4184
Sök

Fälgar passar

4 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
Hej
Funderar på att köpa nya fälgar till min volvo 740, 2 fälgar är 8 tum breda et -2.
Dem andra 2 är 7 tum breda et 11
Navhålet är 58
16 tum
Förstår att jag kommer behöva spacers men kommer dessa fälgar passa bra eller se dåligt ut

* Voff voff *
11 007 Inlägg
24 mars 2022
Navhål på 58 passar dåligt på en 740. Du måste ha 65,1.

Spacers lär du inte vilja ha. Med så lågt ET redan från start hamnar dom långt utanför skärmarna om du slänger på spacers.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:

Spacers lär du inte vilja ha. Med så lågt ET redan från start hamnar dom långt utanför skärmarna om du slänger på spacers.

Då struntar jag nog i dem fälgarna tack för hjälpen

7 711 Inlägg
25 mars 2022
Brådhis skrev:

Håller med Brådis.
Googla på fälgdata så kanske du förstår vad ET (inpressnngsdjup) är samt vad  CB (navhål) år samt vad "spacers" är och fyller för funktion.

"Spacers" är mycket användbara.
För att kompensera för en fälg som har för stort inpressningsdjup (ET).
ET utan siffra är positiv = däcket hamnar "innanför" - leder till "smalspårighet".
Negativt inpressningsdjup, markeras med minustecken framför siffran, leder till "mera bredbent".

Med "spacers" kan man kompensera för olika CB (om ET tillåter)

Med "spacers" kan man ändra fälgens hålfiguration - diameter på radien och/eller antal hål (om ET tillåter).

Sålunda kan man med "spacers" montera Niva-fälgar på en Suzuki, trots att de har mycket olika ET och CB.

Eller med "spacers" montera fälgar med "lilla GM" på bil med "stora GM" - eller tvärt om.

Spacers är mycket användbara - på rätt sätt - och tvärt om, om det vill sig illa.

Sök