4130
Sök

Vilken bromsvätska ska man ha?

31 Inlägg
10 november 2021
Trådstartare
Ska byta ett bromsok och kommer behöva fylla på bromsvätska. Tänkte åka till mekonomen och köpa promeister FMVSS 116 DOT 4
Funkar den? Eller ska man köpa castrol?

I serviceboken står det castrol vw 501 14 men hittar inte den.

5 153 Inlägg
10 november 2021
Båda ser ut att vara en DOT 4 så köp den som är billigast. Passa även på att byta bromsvätska vid övriga bromsok när du ändå är i farten :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 744 Inlägg
10 november 2021
lovealska skrev:
Ska byta ett bromsok och kommer behöva fylla på bromsvätska. Tänkte åka till mekonomen och köpa promeister FMVSS 116 DOT 4
Funkar den? Eller ska man köpa castrol?

I serviceboken står det castrol vw 501 14 men hittar inte den.

Du ska ha DOT4 om det är det som rekomenderas till din bil. Absolut vanligast i alla fall.

Var du köper den eller vad det står för firmanamn på flaskan har ju naturligtvis ingen betydelse alls.

Castrol som står i boken är vad som fylldes från början.
VW 501 14 är VAG' egna klassning, och sådana kan ibland återfinnas på förpackningarna tillsammans med standardbenämningarna.

Just bromsvätska finns inte så himla många olika, men det är alltid viktigt att det är rätt.
Senast redigerat av Mossan1 (10 november 2021)

6 534 Inlägg
10 november 2021
Hej!
Alla bilar i dag har väl Dot 4 bromsvätska!? Köper sånt på Biltema till både mina bilar och MC.
Lite lustigt... I instruktionsboken till min Audi TT 3,2lit roadster (2004)så står det att den ska ha Dot 4+ vätska...Bromsvätskan på Biltema hade tidigare märking på flaskorna Dot 4+...numera bara Dot 4...

3 744 Inlägg
10 november 2021
DOT4+ har lite högre kokpunkt än DOT4 men samma egenskaper i övrigt.

Normalbilisten behöver inte 4+, men sportbilar kan ha det rekomenderat ändå eftersom dom kan köras tuffare eller rent av efter bana i vissa fall.
(Detta INTE menat att man kan strunta i tillverkarens spec)

Vissa har rekomendation DOT 5.1 som tål än högre kokpunkt än 4+ men ändå är glykolbaserad.
(DOT 5 är siliconbaserad)

Vissa Citroen ska ha LHM vilket är en hydrualolja. (Bromsvätska är ingen olja).

Så man ska aldrig ta DOT4 för givet utan noga kolla upp vad det ska vara.

Helt fel = dyra och farliga fel kan uppstå!
Senast redigerat av Mossan1 (10 november 2021)

Sök