Slirande auto låda

Brådhis * Voff voff *
20 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

VictorNavara skrev:
jag var under bilen idag gör att inspekter rost och vips vad ser jag lådan... ett läckage:( tråkigt, så ska inspektera det mer imorgon men troligen är det orsaken till detta problem. tack för tipset men ar som sagt inte alls verktyg för detta. el drar jag men inte oljor etc.. Har inget garage sad

Då har du ju svaret där, som vi misstänkte. Läckage ger låg nivå och låg nivå ger dom symptom som du beskriver.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
20 augusti 2021 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:

VictorNavara skrev:
jag var under bilen idag gör att inspekter rost och vips vad ser jag lådan... ett läckage:( tråkigt, så ska inspektera det mer imorgon men troligen är det orsaken till detta problem. tack för tipset men ar som sagt inte alls verktyg för detta. el drar jag men inte oljor etc.. Har inget garage sad

Då har du ju svaret där, som vi misstänkte. Läckage ger låg nivå och låg nivå ger dom symptom som du beskriver.

japp kollade oljan idag... ser ut som den är grå ish liknande ? tips? Även SJUKT låg nivå. Kan jag bara fylla på ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 augusti 2021 · 14 039 Inlägg

Jag tror att du har en konventionell automatlåda och då tror jag att du ska göra som jag beskrev att man ska göra för att kolla nivån. Är det för lite så fyller du på lite i taget tills nivån blir rätt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
VictorNavara
20 augusti 2021 · 152 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag tror att du har en konventionell automatlåda och då tror jag att du ska göra som jag beskrev att man ska göra för att kolla nivån. Är det för lite så fyller du på lite i taget tills nivån blir rätt.

/Benny

Jaa det är sticka och det är väldigt lite? Vad ska jag göra för att återgärda detta? Fylla på ? Tips på olja etc plus vart jag köper!

Christian S
21 augusti 2021 · 4 816 Inlägg

VictorNavara skrev:
Tips på olja etc plus vart jag köper!

https://www.oljemagasinet.se bara att knappa in regnr så får du upp rätt olja till din bil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
21 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:

VictorNavara skrev:
jag var under bilen idag gör att inspekter rost och vips vad ser jag lådan... ett läckage:( tråkigt, så ska inspektera det mer imorgon men troligen är det orsaken till detta problem. tack för tipset men ar som sagt inte alls verktyg för detta. el drar jag men inte oljor etc.. Har inget garage sad

Då har du ju svaret där, som vi misstänkte. Läckage ger låg nivå och låg nivå ger dom symptom som du beskriver.

japp kollade oljan idag... ser ut som den är grå ish liknande ? tips? Även SJUKT låg nivå. Kan jag bara fylla på ?

Ja, men förvissa dig om mängden, vilken olja du ska ha och hur du kollar nivån på rätt sätt. Oftast kollar man nivån med varmkörd motor och bilen på tomgång.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
22 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

Är oljan grå är ofta lamellerna skadade.
I ditt fall skulle jag försöka få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan o sen fylla på med ny olja, samt byta filtret i lådan då det troligen är igensatt av smutset i oljan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
23 augusti 2021 · 7 231 Inlägg

En tanke slog mig!
Mo Par-lådan TorqueFlite hade bandbromsar, varav den av dem vars justeringsskruv var tillgänglig utifrån skulle kollas var 4.800:ade mil och momentdragas.
Den andra bandbromsen kom man bara åt då man bytte filter, och hade tråget demonterat.
Men moderna automatlådor har kanske inte bandbromsar.
Minns att min Peugeot 404 -69 Automatique inte hade bandbromsar.
Den hade en Getrag-låda som bara hade axiella servon.
Vet inte alls hur ifrågavarande Navara-låda fungerar.
Inlägget onödigt.

Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:
En tanke slog mig!
Mo Par-lådan TorqueFlite hade bandbromsar, varav den av dem vars justeringsskruv var tillgänglig utifrån skulle kollas var 4.800:ade mil och momentdragas.
Den andra bandbromsen kom man bara åt då man bytte filter, och hade tråget demonterat.
Men moderna automatlådor har kanske inte bandbromsar.
Minns att min Peugeot 404 -69 Automatique inte hade bandbromsar.
Den hade en Getrag-låda som bara hade axiella servon.
Vet inte alls hur ifrågavarande Navara-låda fungerar.
Inlägget onödigt.

Ser likadant ut på modernare lådor från MoPar kan jag säga, min 46RE bygger på 727-lådan och har även den främre och bakre band.

Även Nissans modernare lådor verkar ha minst 1 band, enligt skissen nedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e92456f698d36a39b97e0c0a92170c55.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
23 augusti 2021 · 7 231 Inlägg

Då fortsätter jag på min tanke.
Kan det vara så enkelt att man, efter mitt förslag tidigare i tråden, "byter" olja och momentdrager justerskruven för bandbromsen?

Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:
Då fortsätter jag på min tanke.
Kan det vara så enkelt att man, efter mitt förslag tidigare i tråden, "byter" olja och momentdrager justerskruven för bandbromsen?

Jag är med på ditt resonemang men reserverar mig för vad man eventuellt kan hitta i botten på oljetråget.
Är det fullt med material från lamellerna där så hjälper ingen justering i världen är jag rädd 😐

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
VictorNavara
24 augusti 2021 · 152 Inlägg

okej tack för hjälpen. All olja ska bytas samt troligen filter höst:) Mennnn efter lite mer olja så går den som en ny låda. Tycker jag. Slirar inte alls. Växlar mjukt. Tack alla för hjälpen. Ja troligen är lamellerna skadade eller slitna men troligen är oljan ett par år gammal eller mer..tyvär

Cuefa Ain't no place like home...
25 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

Vi hoppas att det håller en stund då!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang