2538
Sök

Slirande auto låda

* Voff voff *
11 008 Inlägg
20 augusti 2021
#21
VictorNavara skrev:
jag var under bilen idag gör att inspekter rost och vips vad ser jag lådan... ett läckage:( tråkigt, så ska inspektera det mer imorgon men troligen är det orsaken till detta problem. tack för tipset men ar som sagt inte alls verktyg för detta. el drar jag men inte oljor etc.. Har inget garage sad

Då har du ju svaret där, som vi misstänkte. Läckage ger låg nivå och låg nivå ger dom symptom som du beskriver.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

152 Inlägg
20 augusti 2021
Trådstartare
#22
Brådhis skrev:
VictorNavara skrev:
jag var under bilen idag gör att inspekter rost och vips vad ser jag lådan... ett läckage:( tråkigt, så ska inspektera det mer imorgon men troligen är det orsaken till detta problem. tack för tipset men ar som sagt inte alls verktyg för detta. el drar jag men inte oljor etc.. Har inget garage sad

Då har du ju svaret där, som vi misstänkte. Läckage ger låg nivå och låg nivå ger dom symptom som du beskriver.

japp kollade oljan idag... ser ut som den är grå ish liknande ? tips? Även SJUKT låg nivå. Kan jag bara fylla på ?

14 382 Inlägg
20 augusti 2021
#23
Jag tror att du har en konventionell automatlåda och då tror jag att du ska göra som jag beskrev att man ska göra för att kolla nivån. Är det för lite så fyller du på lite i taget tills nivån blir rätt.

/Benny

152 Inlägg
20 augusti 2021
Trådstartare
#24
Vettemannen skrev:
Jag tror att du har en konventionell automatlåda och då tror jag att du ska göra som jag beskrev att man ska göra för att kolla nivån. Är det för lite så fyller du på lite i taget tills nivån blir rätt.

/Benny

Jaa det är sticka och det är väldigt lite? Vad ska jag göra för att återgärda detta? Fylla på ? Tips på olja etc plus vart jag köper!

4 824 Inlägg
21 augusti 2021
#25
VictorNavara skrev:
Tips på olja etc plus vart jag köper!

https://www.oljemagasinet.se bara att knappa in regnr så får du upp rätt olja till din bil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

* Voff voff *
11 008 Inlägg
21 augusti 2021
#26
VictorNavara skrev:
Brådhis skrev:
VictorNavara skrev:
jag var under bilen idag gör att inspekter rost och vips vad ser jag lådan... ett läckage:( tråkigt, så ska inspektera det mer imorgon men troligen är det orsaken till detta problem. tack för tipset men ar som sagt inte alls verktyg för detta. el drar jag men inte oljor etc.. Har inget garage sad

Då har du ju svaret där, som vi misstänkte. Läckage ger låg nivå och låg nivå ger dom symptom som du beskriver.

japp kollade oljan idag... ser ut som den är grå ish liknande ? tips? Även SJUKT låg nivå. Kan jag bara fylla på ?

Ja, men förvissa dig om mängden, vilken olja du ska ha och hur du kollar nivån på rätt sätt. Oftast kollar man nivån med varmkörd motor och bilen på tomgång.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
22 augusti 2021
#27
Är oljan grå är ofta lamellerna skadade.
I ditt fall skulle jag försöka få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan o sen fylla på med ny olja, samt byta filtret i lådan då det troligen är igensatt av smutset i oljan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 711 Inlägg
23 augusti 2021
#28
En tanke slog mig!
Mo Par-lådan TorqueFlite hade bandbromsar, varav den av dem vars justeringsskruv var tillgänglig utifrån skulle kollas var 4.800:ade mil och momentdragas.
Den andra bandbromsen kom man bara åt då man bytte filter, och hade tråget demonterat.
Men moderna automatlådor har kanske inte bandbromsar.
Minns att min Peugeot 404 -69 Automatique inte hade bandbromsar.
Den hade en Getrag-låda som bara hade axiella servon.
Vet inte alls hur ifrågavarande Navara-låda fungerar.
Inlägget onödigt.

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
23 augusti 2021
#29
torsen skrev:
En tanke slog mig!
Mo Par-lådan TorqueFlite hade bandbromsar, varav den av dem vars justeringsskruv var tillgänglig utifrån skulle kollas var 4.800:ade mil och momentdragas.
Den andra bandbromsen kom man bara åt då man bytte filter, och hade tråget demonterat.
Men moderna automatlådor har kanske inte bandbromsar.
Minns att min Peugeot 404 -69 Automatique inte hade bandbromsar.
Den hade en Getrag-låda som bara hade axiella servon.
Vet inte alls hur ifrågavarande Navara-låda fungerar.
Inlägget onödigt.

Ser likadant ut på modernare lådor från MoPar kan jag säga, min 46RE bygger på 727-lådan och har även den främre och bakre band.

Även Nissans modernare lådor verkar ha minst 1 band, enligt skissen nedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e92456f698d36a39b97e0c0a92170c55.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 711 Inlägg
23 augusti 2021
#30
Då fortsätter jag på min tanke.
Kan det vara så enkelt att man, efter mitt förslag tidigare i tråden, "byter" olja och momentdrager justerskruven för bandbromsen?

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
24 augusti 2021
#31
torsen skrev:
Då fortsätter jag på min tanke.
Kan det vara så enkelt att man, efter mitt förslag tidigare i tråden, "byter" olja och momentdrager justerskruven för bandbromsen?

Jag är med på ditt resonemang men reserverar mig för vad man eventuellt kan hitta i botten på oljetråget.
Är det fullt med material från lamellerna där så hjälper ingen justering i världen är jag rädd 😐

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

152 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
#32
okej tack för hjälpen. All olja ska bytas samt troligen filter höst:) Mennnn efter lite mer olja så går den som en ny låda. Tycker jag. Slirar inte alls. Växlar mjukt. Tack alla för hjälpen. Ja troligen är lamellerna skadade eller slitna men troligen är oljan ett par år gammal eller mer..tyvär

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
25 augusti 2021
#33
Vi hoppas att det håller en stund då!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök