Brådhis skrev:
Navhål på 58 passar dåligt på en 740. Du måste ha 65,1.
Spacers lär du inte vilja ha. Med så lågt ET redan från start hamnar dom långt utanför skärmarna om du slänger på spacers.
Håller med Brådis.
Googla på fälgdata så kanske du förstår vad ET (inpressnngsdjup) är samt vad CB (navhål) år samt vad "spacers" är och fyller för funktion.
"Spacers" är mycket användbara.
För att kompensera för en fälg som har för stort inpressningsdjup (ET).
ET utan siffra är positiv = däcket hamnar "innanför" - leder till "smalspårighet".
Negativt inpressningsdjup, markeras med minustecken framför siffran, leder till "mera bredbent".
Med "spacers" kan man kompensera för olika CB (om ET tillåter)
Med "spacers" kan man ändra fälgens hålfiguration - diameter på radien och/eller antal hål (om ET tillåter).
Sålunda kan man med "spacers" montera Niva-fälgar på en Suzuki, trots att de har mycket olika ET och CB.
Eller med "spacers" montera fälgar med "lilla GM" på bil med "stora GM" - eller tvärt om.
Spacers är mycket användbara - på rätt sätt - och tvärt om, om det vill sig illa.