Ladda batteri på Elmotor

DjSilver
14 juli 2022 · 2 Inlägg

Nu är jag varken bildesigner, mekaniker eller ingenjörer, men tyckte jag vill ställa denna öppna fråga hör.

1. Finns det idag någon elbil som har luftintag via aerodynamiska intag för att ladda upp batteriet? Alternativt ett andra batteri som sedan kan användas för att ladda upp det batteri som styr motorn?

2. Vad är anledningen för varför det inte finns solceller på biltak?

Robban_F Avstängd
14 juli 2022 · 301 Inlägg

1. Du menar att det ska finnas en turbin (liten vindsnurra) som ska ladda batterierna av luftflödet? Det tror jag knappast eftersom inget är vunnet med det. Då skulle man lika gärna kunna sätta upp en stor vindsnurra på taket på bilen. Förlusterna är större än vinsterna i båda fallen eftersom elmotorn i bilen måste ju i första hand driva bilen framåt för att turbinen/vindsnurran ska rotera. 

Ett extra batteri gör ingen som helst extranytta. Då kan det lika gärna ingå i det ordinarie batteripaketet.

2. Tror att det finns experiment på det men ytan är så liten i förhållande till den effekt som krävs att det inte lönar sig. Jag vet att det finns extremt smala och lätta bilar med solceller som har kört tvärs över t.ex. Australien med föraren liggande raklång inne i bilen för att minska luftmotståndet och då kan det möjligen fungera i lägre hastigheter.

Senast redigerat av Robban_F (14 juli 2022)

Jesper328
14 juli 2022 · 2 372 Inlägg

1. Snackar vi t.ex ett luftintag för att driva en turbin?
Har aldrig hört talas om det, men det skulle vara intressant att se om vikten och luftmotstånd väger upp för energin det skulle kunna producera.

2. Det finns bilar med solceller på taket, hur många som är i produktion vet jag ej.
Ett minus är nog att kostnaden ej väger upp för energin som produceras.
Vill minnas att Tesla har använt sig av solceller för att dels kunna driva luftkonditionering?

En genomsnittlig solpanel producerar väl ca  0.15-0.2kWh per kvadratmeter. (10kWh / 50m2).
En elbil förbrukar 1.5-2.5kWh/10km.

Rätta mig om jag har fel.

Senast redigerat av Jesper328 (14 juli 2022)

Up the RA
Robban_F Avstängd
14 juli 2022 · 301 Inlägg

Jesper328 skrev:
1. Snackar vi t.ex ett luftintag för att driva en turbin?
det skulle vara intressant att se om vikten och luftmotstånd väger upp för energin det skulle kunna producera.

Det skulle innebära att skapa en evighetsmaskin. 1. En elmotor som driver en bil. 2. En turbin/vindsnurra som alstrar el.
I dessa båda paket måste då friktion i lager, bilens luftmotstånd och värmeförluster i elkablar mm. vara noll.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2022 · 17 483 Inlägg

Som jesper328 nämner så finns det bilar med solceller på taket. Bland annat Prius i vissa utföranden. Detta kan dock bara klara av att ventilera ut kupén på sommaren. Samt dra på AC en kort stund.

Vindturbiner innanför fronten? Ja, tanken är god men mer luftmotstånd. Hade någon lyckats konstruera en Perpetuum mobile så hade vi nog hört något om den saken...  Fungerar dock utmärkt i båten. Tillförd energi driver bilen framåt. Allt annat bromsar den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
14 juli 2022 · 2 272 Inlägg

DjSilver
17 juli 2022 · 2 Inlägg

Tack för svaren, och nej, det vsr inte tänkt som någon evighetsnsskin eller liknande. Utan enbart tillföra en del extra energi åt motorn då jag inte tycker det är värt med en elbil som kanske enbart ksn gå 30-60 mil.

Jag tänkte någonting i stil med airbox som formel 1-bilar har men att luftintaget antingen sitter i grillen eller oxå på framför framdäcken på sidorna typ. För när man kör får man automatiskt ett luftmotstånd tänker jag och detta i sin tur går till en turbin som ger extra energi för att driva bilen eller hjälpa batteriet. Det behöver inte vara mycket, kanske 5-10-20 % extra energi helt enkelt. Det finns ju så många nu propellerlösa vindturbiner som man skulle kunna ha installerade att vara raklånga i bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2022 · 17 483 Inlägg

DjSilver skrev:
Tack för svaren, och nej, det vsr inte tänkt som någon evighetsnsskin eller liknande. Utan enbart tillföra en del extra energi åt motorn då jag inte tycker det är värt med en elbil som kanske enbart ksn gå 30-60 mil.

Jag tänkte någonting i stil med airbox som formel 1-bilar har men att luftintaget antingen sitter i grillen eller oxå på framför framdäcken på sidorna typ. För när man kör får man automatiskt ett luftmotstånd tänker jag och detta i sin tur går till en turbin som ger extra energi för att driva bilen eller hjälpa batteriet. Det behöver inte vara mycket, kanske 5-10-20 % extra energi helt enkelt. Det finns ju så många nu propellerlösa vindturbiner som man skulle kunna ha installerade att vara raklånga i bilen.

Jo, men... Om turbin sitter bultad i bilen (Jaja) och den börjar snurra så tar den energi från bilens framdrivning. Effektförlust. Tänk dig att du hissar storseglet på en segelbåt och sätter två kraftiga fläktar på däck som spänner ut detta. Seglet spänner ut sig men båten rör sig inte ur fläcken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
17 juli 2022 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:

DjSilver skrev:
Tack för svaren, och nej, det vsr inte tänkt som någon evighetsnsskin eller liknande. Utan enbart tillföra en del extra energi åt motorn då jag inte tycker det är värt med en elbil som kanske enbart ksn gå 30-60 mil.

Jag tänkte någonting i stil med airbox som formel 1-bilar har men att luftintaget antingen sitter i grillen eller oxå på framför framdäcken på sidorna typ. För när man kör får man automatiskt ett luftmotstånd tänker jag och detta i sin tur går till en turbin som ger extra energi för att driva bilen eller hjälpa batteriet. Det behöver inte vara mycket, kanske 5-10-20 % extra energi helt enkelt. Det finns ju så många nu propellerlösa vindturbiner som man skulle kunna ha installerade att vara raklånga i bilen.

Jo, men... Om turbin sitter bultad i bilen (Jaja) och den börjar snurra så tar den energi från bilens framdrivning. Effektförlust. Tänk dig att du hissar storseglet på en segelbåt och sätter två kraftiga fläktar på däck som spänner ut detta. Seglet spänner ut sig men båten rör sig inte ur fläcken.

Well...

https://youtu.be/uKXMTzMQWjo?t=74

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2022 · 17 483 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:

DjSilver skrev:
Tack för svaren, och nej, det vsr inte tänkt som någon evighetsnsskin eller liknande. Utan enbart tillföra en del extra energi åt motorn då jag inte tycker det är värt med en elbil som kanske enbart ksn gå 30-60 mil.

Jag tänkte någonting i stil med airbox som formel 1-bilar har men att luftintaget antingen sitter i grillen eller oxå på framför framdäcken på sidorna typ. För när man kör får man automatiskt ett luftmotstånd tänker jag och detta i sin tur går till en turbin som ger extra energi för att driva bilen eller hjälpa batteriet. Det behöver inte vara mycket, kanske 5-10-20 % extra energi helt enkelt. Det finns ju så många nu propellerlösa vindturbiner som man skulle kunna ha installerade att vara raklånga i bilen.

Jo, men... Om turbin sitter bultad i bilen (Jaja) och den börjar snurra så tar den energi från bilens framdrivning. Effektförlust. Tänk dig att du hissar storseglet på en segelbåt och sätter två kraftiga fläktar på däck som spänner ut detta. Seglet spänner ut sig men båten rör sig inte ur fläcken.

Well...

https://youtu.be/uKXMTzMQWjo?t=74

Och den bränner inget bränsle..? Dvs tillför energi... Seglet vinklar ju luftströmmen bakåt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
17 juli 2022 · 301 Inlägg

Termodynamiken kan tillskrivas förtjänsten att det inte går att skapa en evighetsmaskin.

https://www.vof.se/skepdic/evighetsmaskin

Senast redigerat av Robban_F (17 juli 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2022 · 17 483 Inlägg

En sådan här spjuver i elbilen fixar saken. Bilen lär väl rulla i 20 år... Skrapa rutor lär man inte behöva heller. Alltid varm bil! Avfallet kan vara en liten nackdel...

Dessa används i satelliter och i gamla Sovjet-fyrar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radioisotopgenerator

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
17 juli 2022 · 301 Inlägg

Bränsleceller för att generera el eller ren vätgas för förbränning är vad jag tror har framtiden för sig. Forskarna måste bara hitta ett energieffektivt sätt att spjälka upp vatten till väte och syre. Sedan är det motorväg! smile

Senast redigerat av Robban_F (17 juli 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2022 · 17 483 Inlägg

Robban_F skrev:
Bränsleceller för att generera el eller ren vätgas för förbränning är vad jag tror har framtiden för sig. Forskarna måste bara hitta ett energieffektivt sätt att spjälka upp vatten till väte och syre. Sedan är det motorväg! smile

Kört Hyundai NEXO och även haft EFOY1400 bränslecell i husbilen som laddning. Fungerar mycket bra. Problemet är livslängden på stacken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
17 juli 2022 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:

Jo, men... Om turbin sitter bultad i bilen (Jaja) och den börjar snurra så tar den energi från bilens framdrivning. Effektförlust. Tänk dig att du hissar storseglet på en segelbåt och sätter två kraftiga fläktar på däck som spänner ut detta. Seglet spänner ut sig men båten rör sig inte ur fläcken.

Well...

https://youtu.be/uKXMTzMQWjo?t=74

Och den bränner inget bränsle..? Dvs tillför energi... Seglet vinklar ju luftströmmen bakåt.

Du kan alltid fundera på vad du de facto skrev kontra vad videon du fick visade.

Har alltså inte skrivit något om att du har fel gällande effektförlusten. På en segelbåt, om vi  skulle leka med det i den absolut mest strikta av meningar, tar inte motorn/erna någon effekt från båtens egna framdrivningssystem alls. Däremot drivs det, självfallet, av något. Och, precis som man i videon påpekar skulle båten gå fortare om de skippade seglet och "bara" använde fläkten på "rätt sätt".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Veteran_el
29 juli 2022 · 6 Inlägg

DjSilver skrev:
Nu är jag varken bildesigner, mekaniker eller ingenjörer, men tyckte jag vill ställa denna öppna fråga hör.

1. Finns det idag någon elbil som har luftintag via aerodynamiska intag för att ladda upp batteriet? Alternativt ett andra batteri som sedan kan användas för att ladda upp det batteri som styr motorn?

2. Vad är anledningen för varför det inte finns solceller på biltak?

Det enda som går utan att bryta mot fysikens lagar är att använda motorn för att motorbromsa, då blir den en generator som laddar upp batterierna litegrann. Istället för att bromsenergin försvinner ut som värme genom beläggen.

Ett extra batteri = ett dubbelt så stort batteri bara.

På ett biltak får du inte mkt solenergi från solpaneler. På en hel dag kanske då får knappt en mil extra. Finns ett företag som testar nu att täcka hela bilen med solceller. Den kan ladda ca 3 mil under en dag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang