2a på besiktning. Fjäder fram brusten

Nevadacontra
15 februari 2022 · 234 Inlägg

Besiktade idag. Fick 2a på vänster fjäder fram. Den hade tydligen gått av enligt besiktningsmannen.
Nu är frågan. Ska jag bara byta fjädrarna tycker ni eller ska jag byta hela stötdämparen samtidigt med fjäderbenslager? Byter givetvis fjädrarna på båda sidor samtidigt.

Stötdämparna är rostiga btw så jag kanske ska byta ut dem iaf.

torsen
15 februari 2022 · 7 234 Inlägg

För att få något svar med någon som helst relevans måste du uppge fabrikat, modell och årgång.

Nevadacontra
15 februari 2022 · 234 Inlägg

torsen skrev:
För att få något svar med någon som helst relevans måste du uppge fabrikat, modell och årgång.

Renault Mégane III -11

spillolja
15 februari 2022 · 4 020 Inlägg

Kolla efter oljefukt, om inte oljefukt så bara trasig fjäder samt evt. kullager för lagringen (känn efter tendens till trög styrning samtidigt som någon håller handen runt fjädern)

https://www.mister-auto.se/fjaderbensla … r/m255-10/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrHyde
15 februari 2022 · 647 Inlägg

Alltid en bra idé att byta fjäderbenslagringen i samma veva som du ändå plockar ner fjäderbenet för byte av fjäder. Sen brukar inte lagringarna vara speciellt dyra heller, 300-500 styck för hela på typ Mekonomen och säkerligen mycket billigare på nätet.
Sen stötdämparen är som spillolja säger, läcker den inte och dämpar den bra så byt den inte.

Live long, and prosper.
Nevadacontra
15 februari 2022 · 234 Inlägg

Har nu beställt fjädrar, fjäderbenslager, rullager och skyddskåpor/bälg.

Så inom 30 dagar måste jag fixa detta inför efter kontroll.

Tänkte på en till sak, lite off topic.
Jag satte på min nya board på vindrutan igen, bytte vindruta förra veckan så den gick inte att återanvända. Kommer de ge nedslag på den med nu eller fokuserar de bara på detta med fjädringen?

Svenska_bil
15 februari 2022 · 218 Inlägg

Dom kan och ska ge nya anmärkningar på trafikfarliga fel. Om boarden går för långt ner så kan det resultera i ny ombesiktning.

Det finns dock markeringar på varsin del av rutan hur långt ner boarden får gå.

Nevadacontra
15 februari 2022 · 234 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Dom kan och ska ge nya anmärkningar på trafikfarliga fel. Om boarden går för långt ner så kan det resultera i ny ombesiktning.

Det finns dock markeringar på varsin del av rutan hur långt ner boarden får gå.

Det är bokstäver jag satt dit, på nedre delen av rutan. Har inte sett sådana markeringar..

Svenska_bil
15 februari 2022 · 218 Inlägg

Dom sitter i överkant.
Så länge de inte stör sikten så bör dom inte säga något.

Nevadacontra
15 februari 2022 · 234 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Dom sitter i överkant.
Så länge de inte stör sikten så bör dom inte säga något.

Tack, ska kolla det imorgon bara för nyfikenhets skull.

Precis så är det ju, men jag kan ju tycka att det inte stör medans besiktningen säger att det stör haha.

torsen
16 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Dom sitter i överkant.
Så länge de inte stör sikten så bör dom inte säga något.

Praxis är de inte får täcka mer är vad nedfällda solskydd gör - men finns inget skriftligt - vad jag vet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang