Installera extraljus på en honda civic 2012

Jagerill
19 september 2022 · 1 Inlägg

Hej,

Jag funderar på att installera extraljus på min lilla honda civic 9th gen och vill fråga om någon har redan gjort det på samma modell?

Det enda jag inte förstår är hur kopplar man ledrampen till helljuset då som man ser på bilden är det bara två tråd som är kopplad till helljusen vilka i sin tur är stängda med en lock.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244327/244327-fe633de8f3672b06782a99cfb033504a.jpg

Kanske någon som vet var kan jag hitta kablage till lampan utan att nedmontera hela lampan?

Med vänlig hälsning,
Kirill

Jesper328
19 september 2022 · 2 326 Inlägg

Du lär ju ha en kabelstam som går in i vardera lykta.
Lossa kontaktstycket till denna och mät upp vilket stift som ger 12v när helljuset aktiveras, och skarva på en kabel upp till relät.

Förutsatt att det inte är styrt via can-bus då.

torsen
19 september 2022 · 7 189 Inlägg

Finns hos Biltema och JULA m fl mellanstycken man placerar mellan glödlampan, H7 i ditt fall, och det från glödlampan lossade kabelstycket.
På mellanstycket finns en lös kabel som ger helljus, och som således ska skarvas och anslutas till relä.

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 10 203 Inlägg

Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 september 2022 · 7 189 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).

Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 10 203 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).


Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Senast redigerat av Brådhis (20 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 september 2022 · 7 189 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).


Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Njaa, endast den mikroström som reläspolen drar belastar dubbelledaren in i kupén när man ansluter mellan "30" och "86",
INTE MELLAN B+ OCH "30"!
Om man känner för det så kan man ju placera en 2Amp säkring på dubbelledaren(har inte jag gjort).

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 10 203 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).


Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Njaa, endast den mikroström som reläspolen drar belastar dubbelledaren in i kupén när man ansluter mellan "30" och "86",
INTE MELLAN B+ OCH "30"!
Om man känner för det så kan man ju placera en 2Amp säkring på dubbelledaren(har inte jag gjort).

Jaha, du kopplar 86 direkt från 30?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
21 september 2022 · 7 189 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Brytaren ska sitta på 85 eller möjligen 86. Dock inte på 30, då har du hela belastningen över brytaren vilket är dumt. smile

Njaa, endast den mikroström som reläspolen drar belastar dubbelledaren in i kupén när man ansluter mellan "30" och "86",
INTE MELLAN B+ OCH "30"!
Om man känner för det så kan man ju placera en 2Amp säkring på dubbelledaren(har inte jag gjort).

Jaha, du kopplar 86 direkt från 30?

Jupp!

lmoberg
2 februari 2023 · 542 Inlägg

Undrar ifall det är det canbus på civicen? Så man får felmeddelande när man kopplar in relät till extraljusen?

MammDiin
2 februari 2023 · 2 015 Inlägg

lmoberg skrev:
Undrar ifall det är det canbus på civicen? Så man får felmeddelande när man kopplar in relät till extraljusen?

Om du har halogen helljus så ska det inte vara några problem med den lilla ström som spolen i reläet drar.

lmoberg
2 februari 2023 · 542 Inlägg

MammDiin skrev:

lmoberg skrev:
Undrar ifall det är det canbus på civicen? Så man får felmeddelande när man kopplar in relät till extraljusen?

Om du har halogen helljus så ska det inte vara några problem med den lilla ström som spolen i reläet drar.

Har halogen 😁 Tack för hjälpen

lmoberg
5 februari 2023 · 542 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).

Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Funkar det med en sån här fast det är minusstyrt? https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … er-604237/

torsen
5 februari 2023 · 7 189 Inlägg

Läs sista raden i mitt inlägg!!!!!!!!!

alfonsg00
5 november 2023 · 29 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).

Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Du verkar ha koll på detta smile

Är såhär att tjejen har en Honda civic från 2014 som skulle behöva en ledramp.
Gäller detta kopplingssätt på denna också? Tänker koppla så led rampen lyser ihop med helljuset. I så fall köpa H7 adapter för att ta signal från h7 på helljuset(på jordkabeln i så fall?).

Är novis på detta med jordstyrd helljus. Den lösa kabeln från kopplingsstycket(h7) som skall kopplas till 85 på reläet, är då inte jordad förrens helljuset sätts igång? I så fall funkar det som en styrning att reläet ska dra eftersom kretsen blir hel(+12v konstant och jord) mellan 86 och 85?

Funderar också bygla en kabel mellan 30 och 86(+12v från batteriet) om det inte är någon nackdel. I så fall slipper man dra  en kabel ytterligare ju😀

Senast redigerat av alfonsg00 (5 november 2023)

alfonsg00
5 november 2023 · 29 Inlägg

lmoberg skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte Honda som brukar ha jordstyrt helljus? Kan ju vara bra att ha koll på när man installerar reläsatsen så slipper man stå där och klia sig i huvudet över att extraljusen lyser hela tiden. ;-)

Stämmer.
Både HONDA och SUZUKI har ett elsystem med ständig ström på strålkastarlamporna.
Glödlamporna jordas genom strömställarspaken på rattstången.

I stället för att ge relä ström så det slår till, ska man ansluta så att reläspolen jordas.
Således ständig ström på "86" och jorda på "85".
"87" till extrabelysningen.
"30" till B+ = batteri, generator eller startmotor(vilket som är lättast att nå - gärna över säkring).

Det är således den lösa kabeln från det av mig tidigare rekommenderade kopplingsstycket som ska skarvas och anslutas till "85" på relä.

Om du vill ha så att du kan ha extrabelysningen ständigt över helljus "tjuvar" du en liten kabel mellan "30" och "86".
Vill du ha så att du kan slå av extrabelysningen så förlänger du kabeln mellan "30" och "86" och drar in kabeln i bilen och ansluter den över en strömställare på panelen(så har jag gjort).

Jag har både HONDA och SUZUKI(med H7 resp H4).

Funkar det med en sån här fast det är minusstyrt? https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … er-604237/

Antar att man bara kan vända på själva adaptern (både hane och hona) så att skarvsladden (röda) kommer på minussidan på själva kontakten🤔 Funderade själv på detta.

För sätter man i denna adapter som det är tänkt (röd till plus svart till minus) blir det ju att man tar plus signal, vilket inte fungerar i detta fall med minusstyrd helljus om jag förstått upplägget själv😅

Senast redigerat av alfonsg00 (5 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang