Bensin i 2taktoljetanken

Balcken123
7 september 2022 · 1 Inlägg

Jaha då lånade man ut mopeden till Systern. Hon lyckades då hälla ned bensin i oljetanken. Det var kanske 400-500 milliliter som åkte ned. Skadar detta mopeden eller är det bara köra? Måste jag tömma hela tanken osv...?

zzr94092
7 september 2022 · 4 385 Inlägg

Du bör nog tömma tanken,borde inte vara svårt..

husseman
7 september 2022 · 1 588 Inlägg

Hehe, sug ur din oljetank e´ säkrast...eller tillsätt 2-taktsolja i tanken direkt.
O va inte elak vid syster- våra "nya poliser" fixar inte att tanka sin bil..de fyller soppa i spolarbehållaren. De klarar inte av att öppna huven trots 10 min tid.
Jämfört med dessa- så e´ din syster supersmart..hehe. Lycka till

mvh/husse

Mossan1
8 september 2022 · 2 801 Inlägg

Håller med.
Byt oljan i tanken och var förlåtande åt syrran....

Niknar
8 september 2022 · 198 Inlägg

För 50 år sedan stod det hur man justerade ventilerna i instruktionsboken, idag varnar man för att det är farligt att förtära batterisyra.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Slash Saabifierad
9 september 2022 · 2 026 Inlägg

Det skadar mopeden då motorn inte får korrekt smörjning. Den ”klarar” sig säkert ett tag om du struntar i att tömma tanken och bara häller i olja men det kan leda till slitage på kolv och cylinder längre fram.
Så det bästa är att tömma oljetanken på bensin. Det finns pump/sug på biltema som ”egentligen” ska användas till bromsvätska och kylarvatten som du kan använda. Då använder du den via påfyllningshållet till oljetanken och suger upp så mycket bensin som möjligt, detta förutsätter att oljetanken inte har en design som gör att påfyllningsröret är vinklat så att man inte kommer åt själva tanken direkt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang