Kinadieselvärmare. installation & felsökning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2023 · 17 380 Inlägg

Batteri till fjärrkontrollen ingår inte. Det ska vara ett Alkaliskt 27A-batteri, även kallat LR27 och MN27. Spänning: 12 V. Mått: Ø7,7x28 mm. Det krävs en väldigt liten stjärnmejsel (instrumentmejsel) för de 3 skruvar som håller ihop kontrollen.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … lsrc=aw.ds

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2023 · 17 380 Inlägg

Har jag inte delat ut denna bilden?

En fjärr från wish som är programmerbar fungerar fint...
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-42ab39705900be65f525e65c8f819345.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2023 · 17 380 Inlägg

Frun: Den bullrar för mycket. Japp, poäng. Vi vände på skiten så den står ute och skickar bara in varmluft. Nu susar det lite som man är van vid från båten. Mycket sövande big_smile

Jag har en del tryckat trä efter altanbygge som som ligger och skräpar. Kanske bygga en liten hydda till den i sommar? Och kanske byta ut tanken till en 25-litersdunk... Man skulle ju haft en tankmätare med... Spårar ur lite nu men det är ju faktiskt inte så dyrt. Och kul... Panelen till den kan ju faktiskt monteras inomhus om den lilla lådan byggs mot en vägg som är tanken. Man drar ut el och har laddare och batteri ute vid värmaren så har man bara instrument och ett utblås inne.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-624aa55528ec3f5aa403167e955a1aab.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doktorduett
22 januari 2023 · 340 Inlägg

va säger katten om att du har drat den genom katt luckan 😁😁😁
väldans roligt att följa.
luktade den oxå diesel andra gången du startade den ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2023 · 13 673 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Borde ju räcka att sätta på ett långt metallrör på avgasröret och släppa ut genom väggen på andra sidan rummet för att få ut mera värme

många sätt fungerar ... helt klart.. jag gillade egr lösningen för att dom finns i mängder att hitta på skrotarna eller i skrothögen vid alla verkstäder smile
sen får man varmt vatten istället för varm luft vilket inte gör saken sämre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2023 · 17 380 Inlägg

doktorduett skrev:
va säger katten om att du har drat den genom katt luckan 😁😁😁
väldans roligt att följa.
luktade den oxå diesel andra gången du startade den ?

Hehe. Katten står på utsidan och ser arg ut så får hålla koll utanför dörren.
Nja, sen luktar det mest plast om den första timmens drift innan allt har bränt av sig all skit från tillverkningen. Lämpligen kör man fullt den timman och tar den smällen direkt så att säga. Tänkte göra en video (på svenska) om hur man trimmar upp grejerna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2023 · 17 380 Inlägg

Mer mos i maskin? Ja, det går. Exakt hur mycket skillnad det blir är osäkert men jag måste verkligen köpa en IR-termometer... Men ljudet var lite bättre nu va? Körde separat mik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2023 · 17 380 Inlägg

Och där slog den av sig... Tror att RPM på fläkt och dieselpumpens hastighet inte "pratar med varann..." när man varit inne och pillat själv med dessa inställningar. Gissar på ett skydd mot överhettning. Startar igen... Den startar återigen fint och låter som ett jetplan. Nu Kölar den värre än en D24 med uppställd pump... En redig sotkvast. Hm. Cirka 5 minuter efter start brukar avgaser vara osynliga...

Fel nummer ett då: Tanken har skrynklat ihop sig. Tanklocket är förvisso 2-delat men när jag släppte på det lite så blev det ett långdraget pysande... Ska göra en fabriksåterställning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
26 januari 2023 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Så där ja, då har jag också beställt en big_smile 7-12 dagars leveranstid tyvärr men den hinner väl värma lite innan vintern är över

Min skulle kommit den 25:e men redan i fredags(20:e)  lunch så fick jag se en tjej i "bud-uniform" komma gående med ett stort paket i famnen och förstod att det vankas helgpyssel!

Japp, min dök upp redan på onsdagen, alltså tredje vardagen. Tvivlar på att den skickats från Kina nu, i såna fall måste den gått med flygfrakt. Men i helgen blir det uppstart

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2023 · 14 007 Inlägg

Hur mycket soppa drar en sån där?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2023 · 17 380 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur mycket soppa drar en sån där?

/Benny

0,20 till 0,48 L/h

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
19 mars 2023 · 7 218 Inlägg

Vart handlar ni värmare? Amazon, wish eller Aliexpress?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Ali

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doktorduett
19 mars 2023 · 340 Inlägg

hur många kubik meter lokal orkar den värma upp
jag har ett rätt så väll isolerad verkstad på ca 100 kvm o 2,5 m till tak, orkar den värma detta

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2023 · 17 380 Inlägg

doktorduett skrev:
hur många kubik meter lokal orkar den värma upp
jag har ett rätt så väll isolerad verkstad på ca 100 kvm o 2,5 m till tak, orkar den värma detta

Bra fråga. Vi har 110 kvm fördelat på 2 plan. Kör man den max så blir det iaf förbannat varmt nere... Från 20 till 27 grader går fort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2023 · 13 673 Inlägg

har du testat olika bränslen något?  tänker på framför allt eldningsolja blir ju dyrt att värma med 27kr/liter bränsle liksom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Growe skrev:
har du testat olika bränslen något?  tänker på framför allt eldningsolja blir ju dyrt att värma med 27kr/liter bränsle liksom smile

Inte än men har Gasolja på gång in. Det är ju "smutsig diesel". Att den går på skiten tvivlar jag inte på men frågan är hur mycket den ryker...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doktorduett
28 maj 2023 · 340 Inlägg

hej
tittar på ny värmare till min husbil
det sitter en webasto värmare i den, men jag tycker inte den ger någon värme.
när jag tar av utblås slangen o häller handen för är värmen bara fis ljumen
så jag tänkte en sån här
https://www.aliexpress.com/item/1005002 … 11953164_1
kan den kopplas till bilen diesel tank som webaston + kan den sitta under bilen som webaston
eller ska jag låta webaston renoveras

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2023 · 17 380 Inlägg

doktorduett skrev:
hej
tittar på ny värmare till min husbil
det sitter en webasto värmare i den, men jag tycker inte den ger någon värme.
när jag tar av utblås slangen o häller handen för är värmen bara fis ljumen
så jag tänkte en sån här
https://www.aliexpress.com/item/1005002 … 11953164_1
kan den kopplas till bilen diesel tank som webaston + kan den sitta under bilen som webaston
eller ska jag låta webaston renoveras

Det är just sådana som jag har monterat några stycken nu. De fungerar fint och ger en otrolig värme! Rekommenderas! Enkla att montera. Plug n play. Sen om du behöver skarva kablar gör ju inget. Själva inkopplingen är redan klar. Feltryck i vissa manualer så pumpen pumpar åt fel håll... Värmaren ska förprimeas innan -bara den första- starten. Hör av dig där.

Det behöver inte vara något allvarligt fel på din gamla webasto men det vet man ju inte. Bara en felsökning kostar 1000:-

Byt och hör av dig om monteringshjälp om det behövs. Jag är inne här i princip varje dag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2023 · 17 380 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-166dd1968b3394b70bb5c948b2c10169.jpg

Ja, den kan suga diesel från befintlig anslutning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang