Terrängdäck volvo 740. Dimension?

Sevenforty2sporty
7 december 2022 · 8 Inlägg

Hej!

Jag vill lägga på så stora terrängdäck(offroad) på min volvo 740 som är möjligt utan att det ska ta i hjulhus/skärmar vid fullt rattutslag.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller kan hjälpa mig hur jag får fram vilken dimension på däcken som faktiskt funkar?

Tack!

Oreggad Ruter Knekt
7 december 2022 · 646 Inlägg

Då ingen ser din bil utom dig så får du ge mer exakta mått än 740 hjulhus tänker jag.

Men ja, det finns ett par off-road 240-740-940 på garaget.org om du söker lite.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
torsen
9 december 2022 · 7 233 Inlägg

Vad du bör tänka på är att behålla originalfälgarna - eller i alla fall fälgar med samma bredd och inpressningsdjup.
Bredare fälgar och mindre inpressningsdjup ökar risken för att däcken ska ta i främre hjulhuset i bakkant och skärmkanten fram vid max styrutslag.
När det gäller val av däck är det svårare - men rekommenderar A/T-däck framför M/T-däck - om du ska köra landsväg också.
Gå in på dackonline.se och kolla utbudet.
Ett däck jag kan rekommendera är Cooper Discoverer A/T.
Även TOYO Open Country A/T är ett bra däck.
Avråder från Kumho p g a a min erfarenhet av 2 omgångar är att de är mycket svåra att balansera = dålig kvalitet/tillverkning helt enkelt.
Hur mycket högre/större däck du kan montera vet jag inte, du får mäta/prova dig fram.
Beakta att att vid terräng-/offroadkörning kan max infjädring tillsammans med fullt styrutslag förekomma.
Bäst vore att höja bilen i fjädringen.
Bak inget problem med att placera distanser/spacers ovan skruvfjädrarna, men fram är jag osäker på hur man kan gå tillväga.
Inget hindrar ju att man, på en 2-hjulsdriven bil, har större däck bak!
Välkommen i spenaten!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang