Moped: Gashandtag har fastnat

mlexelius
5 september 2021 · 26 Inlägg

Hej alla proffs. Ni har hjälpt mig så bra tidigare.
En moped (Yahama Aerox)
Gashandtaget har fastnat! Sitter helt fast, det är så konstigt. Enligt sonen så hände det över natt. På kvällen före var allt bra.
Gashandtaget är nog inte original, jag visar bild.

Då tänkte jag såhär. Var har det fastnat? På gamla bilar finns det ibland en "arm" som vajern sitter fast i, som man kan vippa på för att gasa motorn. Kanske kan man dra i den? Om motorn gasar då, så vet man det åtminstone.
Så jag tog av alla kåpor för att testa det. Men det finns ingen sån arm.
Vajern går in i en böjd metallgrej, och jag fattar inte vart den tar vägen. Så himla svårt att se utan att skruva loss precis allting.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235569/235569-2cc3dc96876ef90f1406913f99f5a7ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235569/235569-b80cf85ee3efd6687eba1806a3769a69.jpg

candyweiss
5 september 2021 · 875 Inlägg

Bara att börja montera ner, förmodligen något som gått sönder inuti och kilat sig fast?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
5 september 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det ser konstigt ut på bilden! Vajern från gashandtaget går igenom den lite rostiga förskruvningen ...och sen då??? Det ser ut som om justerskruven sitter inklämd  mellan hydrauloljebehållaren och någon slags plastkåpa...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2021 · 17 466 Inlägg

Håller med candyweiss här. Montera ner. Börja med gashandtag och styrrullen i plasthuset så vajern kan friläggas. Kan man dra i den så sitter ju felet "där uppe"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slash Saabifierad
6 september 2021 · 2 026 Inlägg

Många ungdomar som byter gashandtag och sådant smörjer sällan styrdelen där gashandtaget sitter, har det kommit in mycket vatten där under en längre tid rostar styret och själva gashandtaget fastnar.
Tittar man på den rostiga delen till själva gasrullen så kan det också inverka, fast mer troligt är då att själva gasvajern är osmörjd (är typ aldrig smörjd från fabrik) och har då rostat fast.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
mlexelius
6 september 2021 · 26 Inlägg

Nu har jag lossat på plastlocket till det där lilla röda hjulet som vajern löper i uppe på styret. När jag pillar ut vajern från hjulet så kan jag ju röra på handtaget utan problem. Försöker dra i vajern med en tång, men där händer det inte mycket. Så nåt sitter ju fast antingen längs vägen eller inne i typ förgasaren? Vem vet. Jag ger upp, tar den till verkstad. Har inte nånstans jag kan mecka heller.

uhlin
7 september 2021 · 2 834 Inlägg

Det är inte så att vajern gått av då?

Skulle tippa på det, återkom med felet när du fått reda på vad det är.

zzr94092
7 september 2021 · 4 385 Inlägg

Skulle vajern gått av så skulle TS få upp den om den gått av!

uhlin
7 september 2021 · 2 834 Inlägg

zzr94092 skrev:
Skulle vajern gått av så skulle TS få upp den om den gått av!

Beror väl på var vajern gått av det.

Kan ju va så den gått av nere vid förgasaren och fransat sig så den inte går igenom ytterhöljet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang