Är marknaden "kall" just nu pga. bensinpriserna? (Samt se över min annons?)

Mossan1
9 juli 2022 · 2 752 Inlägg

Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Mack Forum- och sitemoderator
9 juli 2022 · 26 113 Inlägg

Robban_F skrev:
Jaha, du är en mod! Det förklarar allt!

Om det är mig du åsyftar så har mitt jobb som mod ingenting med TS eller den här tråden att göra.
Jag bara säger att vi alla har olika definitioner över vad som kan vara gammalt eller nytt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Robban_F Avstängd
9 juli 2022 · 301 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Om inte TS hade betonat "Nytt batteri" skulle jag nog missa att mäta laddningsspänningen ...
Nu betonar han det och 99% av alla svenne köper nytt batteri när bilen inte startar. När den sedan startar med nytt batteri tänker svenne att det var fel på batteriet. Efter en vecka så startar bilen återigen inte. Svenne köper ett nytt batteri ... osv osv.

Varför vägrar man felsökning?

krambriw
9 juli 2022 · 424 Inlägg

Ta det lugnt nu grabbar,,,

Lite OT: när min mor o far skilde sig för jättelängesdan hade dom två dammsugare varav min mor fick den ena, "den nya" som min far sa, han fick den nöja sig med den något äldre Voltan. När jag sedan räknade efter visade det sig att Electroluxen var...23 år, så ny var den wink

Utmarks-Loke
9 juli 2022 · 5 813 Inlägg

krambriw skrev:
Ta det lugnt nu grabbar,,,

Lite OT: när min mor o far skilde sig för jättelängesdan hade dom två dammsugare varav min mor fick den ena, "den nya" som min far sa, han fick den nöja sig med den något äldre Voltan. När jag sedan räknade efter visade det sig att Electroluxen var...23 år, så ny var den wink

Å andra sidan är dammsugare något som bara blir sämre och sämre desto nyare de är

husseman
9 juli 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, nu blir ja förvirrad- hur kan ett nytt batteri sänka värdet på en bil??????????- Ok om det står Feltema eller Hamron så höjer det ju inte värdet..men att det skulle sänka värdet e´ju absurt.
Om folk hade en aning om hur många fel som beror på taskiga batterier, så hade livet varit enklare.
Trots att vissa tror att man kan få liv i 6-12 år gamla batterier..genom massa galna metoder..så e´faktum . Batterier e´en förbrukningsvara o att tro nåt annat e´stollaprov.
mvh/husse

husseman
9 juli 2022 · 1 577 Inlägg

Robban_F skrev:

Mossan1 skrev:
Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Om inte TS hade betonat "Nytt batteri" skulle jag nog missa att mäta laddningsspänningen ...
Nu betonar han det och 99% av alla svenne köper nytt batteri när bilen inte startar. När den sedan startar med nytt batteri tänker svenne att det var fel på batteriet. Efter en vecka så startar bilen återigen inte. Svenne köper ett nytt batteri ... osv osv.

Varför vägrar man felsökning?

Hmm, Svenne köper ett batteri för egna pengar. Vill han lägga pengar på att felsöka ett 10 år gammalt batteri så e´det väl ingen som hindrar han att göra detta? Han lär ju inte varken sno eller ge sig på nån annans batteri iallafall.

Husse

Ree81
11 juli 2022 · 7 Inlägg

Vilket drama. Anledningen till nytt batteri är för att den stått avställd i 4 år, och det gamla batteriet var på sina sista andetag ändå.

Man bör däremot aldrig anta något, så att mäta lite på batteriet är bra.

Ree81
12 juli 2022 · 7 Inlägg

Uppdaterar: Många som klagar på att kamrem inte är bytt nyligen, och vill pruta.

Bör jag gå ner i pris?

Lucif3r
12 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Beror väl på... Hur långt är det kvar på bytesintervallen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juli 2022 · 17 380 Inlägg

Ree81 skrev:
Uppdaterar: Många som klagar på att kamrem inte är bytt nyligen, och vill pruta.

Bör jag gå ner i pris?

Tja, du får väl vara beredd att släppa den för 9500-10000:-. Prutas ska det göra. I synnerhet på bilar i denna prisklassen. Folk som köper dessa bilar har inga pengar. Men kamrem? De kan köpa en annan bil. Risken att den dyker upp några dagar senare med "nybytt kamrem" är stor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
12 juli 2022 · 4 014 Inlägg

En ny kamrem kostar ca 300:-
https://www.bildelaronline24.se/audi/a4 … 504/kamrem
Eftersom det finns spekulanter så stå på och inte gå ned en en krona i pris, lycksökare finns det gott om

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ree81
12 juli 2022 · 7 Inlägg

Ok, sköna svar. Bra att jag inte gett mig än isf.

Kamrem kostar lite separat, men är väl svårt att byta själv?

Nåja, flera som inte verkar förstå att det kostar ~10-15 lök årligen i bara underhåll med en bil. Allt ska vara "perfekt".

Low
12 juli 2022 · 3 296 Inlägg

Ree81 skrev:
Ok, sköna svar. Bra att jag inte gett mig än isf.

Kamrem kostar lite separat, men är väl svårt att byta själv?

Nåja, flera som inte verkar förstå att det kostar ~10-15 lök årligen i bara underhåll med en bil. Allt ska vara "perfekt".

10k-15k per år på underhållning? Vad räknar du på då?

MrHyde
12 juli 2022 · 635 Inlägg

spillolja skrev:
En ny kamrem kostar ca 300:-
https://www.bildelaronline24.se/audi/a4 … 504/kamrem
Eftersom det finns spekulanter så stå på och inte gå ned en en krona i pris, lycksökare finns det gott om

smile

Att byta bara kamrem och inte spännrulle, vattenpump och övrigt är bara otroligt dumsnålt. Givetvis byter man allt när man ändå byter, att bara byta kamrem och inget annat är som att be om problem.

Live long, and prosper.
Steff240
12 juli 2022 · 1 005 Inlägg

Ree81 skrev:
Ok, sköna svar. Bra att jag inte gett mig än isf.

Kamrem kostar lite separat, men är väl svårt att byta själv?

Nåja, flera som inte verkar förstå att det kostar ~10-15 lök årligen i bara underhåll med en bil. Allt ska vara "perfekt".

Haha 10-15 papp årligen? Antingen kör du en Rolls-Royce där minsta skruv är apdyr eller så har du haft otur med dina bilar lol

Sambons Kia från 2009 har under 3.5 års ägande och 7000 mil kostat under 1000-lappen i reparationer, plus några kronor för den årliga servicen.
Min Ford Mondeo mk4 nåt liknande.
De är dock inte i "perfekt" skick men väl gott brukskick.

Ree81
12 juli 2022 · 7 Inlägg

Fine, 5k då. tongue Oljebyten, filterbyten, nya batterier, nya däck, serva den då och då. Räknar även att byta sommar/vinterdäck, besiktiga, tvätta den som "underhåll". Tekniskt sett även parkering och bilskatt. Inte som "underhåll" då men som en kostnad som kommer hsh.

Senast redigerat av Ree81 (12 juli 2022)

Steff240
12 juli 2022 · 1 005 Inlägg

Ree81 skrev:
Fine, 5k då. tongue Oljebyten, filterbyten, nya batterier, nya däck, serva den då och då. Räknar även att byta sommar/vinterdäck, besiktiga, tvätta den som "underhåll". Tekniskt sett även parkering och bilskatt. Inte som "underhåll" då men som en kostnad som kommer hsh.

Ja okej då blir det en annan sak. Jag ville mest belysa att det kan vara relativt billigt att äga en bil, om man bortser från bränslepriserna då...

Lucif3r
13 juli 2022 · 2 183 Inlägg

hmm... I rent underhåll/reparationer(dvs ej däck, skatt, besiktning osv inräknat) har min V70 kostat mig strax under 6000kr................. På 10år tongue

Brådhis * Voff voff *
14 juli 2022 · 10 245 Inlägg

Robban_F skrev:

Mossan1 skrev:
Som köpare av begagnad bil har man ju all anledning att ge den bästa översynen man kan på den stunden man har där och då. Speciellt vid privatköp.
Mäta upp laddningen är ju inte FEL.
Oavsett nytt batteri eller ej.
Men just laddningen är ju inte så himla dyrt fel. I dom flesta fall en regulator för några hundra. Nytt batteri är ju dyrare.
Så det är överambitiöst kanske, men det är ju upp till var och en...

Om inte TS hade betonat "Nytt batteri" skulle jag nog missa att mäta laddningsspänningen ...
Nu betonar han det och 99% av alla svenne köper nytt batteri när bilen inte startar. När den sedan startar med nytt batteri tänker svenne att det var fel på batteriet. Efter en vecka så startar bilen återigen inte. Svenne köper ett nytt batteri ... osv osv.

Varför vägrar man felsökning?

Som vanligt blir du upprörd över att folk byter batteri...

Står väl ingenstans att han inte felsökt innan han bytte batteri? Jag har bytt batteri på väldigt många bilar genom åren, både genom jobb och på privata. Ofta kan man genom erfarenhet i ämnet väldigt enkelt ta reda på om det är batteriet som är kass och sedan byta det och få en fungerande bil.

Och det är extremt mycket vanligare med batterier som gett upp än generatorer som gett upp...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang