Säkerhet vid svetsning/vinkelslip under bilen.?

Eleeb90
12 februari 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag är nybörjare då det gäller svetsning m. M. Har dock lärt mig en del nu.

Jag undrar kring lite grann hur ni gör med säkerheten? Då främst tänker jag om man svetsar under en bil eller använder vinkelslip. Har hört att gnistor kan sprida sig så långt som 5 meter...

Vissa har jag sett bara svetsar på utan att tänka på det med gnistor. Dom har väl haft tur.

Jag har dock läst en del historier om dom som haft otur. Där bilen börjat brinna eller att deras kläder börjat brinna m. M.

Jag har ett litet projekt då jag ska svetsa på en bakre ljud dämpare.  Det är ju bakom bak axeln. Bränsleslangar och bränsletank är ju framför bak axeln. Dock finns ju broms slangar och annat som kan ta eld.

Jag funderar på att spraya underredet med vatten samt kanske lägga blöta trasor runt bromsslangar.

Hur hade ni gjort?

Tack.

simlar
12 februari 2022 · 5 525 Inlägg

Avgassystem punktar jag ihop på plats utan några tankar på brandsäkerhet.
Tar sedan ner så mycket av avgassystemet som krävs för att kunna helsvetsa på lämplig plats.

Edit:
Spolar vatten över hela garagegolvet efter svetnings samt stannar kvar i minst 1h ifall det skulle ta eld någonstans.
Har svetsat mycket på 10år i ett garage med betonggolv och träväggar och har än så länge inte blivit någon brand.

Ska du svetsa i karossen så måste underredsmassan inom minst 10cm runt området tas bort och åtminstone lyfta upp golvmattan samt eventuell isolering under mattan om det är i närheten av det du ska svetsa.

Senast redigerat av simlar (12 februari 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
husseman
12 februari 2022 · 1 590 Inlägg