh nu är jag lite lost sad för de första är bilen en a traktor.... Vet ej om jag vågar skriva det här. smile och hur låser jag växeln? Finns de knapp för det eller liknande? Asså jag brukar lägga i neutral i nerförsbackar för att rulla fortare å sen till driven å då brukar den växla fint och mjukt. Din könner knappt växlingen.

Om du sätter spaken på 1an så ska den inte växla upp därifrån utan slå i varvstopp.
Sen smyger du upp den på 2ans växel, sen D.

Gissar att bilen e spärrad på lågväxel om det är en Epa, så då borde det gå rätt fort för den att växla upp?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
VictorNavara
14 augusti 2021 · 152 Inlägg

Cuefa skrev:

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:
Låg nivå eller dåligt tryck i lådan låter det som.
Dåligt tryck leder väldigt snabbt till slutkörda lameller i lådan.
En fundering till TS
Om du låser den manuellt på t.ex 2an och ger dig upp i typ 60 eller snabbare, släpper gasen o lägger i D, lägger den i växeln utan slir då?
Så gjorde min Jeep-låda innan jag bytte den, i den var lamellerna och pumpen sop-slut...

Heheh nu är jag lite lost sad för de första är bilen en a traktor.... Vet ej om jag vågar skriva det här. smile och hur låser jag växeln? Finns de knapp för det eller liknande? Asså jag brukar lägga i neutral i nerförsbackar för att rulla fortare å sen till driven å då brukar den växla fint och mjukt. Din könner knappt växlingen.

Om du sätter spaken på 1an så ska den inte växla upp därifrån utan slå i varvstopp.
Sen smyger du upp den på 2ans växel, sen D.

Gissar att bilen e spärrad på lågväxel om det är en Epa, så då borde det gå rätt fort för den att växla upp?

Hehe okeeeej tack. Vart lite enklare att fatta. Nej bilen är reggade med hög/ låg och 2 å 4x4. Allt tack vare så kallad h regg/ h can. Meeen du menare att jag ska lägga i lågen å växla manuellt på ettan å 2? Fattade jag dig rätt?

Cuefa Ain't no place like home...
16 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:

VictorNavara skrev:

Heheh nu är jag lite lost sad för de första är bilen en a traktor.... Vet ej om jag vågar skriva det här. smile och hur låser jag växeln? Finns de knapp för det eller liknande? Asså jag brukar lägga i neutral i nerförsbackar för att rulla fortare å sen till driven å då brukar den växla fint och mjukt. Din könner knappt växlingen.

Om du sätter spaken på 1an så ska den inte växla upp därifrån utan slå i varvstopp.
Sen smyger du upp den på 2ans växel, sen D.

Gissar att bilen e spärrad på lågväxel om det är en Epa, så då borde det gå rätt fort för den att växla upp?

Hehe okeeeej tack. Vart lite enklare att fatta. Nej bilen är reggade med hög/ låg och 2 å 4x4. Allt tack vare så kallad h regg/ h can. Meeen du menare att jag ska lägga i lågen å växla manuellt på ettan å 2? Fattade jag dig rätt?

Precis.
Växla manuellt 1-2-D o se om den slirar på samma sätt då.
Sen tar du dig upp i lite fart på 2an, släpper gasen o lägger i D, och ser om den hämtar växeln då eller fortfarande "frihjular"

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
VictorNavara
16 augusti 2021 · 152 Inlägg

Cuefa skrev:

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:

Om du sätter spaken på 1an så ska den inte växla upp därifrån utan slå i varvstopp.
Sen smyger du upp den på 2ans växel, sen D.

Gissar att bilen e spärrad på lågväxel om det är en Epa, så då borde det gå rätt fort för den att växla upp?

Hehe okeeeej tack. Vart lite enklare att fatta. Nej bilen är reggade med hög/ låg och 2 å 4x4. Allt tack vare så kallad h regg/ h can. Meeen du menare att jag ska lägga i lågen å växla manuellt på ettan å 2? Fattade jag dig rätt?

Precis.
Växla manuellt 1-2-D o se om den slirar på samma sätt då.
Sen tar du dig upp i lite fart på 2an, släpper gasen o lägger i D, och ser om den hämtar växeln då eller fortfarande "frihjular"

hej jag testade detta idag nu och lekte även lite med lådan eller växlade igenom den. Den slira väldigt lite när man växlar manuellt och inget när man går från 2an till drive ? vetu vad problemet kan vara ?

Cuefa Ain't no place like home...
17 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:

VictorNavara skrev:
Hehe okeeeej tack. Vart lite enklare att fatta. Nej bilen är reggade med hög/ låg och 2 å 4x4. Allt tack vare så kallad h regg/ h can. Meeen du menare att jag ska lägga i lågen å växla manuellt på ettan å 2? Fattade jag dig rätt?

Precis.
Växla manuellt 1-2-D o se om den slirar på samma sätt då.
Sen tar du dig upp i lite fart på 2an, släpper gasen o lägger i D, och ser om den hämtar växeln då eller fortfarande "frihjular"

hej jag testade detta idag nu och lekte även lite med lådan eller växlade igenom den. Den slira väldigt lite när man växlar manuellt och inget när man går från 2an till drive ? vetu vad problemet kan vara ?

Då låter det som om någonting är tätt eller skadat i ventilpaketet, något lamellpaket eller bromsband i lådan som är slitet/skadat, alternativt att en eller flera solenoider inte gör sitt jobb.
Har du kollat om det finns några felkoder på växellådan? Bilen borde vara ny nog att kunna visa detta via en OBD2-läsare.

Annars fin en fin instuktion på hur du gör detta utan diagnosutrustning, kolla post #14 i denna tråd!

Vet inte hur mycket jobb det är att plocka ner ventilpaketet på en Nissan automat, men att ta ner o göra rent allt o sen byta olja och filter är ett bra första steg.

De flesta automater fungerar annorlunda när de växlas manuellt jämfört med i D-läget.
Växlar man manuellt brukar andra lameller användas eller åtminstone aktiveras annorlunda, för att t.ex kunna simulera motorbroms och sådana saker.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
VictorNavara
19 augusti 2021 · 152 Inlägg

Cuefa skrev:

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:

Precis.
Växla manuellt 1-2-D o se om den slirar på samma sätt då.
Sen tar du dig upp i lite fart på 2an, släpper gasen o lägger i D, och ser om den hämtar växeln då eller fortfarande "frihjular"

hej jag testade detta idag nu och lekte även lite med lådan eller växlade igenom den. Den slira väldigt lite när man växlar manuellt och inget när man går från 2an till drive ? vetu vad problemet kan vara ?

Då låter det som om någonting är tätt eller skadat i ventilpaketet, något lamellpaket eller bromsband i lådan som är slitet/skadat, alternativt att en eller flera solenoider inte gör sitt jobb.
Har du kollat om det finns några felkoder på växellådan? Bilen borde vara ny nog att kunna visa detta via en OBD2-läsare.

Annars fin en fin instuktion på hur du gör detta utan diagnosutrustning, kolla post #14 i denna tråd!

Vet inte hur mycket jobb det är att plocka ner ventilpaketet på en Nissan automat, men att ta ner o göra rent allt o sen byta olja och filter är ett bra första steg.

De flesta automater fungerar annorlunda när de växlas manuellt jämfört med i D-läget.
Växlar man manuellt brukar andra lameller användas eller åtminstone aktiveras annorlunda, för att t.ex kunna simulera motorbroms och sådana saker.

okej toppen tack för all hjälp ..... men hur ska jag byta oljan? som sagt är jag 16 och troligen ska detta lämnas in på en verkstad inom ett par veckor ! Vad tror du det kommer att kosta samt om det ens är värt å laga ? Bilen är väll rätt fräsh men är det lådbyte vi pratar om ? stort tack för din hjälp. Mvh Victor

torsen
19 augusti 2021 · 7 238 Inlägg

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:

VictorNavara skrev:
hej jag testade detta idag nu och lekte även lite med lådan eller växlade igenom den. Den slira väldigt lite när man växlar manuellt och inget när man går från 2an till drive ? vetu vad problemet kan vara ?

Då låter det som om någonting är tätt eller skadat i ventilpaketet, något lamellpaket eller bromsband i lådan som är slitet/skadat, alternativt att en eller flera solenoider inte gör sitt jobb.
Har du kollat om det finns några felkoder på växellådan? Bilen borde vara ny nog att kunna visa detta via en OBD2-läsare.

Annars fin en fin instuktion på hur du gör detta utan diagnosutrustning, kolla post #14 i denna tråd!

Vet inte hur mycket jobb det är att plocka ner ventilpaketet på en Nissan automat, men att ta ner o göra rent allt o sen byta olja och filter är ett bra första steg.

De flesta automater fungerar annorlunda när de växlas manuellt jämfört med i D-läget.
Växlar man manuellt brukar andra lameller användas eller åtminstone aktiveras annorlunda, för att t.ex kunna simulera motorbroms och sådana saker.

okej toppen tack för all hjälp ..... men hur ska jag byta oljan? som sagt är jag 16 och troligen ska detta lämnas in på en verkstad inom ett par veckor ! Vad tror du det kommer att kosta samt om det ens är värt å laga ? Bilen är väll rätt fräsh men är det lådbyte vi pratar om ? stort tack för din hjälp. Mvh Victor

Jag har "bytt" olja i äldre automatväxellådor(med momentförstärkare/"turbin") på följande sätt.
Först och främst går det inte att byta olja utan fullständig isärtagning av växellådan.
Men ungefär en fjärdedel i taget går att byta på MoPar-/Torqueflite-lådor på följande sätt.
Man demonterar ett av rören från oljekylaren, som är i "botten" på vanliga kylaren, och placerar ett kärl under röret.
Med foten hårt på bromsen startas motorn, helst varmkörd, som får gå på tomgång.
Växelväljaren förs runt i alla lägen några sekunder   varje läge med avslut i "P".
Kolla i röret om det slutat komma olja(i regel röd ATF-olja).
När det slutat droppa stängs motorn av.
Uppskatta mängden olja i "urtappningskärlet" och fyll på lika mycket i växellådan.
Jag har Biltemas 12 volt oljebytare som hjälpmedel vid påfyllningen.

När du fyllt olja så upprepar du proceduren 2, 3 eller 4 gånger.
För varje gång oljan "byts" reduceras föroreningarna.
Du kan inte helt byta oljan på detta sätt, men den blir renare för varje "byte".

På JEEP Wrangler "byter" man cirka 2 liter varje gång.
3 - 4 "byten" renar olja betydligt.
MoPar/JEEP har en speciell ATF-olja som inte är röd utan helt klar och är av syntetisk typ.
Rekommenderas speciellt vintertid då den får lådan att växla mjukare innan oljan blir varm, vilket kräver flera mil/många minuter.
Speciellt "smällen" då man i minus 30 grader lägger i "D" elimineras nästan, men inte helt.

B t w så har vissa automatväxellådor oljefilter, som kräver att "botten" på lådan demonteras, för byte.
Bl a äldre Torqueflite.
Om du tänker byta filter så demontera inte alla skruvarna på en gång.
Lossa bara några skruvar i fram- eller bakkant, så att locket/tråget "hänger kvar".
Annars får du ut all oljan på en gång, vilket kan bli en chock, och rendera en hel del sanering av garagegolvet.

Synpunkter från andra på mitt sätt att "byta" olja.

Brådhis * Voff voff *
19 augusti 2021 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:
Men ungefär en fjärdedel i taget går att byta på MoPar-/Torqueflite-lådor på följande sätt.
Man demonterar ett av rören från oljekylaren, som är i "botten" på vanliga kylaren, och placerar ett kärl under röret.
Med foten hårt på bromsen startas motorn, helst varmkörd, som får gå på tomgång.
Växelväljaren förs runt i alla lägen några sekunder   varje läge med avslut i "P".
Kolla i röret om det slutat komma olja(i regel röd ATF-olja).
När det slutat droppa stängs motorn av.
Uppskatta mängden olja i "urtappningskärlet" och fyll på lika mycket i växellådan.


Synpunkter från andra på mitt sätt att "byta" olja.

Jag skulle inte köra tills det slutar komma olja, klart bättre att köra tills det kommit tex 1 liter och sedan stänga av och fylla på 1 liter och sedan upprepa.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
19 augusti 2021 · 152 Inlägg

torsen skrev:

VictorNavara skrev:

Cuefa skrev:

Då låter det som om någonting är tätt eller skadat i ventilpaketet, något lamellpaket eller bromsband i lådan som är slitet/skadat, alternativt att en eller flera solenoider inte gör sitt jobb.
Har du kollat om det finns några felkoder på växellådan? Bilen borde vara ny nog att kunna visa detta via en OBD2-läsare.

Annars fin en fin instuktion på hur du gör detta utan diagnosutrustning, kolla post #14 i denna tråd!

Vet inte hur mycket jobb det är att plocka ner ventilpaketet på en Nissan automat, men att ta ner o göra rent allt o sen byta olja och filter är ett bra första steg.

De flesta automater fungerar annorlunda när de växlas manuellt jämfört med i D-läget.
Växlar man manuellt brukar andra lameller användas eller åtminstone aktiveras annorlunda, för att t.ex kunna simulera motorbroms och sådana saker.

okej toppen tack för all hjälp ..... men hur ska jag byta oljan? som sagt är jag 16 och troligen ska detta lämnas in på en verkstad inom ett par veckor ! Vad tror du det kommer att kosta samt om det ens är värt å laga ? Bilen är väll rätt fräsh men är det lådbyte vi pratar om ? stort tack för din hjälp. Mvh Victor

Jag har "bytt" olja i äldre automatväxellådor(med momentförstärkare/"turbin") på följande sätt.
Först och främst går det inte att byta olja utan fullständig isärtagning av växellådan.
Men ungefär en fjärdedel i taget går att byta på MoPar-/Torqueflite-lådor på följande sätt.
Man demonterar ett av rören från oljekylaren, som är i "botten" på vanliga kylaren, och placerar ett kärl under röret.
Med foten hårt på bromsen startas motorn, helst varmkörd, som får gå på tomgång.
Växelväljaren förs runt i alla lägen några sekunder   varje läge med avslut i "P".
Kolla i röret om det slutat komma olja(i regel röd ATF-olja).
När det slutat droppa stängs motorn av.
Uppskatta mängden olja i "urtappningskärlet" och fyll på lika mycket i växellådan.
Jag har Biltemas 12 volt oljebytare som hjälpmedel vid påfyllningen.

När du fyllt olja så upprepar du proceduren 2, 3 eller 4 gånger.
För varje gång oljan "byts" reduceras föroreningarna.
Du kan inte helt byta oljan på detta sätt, men den blir renare för varje "byte".

På JEEP Wrangler "byter" man cirka 2 liter varje gång.
3 - 4 "byten" renar olja betydligt.
MoPar/JEEP har en speciell ATF-olja som inte är röd utan helt klar och är av syntetisk typ.
Rekommenderas speciellt vintertid då den får lådan att växla mjukare innan oljan blir varm, vilket kräver flera mil/många minuter.
Speciellt "smällen" då man i minus 30 grader lägger i "D" elimineras nästan, men inte helt.

B t w så har vissa automatväxellådor oljefilter, som kräver att "botten" på lådan demonteras, för byte.
Bl a äldre Torqueflite.
Om du tänker byta filter så demontera inte alla skruvarna på en gång.
Lossa bara några skruvar i fram- eller bakkant, så att locket/tråget "hänger kvar".
Annars får du ut all oljan på en gång, vilket kan bli en chock, och rendera en hel del sanering av garagegolvet.

Synpunkter från andra på mitt sätt att "byta" olja.

jag var under bilen idag gör att inspekter rost och vips vad ser jag lådan... ett läckage:( tråkigt, så ska inspektera det mer imorgon men troligen är det orsaken till detta problem. tack för tipset men ar som sagt inte alls verktyg för detta. el drar jag men inte oljor etc.. Har inget garage sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang