6967
Sök

Research till en roman, bilen ska plötsligt inte fungera

11 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#1
Hej!

Jag håller på och skriver på en spänningsroman, och skulle behöva lite experthjälp från bilkunniga, om någon skulle vilja.

Scenario: Min huvudperson kör över en smal stubbe på en skogsväg, den är precis så hög att bilen borde gå över, men den skrapar ändå i något. Många mil och start och stopp senare, när det är som mest spännande såklart, så kan min huvuperson inte köra iväg med bilen. Pga den tidigare stubben. Vad kan ha skadats under bilen som skapar detta scenario? (Om idén funkar alltså.) Vilka symptom skulle det i så fall ge? (Bilen startar inte, startar men går inte att... vad?) Något som märks av under tidigare färd? (Skrapljud, hostande...?)

Väldigt tacksam för tips!

/Mia

* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 april 2022
#2
Bränsleledningar som delvis slitits loss och släpat i marken tills dom gått av och bilen stannar?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 132 Inlägg
7 april 2022
#3
Spräckt oljetråg vilket gör att oljan rinner ut och bilen stannar efter ett antal kilometer med trasig motor.

8 916 Inlägg
7 april 2022
#4
För att kunne ge en mer trolig anledning bör man nog veta vad det är för bil det gäller.

Fotograf på Tierp iDag

11 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#5
Hamilton, good point.
Plan A: inte jätteviktigt. Jag har skrivit en Opel Sportswagon hittills, något antal år på nacken, runt 10-15 kanske. Typ en vanlig kombi. Inte en sådan man ska ta med ut i terrängen och köra över stubbar med... Så det är flexibelt, jag kan ändra.

Plan B: vilket det inte lutar åt i dagsläget: Chevrolet -38.

11 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Bränsleledningar som delvis slitits loss och släpat i marken tills dom gått av och bilen stannar?

Skulle kanske kunna vara en idé?
Bilen står parkerad på en traktorväg när huvudpersonen kommer springande och snabbt måste fly i sin bil, funkar det då?

Märker man av något innan? Att den går ryckigt, är lynnig att starta...?

11 Inlägg
7 april 2022
Trådstartare
#7
viccoA skrev:
Spräckt oljetråg vilket gör att oljan rinner ut och bilen stannar efter ett antal kilometer med trasig motor.

Ouch. Han har i och för sig åkt ganska långt, några timmars färd fram och tillbaka, men om det är ett litet hål kan det ju rinna långsamt. Men det varnar väl för låg oljenivå innan det?
Och trasig motor... Låter dyrt för stackaren.

Avstängd
301 Inlägg
7 april 2022
#8
lsisan skrev:
Brådhis skrev:
Bränsleledningar som delvis slitits loss och släpat i marken tills dom gått av och bilen stannar?

Skulle kanske kunna vara en idé?
Bilen står parkerad på en traktorväg när huvudpersonen kommer springande och snabbt måste fly i sin bil, funkar det då?
Märker man av något innan? Att den går ryckigt, är lynnig att starta...?

Om bränsleledningen har slitits av kommer du inte många meter.
Ett alternativ: Ett bromsrör får en skada så bromsoljan läcker ut vid varje följande inbromsning. Efter ett antal inbromsningar/mil så är oljan slut i bromssystemet och bromsarna tar inte. Hjälten/skurken kraschar bilen när bromsarna inte fungerar.

Forummoderator
26 556 Inlägg
7 april 2022
#9
Robban_F skrev:
lsisan skrev:
Brådhis skrev:
Bränsleledningar som delvis slitits loss och släpat i marken tills dom gått av och bilen stannar?

Skulle kanske kunna vara en idé?
Bilen står parkerad på en traktorväg när huvudpersonen kommer springande och snabbt måste fly i sin bil, funkar det då?
Märker man av något innan? Att den går ryckigt, är lynnig att starta...?

Om bränsleledningen har slitits av kommer du inte många meter.
Ett alternativ: Ett bromsrör får en skada så bromsoljan läcker ut vid varje följande inbromsning. Efter ett antal inbromsningar/mil så är oljan slut i bromssystemet och bromsarna tar inte. Hjälten/skurken kraschar bilen när bromsarna inte fungerar.

Fast, på en bil - som ju oftast - har ett tvåkretssystem så stannar ju en del av oljan kvar, så där alltid finns lite bromsverkan kvar?
Då måste det till en mycket äldre vagn för att tesen ska fungera, än en 10-15 år gammal Opel.

Personligen röstar jag då på bränsleläckaget. Behöver ju inte en stor läcka, men tillräcklig. Kanske en läcka som efter mötet med
objektet går av efter en tid?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
7 april 2022
#10
Det kan ju faktiskt vara så att bränsletanken har fått ett hål i sig.
Gissar att en 10-15 år gammal Opel har tank i plast, och den kan ju ha blivit upptryckt av stubben så tankmätaren (som ju sitter i tanken) fastnar.
Så föraren kör på som om ingenting har hänt, tänker inte på att tankmätarens nål inte rör sig.
Efter att ha parkerat en stund har det sista av bränslet läckt ut, med resultat att bilen startar, går någon minut och när bränslet som fanns i ledningarna tar slut så stannar bilen och går efter det inte att starta.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 786 Inlägg
7 april 2022
#11
Robban_F skrev:
lsisan skrev:
Brådhis skrev:
Bränsleledningar som delvis slitits loss och släpat i marken tills dom gått av och bilen stannar?

Skulle kanske kunna vara en idé?
Bilen står parkerad på en traktorväg när huvudpersonen kommer springande och snabbt måste fly i sin bil, funkar det då?
Märker man av något innan? Att den går ryckigt, är lynnig att starta...?

Om bränsleledningen har slitits av kommer du inte många meter.
Ett alternativ: Ett bromsrör får en skada så bromsoljan läcker ut vid varje följande inbromsning. Efter ett antal inbromsningar/mil så är oljan slut i bromssystemet och bromsarna tar inte. Hjälten/skurken kraschar bilen när bromsarna inte fungerar.

Delvis fel - delvis rätt som du skriver.
Men om bränsleledningen är av plast, vilket materialet är på de flesta bilar tillverkade de senaste 50 åren,  så kan bränsleröret i stället spricka på längden.
Beroende på hur mycket det är i tanken kan det ta mellan ½ och 24 timmar innan tanken är tömd.
Hur jag vet det?
Har själv spräckt ett bränslerör, som sedan sakta läckt ut innehållet.
I regel är bränslerören väl klammade "en bit upp".

Men kör man först över en nedfallen gren, som slår upp och frigör ledningen, så kan nästa stubbe spräcka ledningen.

Min teori för hur mitt bränslerör spräcktes med stilla läckage som följd. 

I mitt fall en Citroen 2CV - som inte hade i skogen att göra!

I ett annat fall bevittnade jag att bränsleröret slets av på en Volvo XC90.
Bilens lägsta punkt.
Och så tror folk som köper Volvo med prefixet XC att de kan köra på skogsvägar med sina Volvon.

7 786 Inlägg
7 april 2022
#12
Robban_F skrev:
lsisan skrev:
Brådhis skrev:
Bränsleledningar som delvis slitits loss och släpat i marken tills dom gått av och bilen stannar?

Skulle kanske kunna vara en idé?
Bilen står parkerad på en traktorväg när huvudpersonen kommer springande och snabbt måste fly i sin bil, funkar det då?
Märker man av något innan? Att den går ryckigt, är lynnig att starta...?

Om bränsleledningen har slitits av kommer du inte många meter.
Ett alternativ: Ett bromsrör får en skada så bromsoljan läcker ut vid varje följande inbromsning. Efter ett antal inbromsningar/mil så är oljan slut i bromssystemet och bromsarna tar inte. Hjälten/skurken kraschar bilen när bromsarna inte fungerar.

Vet inte någon bil som efter 1965 inte har 2-krets bromsystem ( förutom Citroen 2CV som fick det 1970 - övriga Citroenmodeller, t ex "Paddorna" = ID/DS som har det från 1955).
Högst osannolikt att BÅDA kretsarna skulle fallera samtidigt.
På Lada Niva helt omöjlig eftersom de dessutom har dubbla bromskretsar till varje framhjul(som inte underlättar byte bromsvätska eller luftning - suck).

7 786 Inlägg
7 april 2022
#13
Cuefa skrev:
Det kan ju faktiskt vara så att bränsletanken har fått ett hål i sig.
Gissar att en 10-15 år gammal Opel har tank i plast, och den kan ju ha blivit upptryckt av stubben så tankmätaren (som ju sitter i tanken) fastnar.
Så föraren kör på som om ingenting har hänt, tänker inte på att tankmätarens nål inte rör sig.
Efter att ha parkerat en stund har det sista av bränslet läckt ut, med resultat att bilen startar, går någon minut och när bränslet som fanns i ledningarna tar slut så stannar bilen och går efter det inte att starta.

Oavsett hur bilen blivit av med bränslet så skiljer det på motorer med förgasare och motorer med insprutning.
En bil med förgasare har bränsle nog för att starta motorn - men inte mycket mer.
Insprutningsmotorn har inget flottörhus som medger att motorn över huvud taget kan "tända till".

7 786 Inlägg
7 april 2022
#14
Så Mia, välj en bil med insprutningsmotor och se till att bränsleröret spräcks rejält eller slits av!
Om du nu vill göra din hjältes incident trovärdig (för petimetrar som jag, haha).

* Voff voff *
11 083 Inlägg
7 april 2022
#15
lsisan skrev:
Brådhis skrev:
Bränsleledningar som delvis slitits loss och släpat i marken tills dom gått av och bilen stannar?

Skulle kanske kunna vara en idé?
Bilen står parkerad på en traktorväg när huvudpersonen kommer springande och snabbt måste fly i sin bil, funkar det då?

Märker man av något innan? Att den går ryckigt, är lynnig att starta...?

Det beror på om det är returledningen av bränslet (det bränsle som inte förbrukas framme i motorn på en modern bil leds tillbaka till tanken) som nötts av, då kommer bilen bara förbruka enorma mängder bränsle, eller om det är matningen till motorn som nöts av, då kommer den stanna när den nötts av så pass mycket att bränslet pumpas ut där istället för att gå till motorn.

Vill du att den ska vara svårstartad och eländig innan det händer eller ska det vara en överraskning när det väl händer huvudpersonen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 356 Inlägg
7 april 2022
#16
Föreslår att bilen blir lite trögstartad då startmotorn (pga fysik stubbskada) inte slår till alls någon gång ibland utan nästa gång personen startar så snurrar den som vanligt. Sen finns det 3 möjliga scenarion:

1. Bilen står i en nedförsbacke och går att rulla igång ensam med tändning på och släppa upp kopplingen på växel 2 eller 3. Manuell växellåda.
2. Bilen står i samma nedförsbacke fast den har Automatlåda och det går att rulla ner den för backen men motorn kan inte starta på lådan.
3. Bilen har automatlåda och det går inte att få den ur Parkeringsläge. Helt kört alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 april 2022
#17
Undre spindelled som slits av. Pang. Hjulet viker sig inåt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

11 Inlägg
8 april 2022
Trådstartare
#18
Tack för alla svar, vilket engagemang!

Jag gillar det där med bränsleläckaget, och att dunken trycks upp så mätarnålen visar fel. Mycket för att hans flickvän fick bensinstopp bara en liten bit därifrån (även om det den gången berodde på spöken...) och det här skulle eka det väldigt snyggt.

Det är plant där bilen står, så inga backar just där (däremot har den strax innan kämpat sig uppför en rätt brant backe, vilket kan ha hjälpt till att tömma tanken). Tror det är bäst om den "dör" utan förvarning, så inget svår-starteri innan. Gillar också känslan av att bilen startar, som med förgasaren, men att den inte kommer någonstans, dör, och inte går att få igång igen. Men insprutningsgrejen funkar också.

Det är gärna en manuell bil, han ägnar sig en del åt olika växlar på andra ställen i boken.

Hmm, det har gått ca tre dagar från skadan till dess att den kritiskt inte går igång, och den har blivit körd i kanske 2x2 timmar. Å andra sidan kan de ju ha stannat och tankat den emellan, just för att de är lite nervösa för att få bensinstopp igen. (Han har lånat den av en bekant, så han kanske inte har koll på hur mycket den brukar dra.)

Vad tror ni, funkar det?

* Voff voff *
11 083 Inlägg
8 april 2022
#19
lsisan skrev:
Gillar också känslan av att bilen startar, som med förgasaren, men att den inte kommer någonstans, dör, och inte går att få igång igen. Men insprutningsgrejen funkar också.

Tänk på att en modern bil inte har förgasare, utan då handlar det om en bil som är 34 år eller mer idag. Efter årsmodell 1988 finns i princip inga bilar med förgasare. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
8 april 2022
#20
lsisan skrev:
Tack för alla svar, vilket engagemang!

Jag gillar det där med bränsleläckaget, och att dunken trycks upp så mätarnålen visar fel. Mycket för att hans flickvän fick bensinstopp bara en liten bit därifrån (även om det den gången berodde på spöken...) och det här skulle eka det väldigt snyggt.

Det är plant där bilen står, så inga backar just där (däremot har den strax innan kämpat sig uppför en rätt brant backe, vilket kan ha hjälpt till att tömma tanken). Tror det är bäst om den "dör" utan förvarning, så inget svår-starteri innan. Gillar också känslan av att bilen startar, som med förgasaren, men att den inte kommer någonstans, dör, och inte går att få igång igen. Men insprutningsgrejen funkar också.

Det är gärna en manuell bil, han ägnar sig en del åt olika växlar på andra ställen i boken.

Hmm, det har gått ca tre dagar från skadan till dess att den kritiskt inte går igång, och den har blivit körd i kanske 2x2 timmar. Å andra sidan kan de ju ha stannat och tankat den emellan, just för att de är lite nervösa för att få bensinstopp igen. (Han har lånat den av en bekant, så han kanske inte har koll på hur mycket den brukar dra.)

Vad tror ni, funkar det?

Ett tillräckligt långsamt läckage märks ju inte förrän det är för sent ^^
Och om det går flera dagar hinner dessutom den läckande bensinen dunsta så det inte blir några direkt "blöta" fläckar under heller - alltså ännu svårare att se vad som egentligen har hänt.
Som sagt, en förgasarbil kan gå en liten stund på det som finns i ledningarna, om det är en äldre bil (vilket Du antytt att det är), vars bränslesystem inte jobbar med jättehöga tryck. Ju nyare bil, desto kortare stund går den innan det är helt tomt i ledningarna.

I min värld är det av Dig beskrivna scenariot inte alls otroligt.

En gång för 100 år sedan körde polaren sönder sin bil på ett liknande sätt, han hade en Volvo 850 (typ årsmodell -96) som han slet av en bränsleledning på.
Den bilen gick några hundra meter innan den stannade, så nog kan en bränsleinsprutad bil starta på det som finns kvar i ledningarna, dö efter upp till en minut på tomgång, o sen inte vilja starta igen.

Edit: Ett tillägg till "plotten" kan ju vara att föraren känner att det luktar bensin, men tankmätaren har ju inte rört sig (pga den deformerade tanken) och således lägger hen inte så mycket energi på att hitta orsaken till lukten. Kan ju liksom "knyta ihop" säcken på något sätt om man vill smile
Senast redigerat av Cuefa (8 april 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök