Köpråd

Lars06
20 november 2022 · 3 Inlägg

Kamremsbyten! V70 2006/28000mil( vattenpump skurit). Kamrem bytt 2015 och verkstad påstår att de bytt den men Volvo säger annat. Hur som helst brukar inte vattenpump bytas vid första kamremsbytet om den inte läcker vid service auktoriserad verkstad.De rekommenderad det vid andra bytet. Det finns alltså inga riktlinjer för detta enligt Volvo!!! Fulltecknad servicebok därtill!!!
Det här är inte enda bilen med vattenpump som drivs av kamrem. Vad vet kunden/ ägaren om detta?? Vilket ansvar har auktoriserade verkstäder? Nya delar som sätts dit har en garanti( i detta fall 3 år och 15000 mil måste man köra för att det ska omfattas av detta= orimligt) och de har även ett delnummer/fabrikat som verkar vara svårt att eftersöka ålder/ tillverkare/ fabrikatsfel/ brister eller andra viktiga upplysningar på.
1. Vid byte kamrem fråga ALLTID om något mer drivs av denna och BYT!
2. Delar som sätts dit ska vara dokumentation på fakturan namn/ nummer samt garantier.
3. Kylarvätskeförlust( kamremsdriven vattenpump) är omedelbart körförbud då motorras är nära förestående!!! ( i mitt fall 14 dagar och 3 liter färdigblandad glykol samt 20 mil samt parkerad på grus samt sökt läckan men visste inte var)
Ska vi bilägare steppa upp gemensamt och få ordning på detta ??? Kräva ett ansvar från tillverkaren att vitala delar håller/ byts vid rätt tidpunkt???? Kanske detta forum?? Eller har ni någon annan idé???
Lite Harrisburg över detta eller hur?  Ska inte hända men gör det ändå och nu har det hänt så sannolikheten att de händer igen o.s.v.

Mack Forum- och sitemoderator
20 november 2022 · 26 136 Inlägg

Jag förstår inte vad detta har med "köpråd" att göra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
torsen
20 november 2022 · 7 234 Inlägg

Generellt byter man vattenpump i s m kamremsbyte - om vattenpumpen drivs av kamremmen.
Så liten merkostnad, procentuellt sett, att det är dumsnålt att inte byta vattenpumpen.
Seriösa bilverkstäder berättar detta för kunden, så att kunden har möjlighet att avböja vattenpumpsbyte - av någon outgrundlig anledning.

Lucif3r
21 november 2022 · 2 208 Inlägg

Eftersom pumpen drivs av kamremmen så bör man förstå att ett pumphaveri kan leda till totalskrotad motor... Med andra ord är det dumsnålt att INTE byta pumpen i samband med rem.. Det är liksom max 5min extra jobb....
Även om det hör till ovanligheten att lagren i pumpen skär utan andra tecken(läckage, t ex) så är den potentiella konsekvensen av det förödande. Det är liksom ingen gammal rödblockare där du kan ersätta kamremmen med en gummisnodd och köra vidare direkt.... Kamremshaveri, oavsett orsak, kommer totalskrota motorn.

Sen kan man såklart tycka att det är dålig stil av en verkstad att inte rekommendera pumpbyte, om inte annat för att dom faktiskt förlorar pengar på att inte göra det, eftersom det är ett så litet extrajobb dom kan debitera mer för wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2022 · 17 470 Inlägg

Förstår TS irritation men vad göra? Gnälla på verkstaden 7-8 år senare? Går bilen att laga så är det ju bra. Annars så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang