Motorbyte

RotaxEntusiast
9 september 2022 · 1 Inlägg

Skulle det vara möljigt att byta en om606 superturbo på min saab 9-5 (1999 sedan). Vad tycker ni? Hur svårt skulle det vara att bygga om framhjulsdriv till bakhjulsdriven?

Jesper328
9 september 2022 · 2 371 Inlägg

Allt är möjligt, men det innebär nog väldigt mycket jobb.
Sen vill man väl helst kunna regga om bilen också.

Det är nog vettigare att ta ett chassi som redan är bakhjulsdrivet och köra på det.
Vill man inte regga om bilen så är set ju bara att skifta motor igen före besiktningen.

Up the RA
Lucif3r
9 september 2022 · 2 215 Inlägg

Jesper328 skrev:
Sen vill man väl helst kunna regga om bilen också.

Fast konverterar man en FWD till RWD så är det ju tal om ombyggt fordon, kanske t om amatörbyggt om stora delar av bottenplattan måste göras om. Så reggning är ju "inga problem", bara fruktansvärt dyrt och tidskrävande big_smile

En lämpligare FWD-bil att RWD-konvertera skulle vara 855 eller första gen. V70, då dessa fanns som AWD med riktig bakaxel(snarlik 960's). Så på en sån är det mestadels framvagnen som behöver göras om, och en bit av kardantunneln för att få plats med en växellåda. Mycket går att sno från 960, såsom fjäderben och nav. En bil som aldrig fanns med riktig bakaxel, kardantunnel osv är det givetvis massvis med mer jobb på.
Finns säkert fler lämpliga bilar än just 855/V70, men det är dom jag vet om :p

SkyddBakomBlocket
12 september 2022 · 3 Inlägg

Om du byter motoren, du måste vara säker på att bilen producerar inte för mycket pollution.

granadadr
12 september 2022 · 7 289 Inlägg

SkyddBakomBlocket skrev:
Om du byter motoren, du måste vara säker på att bilen producerar inte för mycket pollution.

handlar mer om vrid och effekt vid ombyggda fordon än om utsläpp, sen kan ju vissa bilar än så länge klassas som miljöbilar så lättare att regga om,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
SkyddBakomBlocket
12 september 2022 · 3 Inlägg

granadadr skrev:

SkyddBakomBlocket skrev:
Om du byter motoren, du måste vara säker på att bilen producerar inte för mycket pollution.

handlar mer om vrid och effekt vid ombyggda fordon än om utsläpp, sen kan ju vissa bilar än så länge klassas som miljöbilar så lättare att regga om,,

Jag ville bara säga, att den nya motoren skulle excitera mig mycket.

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2022 · 26 149 Inlägg

Skyddbakomblocket..varför skriver du till dig själv?

Samma person som skapat ovan användare har även skapat RotaxEntusiast..

Luktar..troll?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Utmarks-Loke
12 september 2022 · 5 840 Inlägg

OM606 är en rak sexa och ganska stor även för att vara en sån. Jag tvivlar att den får plats i saabens motorrum. Kanske om man gör som audi gjorde förr och låter motorn gå ända fram till grillen och sätter kylaren på sidan i stället. Men nej, OM606 i en saab är en osedvanligt dålig kombination.

SkyddBakomBlocket
15 september 2022 · 3 Inlägg

Mack skrev:
Skyddbakomblocket..varför skriver du till dig själv?

Samma person som skapat ovan användare har även skapat RotaxEntusiast..

Luktar..troll?

Ja min skrivning var fruktlös och jag lovar att hålla mig tyst tills jag har någåt meningsfyllt att säga, men RotaxEntusiast är inte mitt konto.

Mack Forum- och sitemoderator
15 september 2022 · 26 149 Inlägg

SkyddBakomBlocket skrev:

Mack skrev:
Skyddbakomblocket..varför skriver du till dig själv?

Samma person som skapat ovan användare har även skapat RotaxEntusiast..

Luktar..troll?

Ja min skrivning var fruktlös och jag lovar att hålla mig tyst tills jag har någåt meningsfyllt att säga, men RotaxEntusiast är inte mitt konto.

Du får mer än gärna kommentera, men jag tyckte bara det kändes underligt med två konton.
Men säger du att du inte är ägare till det andra så..ok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lucif3r
15 september 2022 · 2 215 Inlägg

granadadr skrev:
handlar mer om vrid och effekt vid ombyggda fordon än om utsläpp, sen kan ju vissa bilar än så länge klassas som miljöbilar så lättare att regga om,,

Både och.
Effekt och vrid sätter stopp för vilken motor du kan stoppa i vilken kaross. Men motorn måste vara "orginal" och uppfylla tillverkarens avgasrelaterade grejsimojs. Kravet är ju även att motorn i fråga ska ha lambdastyrning och katt(bensinmotor iaf, dålig koll på om diesel skiljer sig). Då anses bilen/motorn uppfylla samma krav som bilen man snodde motorn ifrån smile

Ett kryphål som finns är t ex E85-konvertering, då kan man smita undan med lite modifikationer av motorn som t ex turbo-konvertering. Men då brukar ju just effekten sätta stopp rätt fort... Man kan ju inte direkt sänka laddet till något löjligt lite och tro att det blir godkänt tongue

granadadr
15 september 2022 · 7 289 Inlägg

Lucif3r skrev:

granadadr skrev:
handlar mer om vrid och effekt vid ombyggda fordon än om utsläpp, sen kan ju vissa bilar än så länge klassas som miljöbilar så lättare att regga om,,

Både och.
Effekt och vrid sätter stopp för vilken motor du kan stoppa i vilken kaross. Men motorn måste vara "orginal" och uppfylla tillverkarens avgasrelaterade grejsimojs. Kravet är ju även att motorn i fråga ska ha lambdastyrning och katt(bensinmotor iaf, dålig koll på om diesel skiljer sig). Då anses bilen/motorn uppfylla samma krav som bilen man snodde motorn ifrån smile

Ett kryphål som finns är t ex E85-konvertering, då kan man smita undan med lite modifikationer av motorn som t ex turbo-konvertering. Men då brukar ju just effekten sätta stopp rätt fort... Man kan ju inte direkt sänka laddet till något löjligt lite och tro att det blir godkänt tongue

nja,, man får ha 15kw/100kg, så blir en del effekt,, får ut 300 hk på min granada smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang