Ligger en mutter i oljetråget

WaldemarNilsson
16 augusti 2022 · 4 Inlägg

Så jag är en liten tattare som försöker få bil jäveln att funka. oljereturen från turbon går liksom ingenstans så jag tänkte jag skulle fixa det för det kan ju vara bra för bilen.
Tänkte jag skulle använda mig av en sån här mutter som olja kan åka igenom eller vad man ska säga vet inte riktigt vad det heter men så råkade jag tappa muttern ner i hålet där oljereturen ska in så jag antar att de är ett litet problem men jag har lite svårt att få ut den. Nån som vet om de går att köra enda eller om jag må ta bort hela oljetråget? Bilen är en volvo 940 b230ft om det är till någon nytta

uhlin
16 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Jo, du måste nog få väck muttern, jag skulle inte våga ha den liggande. . Jag menar, lösa muttrar i motorn är ingen bra ide.

Utmarks-Loke
16 augusti 2022 · 5 840 Inlägg

Om den nu inte är tillräckligt liten för att komma ut genom bottenpluggen. Annars får du skruva fast en stark magnet i bottenpluggen så muttern fastnar och stannar där.

Utmarks-Loke
16 augusti 2022 · 5 840 Inlägg

Men ärligt talat, muttern kommer ingenstans i oljetråget. Oljepumpen har en sil på sitt sugmunstycke och det finns inget nere i oljetråget muttern kan fastna i. Den kommer säkert ligga tryggt där nere. Fast man vet ju aldrig...

torsen
16 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

Min personliga uppfattning är att det inte har den minsta betydelse, oavsett var muttern hamnat i oljetråget.
Inga vevstakar når ner till muttern, som snart "fastnar" någonstans på oljetrågets botten, och blir liggande kvar där.
Oljan har inte ett så starkt flöde att muttern påverkas.
Mutterns densitet(tyngd/specifika vikt) i förhållande till oljan gör att den stannar på botten av oljetråget.
Är jag övertygad om!

Cuefa Ain't no place like home...
16 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Håller med Uhlin, ligger det något löst i motorn som inte ska vara där, ta bort det.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
16 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om den nu inte är tillräckligt liten för att komma ut genom bottenpluggen. Annars får du skruva fast en stark magnet i bottenpluggen så muttern fastnar och stannar där.

Som Utmarks-Loke skriver.
Har oljetrågets dräneringsplugg magnet, vilket  många pluggar har, kommer muttern med stor sannolikhet att fastna på magneten.
Är muttern inte allt för stor följer den med magnetpluggen ut vi nästa oljebyte.
Du kan vara lugn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang