På tal om spärren så är den mycket viktig. Det vanligaste i dag är att bilen spärras på elektronisk väg men olika varianter finns.
1. Ren dynga. Spärren är satt på maxvarvtal på högsta växeln. Vanligtvis 3:an och de andra är satt ur funktion med en påsvetsad kuliss som hindrar föraren att peta i 4,5. Detta gör att bilen aldrig kan varvas ur utan kanske varvar max 1600...
2. Ren fartberoende spärr. Den är spärrad på faktiskt hastighet men troligen även spärrade växlar. Då kan motorn frivarvas eller köras på lägre växel i max 30 km/h. Det mår maskin bra av.
3. Som punkt 2 men automatlåda. Är väl den bästa. Man kan fortfarande växla ner manuellt och varva lite ibland.
Om din pappa orkar/kan så är det bästa att köpa en vanlig bil och fixa till A-traktorregistrering själv. Mer för pengarna och en värdeökning i alla fall i nuläget. En dieselbil är värd mycket mer än bensinbil.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!