Hur enkelt ska det vara att trycka ner stötdämpare om de är dåliga?

dwadw
26 januari 2023 · 292 Inlägg

Köpte ett par fjäderben från en 940 där stötdämparna är helt slut. Har dock ett par kvar som satt på bilen innan coilovers monterades på bilen, men vet inte riktigt om de är slut.

Det går ju att trycka ner dom om man tar i lite men inte lika enkelt som det är på stötdämparna i fjäderbenen.

Eller borde man bara köpa nya och slippa byta snart i framtiden?

simlar
26 januari 2023 · 5 516 Inlägg

Ska gå trögt både inåt och utåt.
Friska stötdämpare som är helt nya eller legat länge ska man trycka ihop och dra isär helt minst 5ggr för att "aktivera" dom, gör man inte det kan dom bete sig som att dom vore dåliga.

Riktigt dåliga stötdämpare ramlar ner av sig själv, dvs så gott som utan motstånd.
Dåliga stötdämparna kan även vara glapp innan det blir motstånd, dvs rör sig en bit utan motstånd och blir sen trög.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
27 januari 2023 · 2 182 Inlägg

Det är gasdämpare fram, så dom åker upp av sig själva, och friska/nya går knappt att trycka ihop med handkraft.

dwadw
28 januari 2023 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är gasdämpare fram, så dom åker upp av sig själva, och friska/nya går knappt att trycka ihop med handkraft.

Då lär jag skaffa nya innan jag monterar på fjäderbenen.

Vart borde man köpa stötdämpare? Biltema är ju billigt men vet inte om kvalitén, annars har ju skruvat och folkraceshop för 600-700kr st. Tänkte annars vparts men där kostade dom 1000kr st..

Lucif3r
29 januari 2023 · 2 182 Inlägg

Skruvat och säkert folkraceshop, vparts mm, samt istortsett alla andra reservdelsbutiker, säljer i princip samma dämpare om det inte står specifikt t ex "bilstein" på dom - men då är det ju andra priser också.

Vad som är bra och inte bra när det kommer till ikke-erkänt-bra-märken-med-priser-därefter kan jag inte ge något konkret svar på.
På 945an monterades dock billigaste-jag-kunde-hitta bak, och hittills fungerar dom klanderfritt - men jag har inte kört speciellt många mil med dom. Jag räknade kallt med att om dom håller hälften så länge som t ex bilstein, så kan jag ändå byta dämpare 4-5 gånger innan jag skulle ha tjänat på att köpa bilstein direkt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang