Säkerhet vid svetsning/vinkelslip under bilen.?

Eleeb90
12 februari 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag är nybörjare då det gäller svetsning m. M. Har dock lärt mig en del nu.

Jag undrar kring lite grann hur ni gör med säkerheten? Då främst tänker jag om man svetsar under en bil eller använder vinkelslip. Har hört att gnistor kan sprida sig så långt som 5 meter...

Vissa har jag sett bara svetsar på utan att tänka på det med gnistor. Dom har väl haft tur.

Jag har dock läst en del historier om dom som haft otur. Där bilen börjat brinna eller att deras kläder börjat brinna m. M.

Jag har ett litet projekt då jag ska svetsa på en bakre ljud dämpare.  Det är ju bakom bak axeln. Bränsleslangar och bränsletank är ju framför bak axeln. Dock finns ju broms slangar och annat som kan ta eld.

Jag funderar på att spraya underredet med vatten samt kanske lägga blöta trasor runt bromsslangar.

Hur hade ni gjort?

Tack.

simlar
12 februari 2022 · 5 525 Inlägg

Avgassystem punktar jag ihop på plats utan några tankar på brandsäkerhet.
Tar sedan ner så mycket av avgassystemet som krävs för att kunna helsvetsa på lämplig plats.

Edit:
Spolar vatten över hela garagegolvet efter svetnings samt stannar kvar i minst 1h ifall det skulle ta eld någonstans.
Har svetsat mycket på 10år i ett garage med betonggolv och träväggar och har än så länge inte blivit någon brand.

Ska du svetsa i karossen så måste underredsmassan inom minst 10cm runt området tas bort och åtminstone lyfta upp golvmattan samt eventuell isolering under mattan om det är i närheten av det du ska svetsa.

Senast redigerat av simlar (12 februari 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
husseman
12 februari 2022 · 1 590 Inlägg

Hmm, har svetsat o kört vinkelslip under bilar i 30 år.. den enda brand ja haft va i min egen tröja...lättsläckt o inte nån större dramatik. Men vill man göra saker stora o följa en massa råd från folk som aldrig varit i närheten av en svets..men sitter som fackidioter eller nåt annat stollatåg...så kan man säkert få till 6 timmar säkerhetstänk o miljö. - för att svetsa i 10 min. Antar att vi ska belasta kunden med detta? Dvs. nåt ja fixar för 500:- kommer kosta 6,5k.  Då lagar man inte länge- utan byter hela skiten..trots att det inte behövs. Stollagrej från folk som e´mp eller fackidioter...Huu..
mvh/husse

torsen
13 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Finns någonting som heter kylkräm som man kan lägga på på båda sidor om där man svetsar, för att hindra att värmen sprider sig.
Även vattendränkta handdukar går bra - om du inte svetsar uppåt.

Ha aldrig aldrig fleecetröja när du svetsar eller slipar!

Ha täta skor - svetsglöd mellan tårna gör väldigt ont1

Mossan1
13 februari 2022 · 2 825 Inlägg

Jag svetsade mycket rost på 90talet.
Visst brann det lite ibland, men bara EN allvarligare incident pga bilägarens idoga oljekladdande i tron att det var bra rostskydd. Brann i olja/dieselblandning i en innerskärm bak och spred sig upp i skuffen.
Pulversläckaren räddade dagen, bilen och garaget.

Annars beror ju allt på VAR man svetsar på bilen. Är det hål IN så måste ju mattor och annat brännbart avlägsnas.

En tröskel tex, så är det underredsmassa som ska bort. Men det måste den ju ändå. "Normalt" invändigt rostskydd är sällan problem. Kan brinna lite lätt innuti en tröskel, men inte mer än så.

Jag har alltid en brandfilt i garaget.

Tryckluft kan blåsa ut en skaplig brand, även innuti en tröskel, så ett blåsmunstycke och en typ blomspruta med vatten hade jag inom räckhåll.

Och naturligtvis en pulversläckare för NÖDFALL. Fy för saneringen, så det är för nödfall endast.

Senast redigerat av Mossan1 (13 februari 2022)

torsen
13 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
J
Jag har alltid en brandfilt i garaget.
Och naturligtvis en pulversläckare för NÖDFALL. Fy för saneringen, så det är för nödfall endast.

I min ungdom svetsade jag inifrån en spricka i golvet på en B Kadett.
Sprickan var intill förarstolens högra glidskena.
Världens jättemäll.
Vipporten flög upp och sidodörren på garaget öppnades med delar av karmen på låskolven.
Sedan brann det stilla under bilen.
Jag kom ut och fick tag på pulversläckaren - för första gången i mitt liv.
Släckte elden.
Visade sig att bränsleledningen av plast var infäst under där jag svetsat inifrån.
Klantigt att inte kolla först - skäms!
Men vilket saneringsarbete?
Puh!
Tänk er för innan i använder en pulversläckare.

zzr94092
13 februari 2022 · 4 390 Inlägg

Hehe,har gjort precis samma sak på en Ascona A ,för läääänge sedan, men fick tag i bränsleslangen och drog bort den,men satan vad sotsvart bilen blev under..

Lucif3r
13 februari 2022 · 2 214 Inlägg

Lite sunt förnuft kommer man långt med. smile
Sen är det väl mer upp till en själv hur kinkig man är, och då menar jag ang. sig själv... För svetsar man under bilen så kan du ge dig f-n på att du kommer få loppor i örorna, armhålorna, halsen, och ner i skorna. Sånt känns, speciellt om man har olämpliga kläder som "smälter" tongue
Loppor i skorna är nog det värsta ändå, lite småbesvärligt att få bort dom snabbt big_smile

Vinkelslip blir det visserligen värme utav, men inte tillräckligt för att det ska fatta eld eller liknande - såvida du inte kapar i bränsletanken eller någon ledning givetvis... Gnistorna som blir av vinkelslipning svalnar innan dom ens landat på golvet.

Våta handdukar, kylpasta och liknande används främst för att begränsa värmespridningen och minimera plåtdeformeringen.

Svenska_bil
13 februari 2022 · 218 Inlägg

Ska du montera en ljuddämpare eller ska du svetsa, alltså laga, den befintliga ljuddämparen?

Går det att klamra ljuddämparen så är det oftast att föredra då den är lätt att byta.
Att svetsa en ljuddämpare med hål i är ganska svårt för en nybörjare.

Mossan1
13 februari 2022 · 2 825 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Jag har ett litet projekt då jag ska svetsa på en bakre ljud dämpare. 
Tack.

Missade att det var en ljuddämpare.
Ett upphängningsfäste kanske kan gå att svetsa. Kanske.
Annars finns ofta universella ersättningsfästen man klammrar dit.

Själva dämparen är bara att glömma att svetsa tät.
Rosthål i den så är det på tok för tunnt gods kvar för svets.
Bara slöseri med tid, elektrod och ev gas.

Är delen extremt dyr är det bättre att fösöka få dit universalgrejer istället.
Avservärt mycket bättre.

Senast redigerat av Mossan1 (13 februari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2022 · 13 742 Inlägg

vi svetsade mycket bilar på jobbet och aldrig några problem visst att det kunde ta sig i underredsmassan osv men aldrig något värre än man kunde ta lufttryck och blåsa ut det..  då hade vi nog minst 100bilar som rostlagades så skulle verkligen inte oroa mig. man ska bara använda insidan av huvudet..  man ställer sig inte och svetsar om man ser att det droppar bensin från bilen tex..  smile man tar bort mattor och skit som är nära där man svetsar sen ska man aldrig svetsa och sen åka därifrån utan man ska vänta en bra stund innan man lämnar stället smile     på samma ställe lackade vi så det fanns mycket som kunde ta eld om man skulle ha otur.    lite roligt i det hela att stället brann upp något år efter att vi flyttade därifrån

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
14 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:

Eleeb90 skrev:
Jag har ett litet projekt då jag ska svetsa på en bakre ljud dämpare. 
Tack.

Missade att det var en ljuddämpare.
Ett upphängningsfäste kanske kan gå att svetsa. Kanske.
Annars finns ofta universella ersättningsfästen man klammrar dit.

Själva dämparen är bara att glömma att svetsa tät.
Rosthål i den så är det på tok för tunnt gods kvar för svets.
Bara slöseri med tid, elektrod och ev gas.


Är delen extremt dyr är det bättre att fösöka få dit universalgrejer istället.
Avservärt mycket bättre.

Mjaa..................
Jag har vid flera tillfällen "rullat in" ljuddämparen i 1 mm stålplåt och svetsat.
Några "Oändliga" slangklämmor behövs för att hålla plåten plats medans man svetsar.
Svetsskarven lägger man uppåt.
Även gavlar går alldeles utmärkt att svetsa/förstärka.
Men nu skriver jag om demonterade ljuddämpare.

Jesper328
14 februari 2022 · 2 371 Inlägg

Om det nu är bakre ljuddämparen så skulle jag ta ner den och svetsa på bänk istället.
Gjorde just detta häromveckan på min ena bil.
Finns ju skarvar på Biltema för en 50-lapp, och sen lite monteringspasta på det.

Sen kan det som sagt vara ganska så drygt att svetsa en rutten gammal ljuddämpare, så det är tålamod som gäller.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang