Köpa dieselbil 2023

iTact
10 januari 2023 · 115 Inlägg

vad tror ni om framtiden för diesel? kommer priserna på drivmedel sjunka? kommer diesel någonsin hamna på samma nivå som bensinen? kommer dem bli kalla på begagnatmarknaden?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2023 · 17 477 Inlägg

Vad vi tror och vad som de facto händer med priserna på diesel och dito dieselbilar vet nog ingen. Jag hade inte köpt någon i dagsläget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
10 januari 2023 · 103 Inlägg

Jag kan inte tala så mycket om hur framtiden för diesel ser ut och om drivmedlet kommer att sjunka, däremot kan jag ju säga att det förmodligen kommer att bli sämre innan det blir bättre.

Mycket handlar om kriget i Ukraina och en direkt konsekvens av detta är ju sanktionerna mot Ryssland som var 3:a på världsrankningen när det kom till export av olja. Bara Saudiarabien och Irak exporterade mer. Detta påverkar ju priset såklart, tills dess att man har kommit fram till nya handelsrutter och nya lösningar som inte involverar Ryssland. Då får vi högre priser på bensin och diesel så länge.

När det kommer till just dieselbilar och bensinbilar så är ju den begagnade marknaden i alla fall (vet väldigt lite om nybilar) stekhet där bilar formligen dammsugs bort med prisrally som resultatet av det.

Bilförmedlaren Kvdbils siffror visar på en prisuppgång på 14,1 procent under 2022 efter att priserna stigit med 8,5 procent under årets avslutande kvartal. Konkurrenten Wayke visar på liknande siffror.
Det är flera faktorer bakom detta. Nya bilar är dyrare vilket gör att effekten spiller över på den begagnade marknaden också. Många har övergett sina leasingbilar som har ökat kraftigt i pris varje månad tack vare diverse ränteökningar och då har man helt enkelt inte råd att betala för den. Vissa populära modeller har sett ökningar på allt emellan 2000 till 3000 kronor i månaden. För en bil du inte ens äger.

Sedan har vi ju det faktum att bonusen för elbilar togs bort och i ett svep så blev dessa avsevärt dyrare att köpa in för både privatpersoner och företag. Kombinera det med dyrare el och att man inte längre kan ladda med bra pris utomhus (har du däremot en villa och du har fixat så att det går att ladda bilen hemifrån så är ju fortfarande elbilen ett ganska attraktivt val om du har råd med den initiala kostnaden att köpa en bil som kostar cirka 200 000 kronor mer än en fossildriven bil)

Många, många faktorer att ta hänsyn till.
Svagare krona mot dollarn och euron, brist på komponenter som gör att nya bilar tar längre tid att producera, bonus/malus systemet för nya bilar som ger dessa hög vägskatt de första 3 åren (inte för elbilar däremot), höjd skatt för tjänstebilsförare som gör att dessa vill få tag på en mer billig, begagnad bil...listan kan göras lång.

Senast redigerat av MisterAxl (10 januari 2023)

spillolja
10 januari 2023 · 4 024 Inlägg

Med en direktinsprutad bensinare får man dieselekonomi

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
10 januari 2023 · 3 328 Inlägg

spillolja skrev:
Med en direktinsprutad bensinare får man dieselekonomi

smile

Hitta mig en 4wd bensinare som inte är microbil som drar under 0.55.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2023 · 17 477 Inlägg

Presidento skrev:

spillolja skrev:
Med en direktinsprutad bensinare får man dieselekonomi

smile

Hitta mig en 4wd bensinare som inte är microbil som drar under 0.55.

Subaru Trendy? big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2023 · 17 477 Inlägg

spillolja skrev:
Med en direktinsprutad bensinare får man dieselekonomi

smile

Och problem. Iaf när det gäller VAG.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
10 januari 2023 · 4 024 Inlägg

Presidento skrev:

spillolja skrev:
Med en direktinsprutad bensinare får man dieselekonomi

smile

Hitta mig en 4wd bensinare som inte är microbil som drar under 0.55.

det närmaste jag hittar:
https://www.subaru.se/modeller/outback- … ikationer/ (0,71)

med dagens skillander på bränslepriser hos ingo  så blir dieselekvalenten 0,54

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
11 januari 2023 · 7 288 Inlägg

MisterAxl skrev:
Jag kan inte tala så mycket om hur framtiden för diesel ser ut och om drivmedlet kommer att sjunka, däremot kan jag ju säga att det förmodligen kommer att bli sämre innan det blir bättre.

Mycket handlar om kriget i Ukraina och en direkt konsekvens av detta är ju sanktionerna mot Ryssland som var 3:a på världsrankningen när det kom till export av olja. Bara Saudiarabien och Irak exporterade mer. Detta påverkar ju priset såklart, tills dess att man har kommit fram till nya handelsrutter och nya lösningar som inte involverar Ryssland. Då får vi högre priser på bensin och diesel så länge.

När det kommer till just dieselbilar och bensinbilar så är ju den begagnade marknaden i alla fall (vet väldigt lite om nybilar) stekhet där bilar formligen dammsugs bort med prisrally som resultatet av det.

Bilförmedlaren Kvdbils siffror visar på en prisuppgång på 14,1 procent under 2022 efter att priserna stigit med 8,5 procent under årets avslutande kvartal. Konkurrenten Wayke visar på liknande siffror.
Det är flera faktorer bakom detta. Nya bilar är dyrare vilket gör att effekten spiller över på den begagnade marknaden också. Många har övergett sina leasingbilar som har ökat kraftigt i pris varje månad tack vare diverse ränteökningar och då har man helt enkelt inte råd att betala för den. Vissa populära modeller har sett ökningar på allt emellan 2000 till 3000 kronor i månaden. För en bil du inte ens äger.

Sedan har vi ju det faktum att bonusen för elbilar togs bort och i ett svep så blev dessa avsevärt dyrare att köpa in för både privatpersoner och företag. Kombinera det med dyrare el och att man inte längre kan ladda med bra pris utomhus (har du däremot en villa och du har fixat så att det går att ladda bilen hemifrån så är ju fortfarande elbilen ett ganska attraktivt val om du har råd med den initiala kostnaden att köpa en bil som kostar cirka 200 000 kronor mer än en fossildriven bil)

Många, många faktorer att ta hänsyn till.
Svagare krona mot dollarn och euron, brist på komponenter som gör att nya bilar tar längre tid att producera, bonus/malus systemet för nya bilar som ger dessa hög vägskatt de första 3 åren (inte för elbilar däremot), höjd skatt för tjänstebilsförare som gör att dessa vill få tag på en mer billig, begagnad bil...listan kan göras lång.

priser har mkt lite med kriget att göra, utan hur våran fd regering valt att blanda in i Dieseln,  detta medför att ALLT blir dyrare,, framförallt mejerivaror som är beroende av diesel och el,,  så att gå i Magdalenas fotspår och skylla på Putinpriser funkar ej,  jag ser hopp men vi får härda ut lite och egentligen skulle vi gå ut på gator och protestera,, men svennar är för flata,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
zemet
11 januari 2023 · 4 038 Inlägg

granadadr skrev:

MisterAxl skrev:
Jag kan inte tala så mycket om hur framtiden för diesel ser ut och om drivmedlet kommer att sjunka, däremot kan jag ju säga att det förmodligen kommer att bli sämre innan det blir bättre.

Mycket handlar om kriget i Ukraina och en direkt konsekvens av detta är ju sanktionerna mot Ryssland som var 3:a på världsrankningen när det kom till export av olja. Bara Saudiarabien och Irak exporterade mer. Detta påverkar ju priset såklart, tills dess att man har kommit fram till nya handelsrutter och nya lösningar som inte involverar Ryssland. Då får vi högre priser på bensin och diesel så länge.

När det kommer till just dieselbilar och bensinbilar så är ju den begagnade marknaden i alla fall (vet väldigt lite om nybilar) stekhet där bilar formligen dammsugs bort med prisrally som resultatet av det.

Bilförmedlaren Kvdbils siffror visar på en prisuppgång på 14,1 procent under 2022 efter att priserna stigit med 8,5 procent under årets avslutande kvartal. Konkurrenten Wayke visar på liknande siffror.
Det är flera faktorer bakom detta. Nya bilar är dyrare vilket gör att effekten spiller över på den begagnade marknaden också. Många har övergett sina leasingbilar som har ökat kraftigt i pris varje månad tack vare diverse ränteökningar och då har man helt enkelt inte råd att betala för den. Vissa populära modeller har sett ökningar på allt emellan 2000 till 3000 kronor i månaden. För en bil du inte ens äger.

Sedan har vi ju det faktum att bonusen för elbilar togs bort och i ett svep så blev dessa avsevärt dyrare att köpa in för både privatpersoner och företag. Kombinera det med dyrare el och att man inte längre kan ladda med bra pris utomhus (har du däremot en villa och du har fixat så att det går att ladda bilen hemifrån så är ju fortfarande elbilen ett ganska attraktivt val om du har råd med den initiala kostnaden att köpa en bil som kostar cirka 200 000 kronor mer än en fossildriven bil)

Många, många faktorer att ta hänsyn till.
Svagare krona mot dollarn och euron, brist på komponenter som gör att nya bilar tar längre tid att producera, bonus/malus systemet för nya bilar som ger dessa hög vägskatt de första 3 åren (inte för elbilar däremot), höjd skatt för tjänstebilsförare som gör att dessa vill få tag på en mer billig, begagnad bil...listan kan göras lång.

priser har mkt lite med kriget att göra, utan hur våran fd regering valt att blanda in i Dieseln,  detta medför att ALLT blir dyrare,, framförallt mejerivaror som är beroende av diesel och el,,  så att gå i Magdalenas fotspår och skylla på Putinpriser funkar ej,  jag ser hopp men vi får härda ut lite och egentligen skulle vi gå ut på gator och protestera,, men svennar är för flata,,

Precis så, när vi betalade 28 kr/l så kostade det 16kr/l i Polen.
Som morot för att Preem inte skulle bygga ut i Lysekil så lovade S MP att höja reduktionspliketen istället, vilket också gjordes.
Putin har absolut påverkat, men inte i närheten av vad förra regeringen gjorde. Det gäller både drivmedelspriser och el priser.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
11 januari 2023 · 4 038 Inlägg

Har man råd och möjlighet att ladda mm så hade jag lagt pengarna på en elbil istället för en ny diesel.

Diesel kommer bara bli dyrare och dyrare, nybilsförsläljning förbjuds i EU 2030.
Efter det lär dem svälta ut resten av förbränningsmotorerna med höga bränslepriser.

Det är vad jag tror iaf, men jag vet lika lite som alla andra här så....

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 742 Inlägg

zemet skrev:
Har man råd och möjlighet att ladda mm så hade jag lagt pengarna på en elbil istället för en ny diesel.

Diesel kommer bara bli dyrare och dyrare, nybilsförsläljning förbjuds i EU 2030.
Efter det lär dem svälta ut resten av förbränningsmotorerna med höga bränslepriser.

Det är vad jag tror iaf, men jag vet lika lite som alla andra här så....

mindre behov av bränslen=billigare bränslen..

iallfall sätt till råoljepriserna..  sen hittar alltid politikerna en väg att straffa folk så är det bara..

men snart kommer dom börja bråka med km skatt på elbilarna för att dom kan tanka el ur ett vanligt utag var så säker.. 
sen har vi ju ett överskottsunderskotts problem här i sverige på el som gör att priserna är åt alla jävla håll och kanter...


så man är körd vad man än väljer för bränsle.. statens mål och även eu mål är att få in så mycket pengar som möjligt och göra det så förmånligt som möjligt för dom som har makten i samhället..   ju lägre ner i stegen ju mer straffad blir du...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
11 januari 2023 · 6 570 Inlägg

Men även när skatten kommer på elbilar så får du fortfarande köra dem på fler vägar eftersom miljözonerna blir inte färre

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 742 Inlägg

xXSammy skrev:
Men även när skatten kommer på elbilar så får du fortfarande köra dem på fler vägar eftersom miljözonerna blir inte färre

ser inte det som en nackdel snarare en fördel..   det gör ju bränslepriserna ännu lägre..smile

allt kretsar inte runt skitstäder som stockholm och göteborg.. ingen skulle märka om dom togs bort från sveriges yta.. smile
eller jo en hög politiker mindre...smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MisterAxl
11 januari 2023 · 103 Inlägg

granadadr skrev:
priser har mkt lite med kriget att göra, utan hur våran fd regering valt att blanda in i Dieseln,  detta medför att ALLT blir dyrare,, framförallt mejerivaror som är beroende av diesel och el,,  så att gå i Magdalenas fotspår och skylla på Putinpriser funkar ej,  jag ser hopp men vi får härda ut lite och egentligen skulle vi gå ut på gator och protestera,, men svennar är för flata,,

Oooh ja, reduktionsplikten ska vi inte försumma som absolut har en stor påverkan på priset.
Om jag kommer ihåg rätt så ligger inblandningen i dieseln just nu på 30,5 procent? Och EU:s miniminivå är 6 procent? Denna extrema nivå har vi haft enbart för att...jadu, för att indirekt utföra tortyr på det svenska folket? Jag vet ej. Frågorna är många.

Diskussionen gick ju nyligen om att den nya regeringen vill sänka reduktionsplikten kraftigt och på så sätt få ner kostnaden vid pump med flera kronor litern. Men jag tyckte mig höra att det sattes käppar i hjulet eftersom då når inte Sverige upp i något som kallas EU:s utsläppskrav som ett direkt resultat av det och då måste vi lösa det på något annat sätt. Största sannolikheten blir väl ännu en miljöskatt i någon annan sektor...

Jag håller med Growe. Vi är rökta hur vi än vrider och vänder på steken roll

granadadr
11 januari 2023 · 7 288 Inlägg

MisterAxl skrev:

granadadr skrev:
priser har mkt lite med kriget att göra, utan hur våran fd regering valt att blanda in i Dieseln,  detta medför att ALLT blir dyrare,, framförallt mejerivaror som är beroende av diesel och el,,  så att gå i Magdalenas fotspår och skylla på Putinpriser funkar ej,  jag ser hopp men vi får härda ut lite och egentligen skulle vi gå ut på gator och protestera,, men svennar är för flata,,

Oooh ja, reduktionsplikten ska vi inte försumma som absolut har en stor påverkan på priset.
Om jag kommer ihåg rätt så ligger inblandningen i dieseln just nu på 30,5 procent? Och EU:s miniminivå är 6 procent? Denna extrema nivå har vi haft enbart för att...jadu, för att indirekt utföra tortyr på det svenska folket? Jag vet ej. Frågorna är många.

Diskussionen gick ju nyligen om att den nya regeringen vill sänka reduktionsplikten kraftigt och på så sätt få ner kostnaden vid pump med flera kronor litern. Men jag tyckte mig höra att det sattes käppar i hjulet eftersom då når inte Sverige upp i något som kallas EU:s utsläppskrav som ett direkt resultat av det och då måste vi lösa det på något annat sätt. Största sannolikheten blir väl ännu en miljöskatt i någon annan sektor...

Jag håller med Growe. Vi är rökta hur vi än vrider och vänder på steken roll

jag tror vi har sådana för att fd regeringen gjort massa skumma avtal,, med ex Preem, och dem kan ej rivas upp hur som helst,  som du skriver KÄNNS som det bara är för att suga ut oss ala nothingahm i Robin Hood. för att detta ger absolut INGENTING,, utom misär,,  har ni följt Elsa Widding? hon har ett mkt bra exempel och förklarar läget MKT bra

krambriw
11 januari 2023 · 427 Inlägg

Jag tog min nya A6 Avant Quattro på en liten tur igår. 2 liters dieseln, 204 hk, tomatlåda, så skön och stark, mysigt när man ser snittförbrukningen kryper ner till 4,9 - 4,8. Bra för en så stor och tung vagn tycker jag

Jesper328
11 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Vi får aldrig komma i mål helt enkelt.
Det är alltid någonting med någonting.

Vad skulle hända om vi t.ex träffar målet på 1.5c enligt Parisavtalet?
Då får vi något annat katastrofliknande scenario vi måste betala lite mera skatt för.
Frågan är hur mycket smutsiga pengar politiker tjänar på sin politik... man kanske skulle byta karriär. smile

Satt och diskuterade elbilar med några gubbar på Facebook.
De menade på att samtliga fordon med förbränningsmotorer bör skrotas och ersättas med elbilar.
Har man inte råd så är ju det ens egna problem.
De föreslog även laddstolpar längs varje gata inne i städerna, men vem som skall betala för detta samt nedgrävningen av grövre ledningsnät som pallar med belastningen ville de ej svara på.

Lite tråkigt att många ser det som ett "vi mot dom" problem istället för att glädjas åt flertalet motoralternativ, men det är ju så politiker vill ha det.
Söndra och härska.

Up the RA
krambriw
11 januari 2023 · 427 Inlägg

"Vanligt folk", the Small People, kommer aldrig ha råd att köpa elbil, det är ju i huvudsak reserverat för tjänstebilar samt för dom som vågade hoppa på privatleasing. Idag har den delen mer eller mindre dött...

Och sen som sagt, vi har ju redan nu stora problem med elförsörjningen i det här landet så hur skulle det bli om det bara fanns elbilar. Eller som en MP politiker sa, är det ont om el får man väl skruva upp fler uttag

Problemet med alla miljöåtgärder är ju att dom har sådan liten inverkan, politiker glömmer att skit sprider sig i hela atmosfären. Det skulle göra större verkan om vi istället hjälpte andra länder med stors befolkningar och stora utsläpp

Jag är definitivt för att vi ska vara rädda om och värna vår miljö. Jag tankar på Preem som har mest förnybart inblandat i sin diesel. Vi har i vårt hushåll komposterat köksavfall och sorterat förpackningar i snart trettio år. Snacka om att man då blir förbannad när man får veta att dom ändå bränner det mesta av plasten istället för, som jag trodde, återvann

Jesper328
11 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Utvecklar väl lite med att dryga 15% av världens Co2-utsläpp står transportsektorn för.. dvs havs, luft, och vägbaserad trafik.
Cirka hälften av detta står personbilar för.
Energi står för cirka 30%.

Som tidigare sagt; vad händer med elnät och produktion om efterfrågan stiger kraftigt?
Det blir ju till att elda mer kol, olja, avfall, osv.
Man förflyttar enbart utsläppen till en annan sektor.

Jag tror att det bästa för Sverige är att ge fingret till alla byråkrater i Bryssel.
Sedan att Sveriges elproduktion ska ägas av staten, helt fritt ifrån ideologier.
Detta för att rulla produktionen utefter behov.. tror inte en sekund på att producenterna idag inte håller på och fular sig med tillgången på energi.
Det skall investeras i de energisystem som är absolut bäst för oss, och inte i det som är mysigt.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang