Fjäder gick av, vad byta? Corolla 2006.

trasigbil
23 april 2022 · 115 Inlägg

Fjädern gick av när jag skulle köra iväg igår. Vad byter man? Endast fjädern? Stötdämparen med? Fler saker därikring?

Går det i det här tillståndet ens att testa stötdämparen?

Tacksam för svar!https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-23e85b58fb22baa4f7d2b9c100e03a11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-b0c8ad27d7914d61c3ee02c020867169.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-a055abd2969478198aa1636ecf1f2e82.jpg

Brådhis * Voff voff *
23 april 2022 · 10 287 Inlägg

Du bör ju helt klart byta fjädrarna på båda sidor, så om du tänkt byta stötdämpare får du ju byta dom också på båda sidor.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2022 · 13 749 Inlägg

fjädrar byts alltid i par.. även om jag själv brukar fuska med det så bör man göra det smile

och börjar man riva i det kan det vara värt att hänga dit något chassikit med dämpare och fjädrar.  om man nu gillar att ha bilen lite lägre är det oftast billigaste alternativet man får i regel 4fjädrar och 4dämpare för samma pris som 2 fjädrar hos återfärsäljaren av bilmärket man åker smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
23 april 2022 · 5 847 Inlägg

Jag hade bytt bara den fjädern i nuläget. Om bilen sedan blev olika hög på höger och vänster sida och det inte rättade till sig inom några veckor skulle jag byta på andra sidan också. Stötdämparna skulle jag inte byta förrän de verkligen var dåliga, och framför allt skulle jag inte byta dom mot billiga piratdämpare eftersom nuvarande gamla slitna originaldämpare förmodligen har mer liv kvar i sig än piratdämparnas hela livslängd.

Marcus_89 Biltokig elektriker
24 april 2022 · 3 352 Inlägg

Byt fjädrarna på båda sidor. När man skruvar ner det är det inte fel att kolla skicket på stötdämpare, topplagring och stabilisatorstag med. Personligen hade jag bytt stötdämpare, topplagringar och stabilisatorstag. Om de inte varit bytta på ett bra tag. Så vet man att det håller ett bra tag framöver. Tråkigt att skruva ner det igen några månader senare och byta saker igen.

Senast redigerat av Marcus_89 (24 april 2022)

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Läste mig till lite i hur man testar stötdämparna och på sidan som har en fjäder intakt så verkar den bra i alla fall, så jag gissar på att bägge är ok. Testade att trycka ned bilen ovanför däcket och den studsade upp stumt utan att gunga upp och ned.

Däremot när jag skulle skruva av krängningshämmaren från stötdämparen för att få ut den så gängade jag sönder hålet man sätter insexnyckeln eftersom det satt nån gummitätning i bulten som tog emot nåt jävligt när jag skulle få bort den. Fick kapa bort med vinkelslip och köpa ny krängningshämmare.. Vad är korrekt sätt att göra det på när det kommer till andra sidan? Gasolbrännare för att elda bort packningen i muttern och sätta dit en ny sen? Var köper jag en mutter i rätt dimension och med packning i? Kanske bäst att köpa ny krängningshämmare där med? 150kr/st är ju inte helt bedrövligt trots allt, om ni inte har nåt annat bra tips!

Utmarks-Loke
24 april 2022 · 5 847 Inlägg

Samma på min bil, som är en helt annan modell, länkarna till krängningshämmaren gick inte att få lös där heller. Men som sagt, det är ju inga dyra grejer, och inte är det jobbiga att byta heller.

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Samma på min bil, som är en helt annan modell, länkarna till krängningshämmaren gick inte att få lös där heller. Men som sagt, det är ju inga dyra grejer, och inte är det jobbiga att byta heller.

Skönt att veta att jag inte är den enda som har svårt att få dän grejer från bilen! Däremot när jag kapade av muttern till krängningshämmaren så kapade jag även en bit in i själva fästet på stången som går mellan de två krängningshämmarna. Man lär sig så länge man lever antar jag..

För den delen,  jag har en rädsla när jag jobbar med fjädrarna, att skiten ska skjuta ut med kraft så fort jag får bort de två stora bultarna på stötdämparen som man måste bort med för att få ut stötdämparen med fjädern. Nån som har nåt betryggande att säga om det? Är inte kraften så stor i fjädern när man väl hissat upp bilen? Hur fungerar det?

Lucif3r
24 april 2022 · 2 218 Inlägg

Förspänning på fjädern varierar mycket mellan bilmodeller, och ålder(hur mycket dom "säckat ihop"). Köp fjäderspännare som extra säkerhet är mitt råd.

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Hmm så till nästa problem. Följer en video på hur man byter fjädrar, men i videon så efter att han spänt fjäderspännarna, så börjar han skruva bort muttern högst upp på stötdämparen. När jag gör detsamma så går det inte att skruva av muttern, för själva stötdämparen roterar med, så att säga. Jag har fingret på den del av stötdämparen som roterar när jag försöker skruva bort muttern högst upp. Vad är det jag gör fel? Den där delen är ju väldigt svår att fixera för att kunna skruva bort muttern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-24f8008e2cfa68c688d56c9289a35473.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-d01d35b5d88f3d151a48e86376b97132.jpg

Utmarks-Loke
24 april 2022 · 5 847 Inlägg

På vissa bilar är det uttag i toppen av stötdämparstången för en insexnyckel eller torx så man kan hålla emot men det ser ju inte så ut på din bil. Ett annat sätt är att ta muttern med en stor tryckluftsdriven mutterknack som är så snabb och stark att stötdämparen inte hinner snurra. Det man inte bör göra är att hålla i stången med rörtång för om det blir märken i den sabbar man stötdämparen

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
På vissa bilar är det uttag i toppen av stötdämparstången för en insexnyckel eller torx så man kan hålla emot men det ser ju inte så ut på din bil. Ett annat sätt är att ta muttern med en stor tryckluftsdriven mutterknack som är så snabb och stark att stötdämparen inte hinner snurra. Det man inte bör göra är att hålla i stången med rörtång för om det blir märken i den sabbar man stötdämparen

Nja jag förstår att det inte vore nån bra idé. Försökte hålla fast delen jag pekade på men det var inte heller så smidigt. Har ju skruvat några varv på den här delen nu men det borde väl inte påverka stötdämparen? Den är väl så att säga inte gängad nedtill så att jag kan ha lossat nåt där? Får kolla om nån jag känner har en sån tryckluftshistoria du nämnde!

Brådhis * Voff voff *
24 april 2022 · 10 287 Inlägg

trasigbil skrev:
Är inte kraften så stor i fjädern när man väl hissat upp bilen?

Fullt tillräcklig för att skicka ditt verktyg (eller valfri kroppsdel) i omloppsbana...

Har en kompis som fick hjärnsläpp och lossade just övre muttern på stötdämparen på en S70. Han satt med fjäderbenet mellan knäna och skruvade. Det gick bra, men det blev en klart synlig buckla i plåttaket efter muttern 6-7 meter upp rakt ovanför där han satt när den släppte...

Så var försiktig!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
24 april 2022 · 2 832 Inlägg

Fjäderspännare är ett MÅSTE.
Den brustna fjädern får man ju loss lätt, men du får aldrig ihop den med en hel fjäder utan att först komprimera den.
Respekt tills den är ihopmonterad igen.

Man demonterar fjäderbenet från bilen komplett fråm delningen ovan navet och med toppmuttern endast lossad, men kvarvarande tills man monterar fjäderspännare och komprimerar fjädern tills övre fjädersätet är avlastat.
Då, lossar man muttern och utför fjäderbyte, mm.  Sedan monterar man ihop fjäderbenet komplett, och tar bort spännarna. Däreftet monteras fjöderbenet tillbaka på bilen.
Dra övre muttern slutligt när bilen åter står på hjulen.

Stötdämparstången har alltid ett insex eller torx i "hålet" uppepå för att hålla emot.  I lite ovanligare fall två spår för en fast nyckel. Kanske under övre fjädersätet.  Är torx/insexspåret skadat så det inte går, får man hålla med tång. Då så högt upp som möjligt så inte tångskadade stången sen når ner i dämparen. Då blir den verkligen inte långlivad.
Är det så att spåret är dåligt REKOMMENDERAR jag verkligen byte av dämparen också. 
Alltid i par som med fjädrarna, om inte bilen har 3 av 4hjul på skroten, typ.

Själva stången kan rotera i dämparen hur som helst.

Jag rekomenderar byte av alla gummiunderlägg för fjädern också. Annars kan man få gnekande missljud när fjädern gnider mot sätet metall mot metall.

Senast redigerat av Mossan1 (24 april 2022)

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Mossan1 skrev:
Fjäderspännare är ett MÅSTE.
Den brustna fjädern får man ju loss lätt, men du får aldrig ihop den med en hel fjäder utan att först komprimera den.
Respekt tills den är ihopmonterad igen.

Man demonterar fjäderbenet från bilen komplett fråm delningen ovan navet och med toppmuttern endast lossad, men kvarvarande tills man monterar fjäderspännare och komprimerar fjädern tills övre fjädersätet är avlastat.
Då, lossar man muttern och utför fjäderbyte, mm.  Sedan monterar man ihop fjäderbenet komplett, och tar bort spännarna. Däreftet monteras fjöderbenet tillbaka på bilen.
Dra övre muttern slutligt när bilen åter står på hjulen.

Stötdämparstången har alltid ett insex eller torx i "hålet" uppepå för att hålla emot.  I lite ovanligare fall två spår för en fast nyckel. Kanske under övre fjädersätet.  Är torx/insexspåret skadat så det inte går, får man hålla med tång. Då så högt upp som möjligt så inte tångskadade stången sen når ner i dämparen. Då blir den verkligen inte långlivad.
Är det så att spåret är dåligt REKOMMENDERAR jag verkligen byte av dämparen också. 
Alltid i par som med fjädrarna, om inte bilen har 3 av 4hjul på skroten, typ.

Själva stången kan rotera i dämparen hur som helst.

Ni är bäst här på forumet! Att alla har sånt tålamod för min okunskap smile Men jag kollade runt lite extra på stötdämparen efter ditt inlägg och såg att plattan som jag pekade på har dessa hål. Då förmodar jag att jag får vara lite finurlig och fixera den med nånting genom de hålen helt enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-5e634e7a590709ba29e87bd8f3005074.jpg

På bulten finns det inget hål för verktyg åtminstone

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-ab28c9182bffc55424684f0c4f004a6b.jpg

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Brådhis skrev:

trasigbil skrev:
Är inte kraften så stor i fjädern när man väl hissat upp bilen?

Fullt tillräcklig för att skicka ditt verktyg (eller valfri kroppsdel) i omloppsbana...

Har en kompis som fick hjärnsläpp och lossade just övre muttern på stötdämparen på en S70. Han satt med fjäderbenet mellan knäna och skruvade. Det gick bra, men det blev en klart synlig buckla i plåttaket efter muttern 6-7 meter upp rakt ovanför där han satt när den släppte...

Så var försiktig!

Gode gud vilken mardröm! Nej jag har fjäderspännare men tycker ändå att det är läskigt. Men så tycker jag att det är läskigt att koppla i och ur bilbatterier också. Jag och bilar talar oftast inte samma språk, men jag är för snål(möjligen fattig) för att låta nån annan laga min bil. Lite kul är det ju också, om det går bra i alla fall big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2022 · 13 749 Inlägg

brukar dra loss dämparen med mutterknack och håller aldrig i mot.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Growe skrev:
brukar dra loss dämparen med mutterknack och håller aldrig i mot.

När man ska dra åt den sen igen, tar muttern stopp i nåt bottenläge då eller hur pass drar man åt den?

Utmarks-Loke
24 april 2022 · 5 847 Inlägg

trasigbil skrev:

Growe skrev:
brukar dra loss dämparen med mutterknack och håller aldrig i mot.

När man ska dra åt den sen igen, tar muttern stopp i nåt bottenläge då eller hur pass drar man åt den?

Ja, man drar till den går i botten. Det är ju en låsmutter så det är inte så känsligt.

trasigbil
24 april 2022 · 115 Inlägg

Satte en skruv uppåt i ett skruvstäd, hängde på hela stötdämparen i ett av de där hålen och simsalabim hade jag tillräckligt med motstånd för att dra av muttern. Vill man så går det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang