lsisan skrev:
Tack för alla svar, vilket engagemang!
Jag gillar det där med bränsleläckaget, och att dunken trycks upp så mätarnålen visar fel. Mycket för att hans flickvän fick bensinstopp bara en liten bit därifrån (även om det den gången berodde på spöken...) och det här skulle eka det väldigt snyggt.
Det är plant där bilen står, så inga backar just där (däremot har den strax innan kämpat sig uppför en rätt brant backe, vilket kan ha hjälpt till att tömma tanken). Tror det är bäst om den "dör" utan förvarning, så inget svår-starteri innan. Gillar också känslan av att bilen startar, som med förgasaren, men att den inte kommer någonstans, dör, och inte går att få igång igen. Men insprutningsgrejen funkar också.
Det är gärna en manuell bil, han ägnar sig en del åt olika växlar på andra ställen i boken.
Hmm, det har gått ca tre dagar från skadan till dess att den kritiskt inte går igång, och den har blivit körd i kanske 2x2 timmar. Å andra sidan kan de ju ha stannat och tankat den emellan, just för att de är lite nervösa för att få bensinstopp igen. (Han har lånat den av en bekant, så han kanske inte har koll på hur mycket den brukar dra.)
Vad tror ni, funkar det?
Ett tillräckligt långsamt läckage märks ju inte förrän det är för sent ^^
Och om det går flera dagar hinner dessutom den läckande bensinen dunsta så det inte blir några direkt "blöta" fläckar under heller - alltså ännu svårare att se vad som egentligen har hänt.
Som sagt, en förgasarbil kan gå en liten stund på det som finns i ledningarna, om det är en äldre bil (vilket Du antytt att det är), vars bränslesystem inte jobbar med jättehöga tryck. Ju nyare bil, desto kortare stund går den innan det är helt tomt i ledningarna.
I min värld är det av Dig beskrivna scenariot inte alls otroligt.
En gång för 100 år sedan körde polaren sönder sin bil på ett liknande sätt, han hade en Volvo 850 (typ årsmodell -96) som han slet av en bränsleledning på.
Den bilen gick några hundra meter innan den stannade, så nog kan en bränsleinsprutad bil starta på det som finns kvar i ledningarna, dö efter upp till en minut på tomgång, o sen inte vilja starta igen.
Edit: Ett tillägg till "plotten" kan ju vara att föraren känner att det luktar bensin, men tankmätaren har ju inte rört sig (pga den deformerade tanken) och således lägger hen inte så mycket energi på att hitta orsaken till lukten. Kan ju liksom "knyta ihop" säcken på något sätt om man vill
