Ska slänga på friktionsdäck på fälgarna som jag har nu. Det sitter 245/40-18”, funkar det lika bra med exempelvis 225/50-18”? Har absolut noll koll gällande detta… Sålänge det är 18” så kan jag spela lite med de andra dimensionerna?
Stort tack! Har en bmw med xdrive och är nojjig att fördelningslådan ska ta skada då sägs att skiljer sig rullomkretsen mer än 1.5mm så rasar lådan men sålänge jag köper 4st nya däck så bör jag inte behöva tänka på något mer än dimensionerna.
Om du menar 245/45-18" mot 225/50-18" så skiljer det mindre mellan dessa än vad det skiljer mellan ett nytt och ett slitet däck, så det borde inte vara några problem.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Om du menar 245/45-18" mot 225/50-18" så skiljer det mindre mellan dessa än vad det skiljer mellan ett nytt och ett slitet däck, så det borde inte vara några problem.
Jo, frågan är mest ifall exempelvis 225/50 passar lika bra på samma fälg som idag har 245/45 däck på. Eller 230/50 exempelvis. Det jag behöver ta hänsyn till är väl nästintill bara att det ska bara 18”, men bredd/höjd spelar ingen större roll
Om du menar 245/45-18" mot 225/50-18" så skiljer det mindre mellan dessa än vad det skiljer mellan ett nytt och ett slitet däck, så det borde inte vara några problem.
Jo, frågan är mest ifall exempelvis 225/50 passar lika bra på samma fälg som idag har 245/45 däck på. Eller 230/50 exempelvis. Det jag behöver ta hänsyn till är väl nästintill bara att det ska bara 18”, men bredd/höjd spelar ingen större roll
240 (som du nämner i ditt första inlägg) finns inte* och samma gäller 230, därav att jag antog att du menade 245.
Du bör hålla dig till ungefär samma rullomkrets som originalhjulen för att inte bilen ska bli antingen skum att köra eller att det tar i någonstans (eller att hastighetsmätaren visar helt fel).
* Det finns förstås, men då handlar det om TRX-dimensioner och det är ovanligt och dyrt.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Om du menar 245/45-18" mot 225/50-18" så skiljer det mindre mellan dessa än vad det skiljer mellan ett nytt och ett slitet däck, så det borde inte vara några problem.
Jo, frågan är mest ifall exempelvis 225/50 passar lika bra på samma fälg som idag har 245/45 däck på. Eller 230/50 exempelvis. Det jag behöver ta hänsyn till är väl nästintill bara att det ska bara 18”, men bredd/höjd spelar ingen större roll
240 (som du nämner i ditt första inlägg) finns inte* och samma gäller 230, därav att jag antog att du menade 245.
Du bör hålla dig till ungefär samma rullomkrets som originalhjulen för att inte bilen ska bli antingen skum att köra eller att det tar i någonstans (eller att hastighetsmätaren visar helt fel).
* Det finns förstås, men då handlar det om TRX-dimensioner och det är ovanligt och dyrt.
Tack! Då är det 245 jag har på nu… ska leta efter samma dimension så vet jag att det inte är några konstigheter
Hade ju 245/40-18 på sommardäcken och har nu krängt på vinterdäck, 245/45-18 på samma fälg. Skillnaden i rullomkrets är 3,62% och har hoppas detta inte ska göra att xdrive/fördelningslådan kan ta skada? Alla däck har ju samma dimension
På en BMW med X-drive finns det ett antal godkända däckdimensioner som står i instruktionsboken. Frångår man den listan är risken stor att man förstör antingen fördelningslådan eller framdiffen, och det är svindyra grejer. Chansa inte, plocka fram instruktionsboken och kolla i den vad det står.