Märkligt däck slitage

HazzeAndersson
25 mars 2023 · 4 Inlägg

Hej

Mitt första inlägg här smile

Har en BMW 420d-2015

När jag monterade av sommarhjulen blev jag lite förvånad.
Alla 4 däcken hade ett märkligt spår på insidan.
Har inte haft problem med det tidigare.
Ska tillägga att märket på däcken är Landsail som är ett billigt däck.
Kan ju vara orsaken?
Har även noterat under senaste året att det luktar bränt gummi efter att jag kört ibland.
Känns ändå konstigt att alla 4 däcken har samma typ av spår.
Vad kan vara orsaken till att det blivit så här helt plötsligt?
Känns nästan som att däcken är för breda och tar i någon stanns men jag köpte samma dimension som satt på fälgarna tidigare som är 225-45/18.
Brukar ha kring 2.8 bar i däcken.
Bifogar en bild på eländet..









https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245844/245844-b8d3b1e68f77700ba7dc14e2e8395ce7.jpg

jaka54
25 mars 2023 · 5 682 Inlägg

Ser ut som om däcket tagit i stötdämpar/fjäderbenet. Har du original ET på fälgen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars 2023 · 14 008 Inlägg

HazzeAndersson skrev:
Hej

Mitt första inlägg här smile

Har en BMW 420d-2015

När jag monterade av sommarhjulen blev jag lite förvånad.
Alla 4 däcken hade ett märkligt spår på insidan.
Har inte haft problem med det tidigare.
Ska tillägga att märket på däcken är Landsail som är ett billigt däck.
Kan ju vara orsaken?
Har även noterat under senaste året att det luktar bränt gummi efter att jag kört ibland.
Känns ändå konstigt att alla 4 däcken har samma typ av spår.
Vad kan vara orsaken till att det blivit så här helt plötsligt?
Känns nästan som att däcken är för breda och tar i någon stanns men jag köpte samma dimension som satt på fälgarna tidigare som är 225-45/18.
Brukar ha kring 2.8 bar i däcken.
Bifogar en bild på eländet..









https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245844/245844-b8d3b1e68f77700ba7dc14e2e8395ce7.jpg

Att du inte tog tag i problemet när du tog av sommarhjulen och inte vänta tills dom ska på igen.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (25 mars 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
HazzeAndersson
25 mars 2023 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Ser ut som om däcket tagit i stötdämpar/fjäderbenet. Har du original ET på fälgen?

Så kan det ju faktiskt vara.
Får kolla upp det.

Tack

HazzeAndersson
25 mars 2023 · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:

HazzeAndersson skrev:
Hej

Mitt första inlägg här smile

Har en BMW 420d-2015

När jag monterade av sommarhjulen blev jag lite förvånad.
Alla 4 däcken hade ett märkligt spår på insidan.
Har inte haft problem med det tidigare.
Ska tillägga att märket på däcken är Landsail som är ett billigt däck.
Kan ju vara orsaken?
Har även noterat under senaste året att det luktar bränt gummi efter att jag kört ibland.
Känns ändå konstigt att alla 4 däcken har samma typ av spår.
Vad kan vara orsaken till att det blivit så här helt plötsligt?
Känns nästan som att däcken är för breda och tar i någon stanns men jag köpte samma dimension som satt på fälgarna tidigare som är 225-45/18.
Brukar ha kring 2.8 bar i däcken.
Bifogar en bild på eländet..









https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245844/245844-b8d3b1e68f77700ba7dc14e2e8395ce7.jpg

Att du inte tog tag i problemet när du tog av sommarhjulen och inte vänta tills dom ska på igen.

/Benny

Ja, det skulle jag kunna gjort såklart. smile
Ville testa om vinterdäcken fick samma problem men det fick dom inte.
Så jag tänkte först att det då kunde vara fel på däcken då det är budget däck.

HazzeAndersson
25 mars 2023 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Ser ut som om däcket tagit i stötdämpar/fjäderbenet. Har du original ET på fälgen?

Original ET, ja det vet jag inte men det är BMW original fälg som sitter på bilen.
Dom tidigare däcken slets inte så illa men då har jag för mig att det satt Pirelli run flat däck på.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2023 · 13 674 Inlägg

mina däck blir oxå märkligt slitna fram men bara på sommardäcken aldrig vinterdäcken...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
volvo__matte
25 mars 2023 · 551 Inlägg

Trodde de bara var jag som hade detta problemet, köpte nya förra våren, fick däckexplosion pga detta på ett i somras, tog av alla och satte dit orginal sålänge, 3/4 såg ut som dina sad Landsail 245/30 20" tillverkade 2021.
Hjulinställning gjordes hösten innan och vinterdäcken ser bra ut. Har inte skrapat i fjäderbenen vad jag kan se, sen finns de inget som kan skrapa i på insidan bak.

Senast redigerat av volvo__matte (25 mars 2023)

Volvo For Life =)
Volvo V70 "2.4d" (2010)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
MrHyde
26 mars 2023 · 635 Inlägg

HazzeAndersson skrev:
Hej

Mitt första inlägg här smile

Har en BMW 420d-2015

När jag monterade av sommarhjulen blev jag lite förvånad.
Alla 4 däcken hade ett märkligt spår på insidan.
Har inte haft problem med det tidigare.
Ska tillägga att märket på däcken är Landsail som är ett billigt däck.
Kan ju vara orsaken?
Har även noterat under senaste året att det luktar bränt gummi efter att jag kört ibland.
Känns ändå konstigt att alla 4 däcken har samma typ av spår.
Vad kan vara orsaken till att det blivit så här helt plötsligt?
Känns nästan som att däcken är för breda och tar i någon stanns men jag köpte samma dimension som satt på fälgarna tidigare som är 225-45/18.
Brukar ha kring 2.8 bar i däcken.
Bifogar en bild på eländet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245844/245844-b8d3b1e68f77700ba7dc14e2e8395ce7.jpg

Det där är klassiskt Toe-out slitage, gör en hjulinställning och köp nya (bättre) däck.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 674 Inlägg

isso skrev:
Skulle vilja påstå att det är ett slitage pga för mycket negativ camber.

kan man tro men tveksamt när dom inte äter vinterdäcken.. 

jag har funderat lite på mina däck för dom äter bara 3cm in på däcket   nu är det inte extremt slitage jag har kört 3-4år på däcken så däcken i övrigt var ju ganska slitna men just insidan var det som gjorde att det blev slutkört.     däcket får ju vara slitet totalt blankt längst in men korden får inte vara framme på min titta korden fram. 

jag såg slitaget rätt tidigt men roterade däcken.   mellan fram och bak.   
vinterdäcken har inte minsta tendens till att ha slitage..    i huvudtaget och dom däcken har varit med sen jag köpte bilen.. då var dom just monterade nya..  medans sommardäcken monterades nya när jag haft bilen några månader med sommardäck.
så dom borde vara likvärdigt slitna tanke på att dom har mjukare gummi än sommardäcken

men visst något är inte rätt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrHyde
26 mars 2023 · 635 Inlägg

Growe skrev:

isso skrev:
Skulle vilja påstå att det är ett slitage pga för mycket negativ camber.

kan man tro men tveksamt när dom inte äter vinterdäcken.. 

jag har funderat lite på mina däck för dom äter bara 3cm in på däcket   nu är det inte extremt slitage jag har kört 3-4år på däcken så däcken i övrigt var ju ganska slitna men just insidan var det som gjorde att det blev slutkört.     däcket får ju vara slitet totalt blankt längst in men korden får inte vara framme på min titta korden fram. 

jag såg slitaget rätt tidigt men roterade däcken.   mellan fram och bak.   
vinterdäcken har inte minsta tendens till att ha slitage..    i huvudtaget och dom däcken har varit med sen jag köpte bilen.. då var dom just monterade nya..  medans sommardäcken monterades nya när jag haft bilen några månader med sommardäck.
så dom borde vara likvärdigt slitna tanke på att dom har mjukare gummi än sommardäcken

men visst något är inte rätt..

Camberslitage är gradvis över hela däcket, Toe-slitage är ute på skuldran. Toe-out är för hög om det sliter insida, och vise versa om det sliter utsida.
Att vinterdäcken sliter mindre än sommardäcken har att göra med sajpning, mjukare gummiblandning och annan typ av uppbyggnad av mönstret.
När gjorde du en hjulinställning sist?

Live long, and prosper.
MrHyde
26 mars 2023 · 635 Inlägg

Denna bild förklarar ganska enkelt vad man ska kolla efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208048/208048-7040c8e5581f305c17f5cc6b7bfda597.jpg

Live long, and prosper.
zemet
26 mars 2023 · 4 030 Inlägg

MrHyde skrev:
Denna bild förklarar ganska enkelt vad man ska kolla efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208048/208048-7040c8e5581f305c17f5cc6b7bfda597.jpg

Lite off topic men...

Finns det någon bra formel på vad man skall ha för däcktryck beroende på däckdimension och bilvikt?
När jag googlar hittar jag inget vettigt.

Jag tänkte att det var lagom med 3 bar på min navara. 2600 kg med 285/50-20"

Men däcken har blivit slitna i mitten precis som din bild visar för over inflation.

Senast redigerat av zemet (26 mars 2023)

jaka54
26 mars 2023 · 5 682 Inlägg

Du säger att det luktat bränt!? Då måste ju något tagit i däcken! Felet/felen kan då inte berott på fel hjulinställning.
De brukar stå på fälgarna vilket ET de har.
Har du verkligen kollat att inget ta i när du svänger? Skärmkant, innerskärmar, Trasiga fjädrar osv.

MrHyde
26 mars 2023 · 635 Inlägg

zemet skrev:
Lite off topic men...

Finns det någon bra formel på vad man skall ha för däcktryck beroende på däckdimension och bilvikt?
När jag googlar hittar jag inget vettigt.

Jag tänkte att det var lagom med 3 bar på min navara. 2600 kg med 285/50-20"

Men däcken har blivit slitna i mitten precis som din bild visar för over inflation.

Jag antar att 2600 är totalvikt på Navaran? Det är bättre att utgå från tjänstevikten då man sällan åker runt med maxlast, är bättre att pumpa lite extra när man väl gör det istället.
Även om du rullar 20" så har du ändå rätt rejält med profil(däcksida) som kan flexa(50% av 285mm är din däcksida) så jag skulle lägga mig runt 2.6 på dom. Det är vad vi fyller i polisens hund-amarok'er i alla fall, men dom kör 18". Amarok såldes även med tillvalspaket där man fick 255/50-20 istället för 17/18", och dessa har jag för mig är klassade på 2.5-2.6 av VW.

Om du tänker lågprofil, typ 235/30-20, så är typ 2.8 lagom. Brukar klassa det mesta under 40 profil som lågprofil.
Tesla Model S med 21" originalfälgar ska ha 3.2 bar, det är den högsta angivelsen av biltillverkare jag sett på en "vanlig" bil.

Live long, and prosper.
zemet
26 mars 2023 · 4 030 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Lite off topic men...

Finns det någon bra formel på vad man skall ha för däcktryck beroende på däckdimension och bilvikt?
När jag googlar hittar jag inget vettigt.

Jag tänkte att det var lagom med 3 bar på min navara. 2600 kg med 285/50-20"

Men däcken har blivit slitna i mitten precis som din bild visar för over inflation.

Jag antar att 2600 är totalvikt på Navaran? Det är bättre att utgå från tjänstevikten då man sällan åker runt med maxlast, är bättre att pumpa lite extra när man väl gör det istället.
Även om du rullar 20" så har du ändå rätt rejält med profil(däcksida) som kan flexa(50% av 285mm är din däcksida) så jag skulle lägga mig runt 2.6 på dom. Det är vad vi fyller i polisens hund-amarok'er i alla fall, men dom kör 18". Amarok såldes även med tillvalspaket där man fick 255/50-20 istället för 17/18", och dessa har jag för mig är klassade på 2.5-2.6 av VW.

Om du tänker lågprofil, typ 235/30-20, så är typ 2.8 lagom. Brukar klassa det mesta under 40 profil som lågprofil.
Tesla Model S med 21" originalfälgar ska ha 3.2 bar, det är den högsta angivelsen av biltillverkare jag sett på en "vanlig" bil.

Tjänstevikten den är reggad med är 2160 kg.  Jag körde upp den på en våg engång och då stog det 2600 kg utan last.., Kanske var fel på den vågen.
Tror jag säken till 2.6 bar då som ni körde på Amarok, borde bli bättre.

MrHyde
26 mars 2023 · 635 Inlägg

zemet skrev:
Tjänstevikten den är reggad med är 2160 kg.  Jag körde upp den på en våg engång och då stog det 2600 kg utan last.., Kanske var fel på den vågen.
Tror jag säken till 2.6 bar då som ni körde på Amarok, borde bli bättre.

Ja, det tror jag skulle vara bra. Tycker du att den känns för svajig så höj till 2.8 och prova.
Det många inte tänker på är att på varma sommardagar så ökar lufttrycket av värmeutvecklingen som blir i däcken, i samband med väldigt varm vägbana och utomhustemp. På samma sätt som många har för lite luft på vintern, när det blir riktigt kallt.
Men det överlägset största felet genomsnittssvensken gör är att aldrig kolla trycket mellan skiftena smile

Live long, and prosper.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 mars 2023 · 14 008 Inlägg

MrHyde skrev:

zemet skrev:
Tjänstevikten den är reggad med är 2160 kg.  Jag körde upp den på en våg engång och då stog det 2600 kg utan last.., Kanske var fel på den vågen.
Tror jag säken till 2.6 bar då som ni körde på Amarok, borde bli bättre.

Ja, det tror jag skulle vara bra. Tycker du att den känns för svajig så höj till 2.8 och prova.
Det många inte tänker på är att på varma sommardagar så ökar lufttrycket av värmeutvecklingen som blir i däcken, i samband med väldigt varm vägbana och utomhustemp. På samma sätt som många har för lite luft på vintern, när det blir riktigt kallt.
Men det överlägset största felet genomsnittssvensken gör är att aldrig kolla trycket mellan skiftena smile

Men det måste man väl göra. En annan sak är dom där förbannade TPMS-givarna. Dom gör ju att väldigt många skiter i att kolla trycket för dom litar alldeles för mycket på tekniken, att det ska stå i displayern att höger bak har för lite luft.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (26 mars 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MrHyde
26 mars 2023 · 635 Inlägg

Vettemannen skrev:
Men det måste man väl göra. En annan sak är dom där förbannade TPMS-givarna. Dom gör ju att väldigt många skiter i att kolla trycket för dom litar alldeles för mycket på tekniken, att det ska stå i displayern att höger bak har för lite luft.

/Benny

Japp, det fick jag då lära mig när jag tog körkort. Men nuförtiden handlar allt om eco-driving och andra fjanterier så tragiskt nog är det väldigt få som kollar med jämna mellanrum, oftast är det äldre generationer som gör det.
När folk vill få punka lagad, så brukar jag fråga när dom kollade luften senast, och till svar får jag oftast höra; "Men det gjorde väl ni när ni skiftade till vinterhjul/sommarhjul?" roll

Sen det där idiotiska TPMS-systemen, som vi blivit påtvingade av EU(finns ingen svensk lag som kräver det), har ställt till det enormt. Precis som du skriver så är det väldigt ofta folk förlitar sig alldeles för mycket på det. Ibland triggar även systemen och varnar för lågt tryck när det bli hastiga temperaturskillnader också, typ över natten, trots att det inte är fel tryck på nåt hjul.

Live long, and prosper.
zemet
27 mars 2023 · 4 030 Inlägg

MrHyde skrev:

Vettemannen skrev:
Men det måste man väl göra. En annan sak är dom där förbannade TPMS-givarna. Dom gör ju att väldigt många skiter i att kolla trycket för dom litar alldeles för mycket på tekniken, att det ska stå i displayern att höger bak har för lite luft.

/Benny

Japp, det fick jag då lära mig när jag tog körkort. Men nuförtiden handlar allt om eco-driving och andra fjanterier så tragiskt nog är det väldigt få som kollar med jämna mellanrum, oftast är det äldre generationer som gör det.
När folk vill få punka lagad, så brukar jag fråga när dom kollade luften senast, och till svar får jag oftast höra; "Men det gjorde väl ni när ni skiftade till vinterhjul/sommarhjul?" roll

Sen det där idiotiska TPMS-systemen, som vi blivit påtvingade av EU(finns ingen svensk lag som kräver det), har ställt till det enormt. Precis som du skriver så är det väldigt ofta folk förlitar sig alldeles för mycket på det. Ibland triggar även systemen och varnar för lågt tryck när det bli hastiga temperaturskillnader också, typ över natten, trots att det inte är fel tryck på nåt hjul.

Jag håller med er om att folk litar för mycket på tekniken, samtidigt så undrar jag om tekniken inte räddat många då dem ändå inte kollar/märker/fattar att det är något fel.
Vet några olika bekanta som kört flera kilometer med helt punkterat däck utan att "märka något". Höjde volymen på radion istället bara.
I ett sånt läge hade kanske dem ABS styrda TPMS givarna varit bra.

Det är ju bara åka på landsvägen en sommarnatt och se hur många som inte ens fattar att dem kör utan belysning.
Ligger i 70 på en 90 väg för dem ser så dåligt i mörkret...
Inte ens när jag lägger mig 10 meter bakom och blinkar med 3x 60w xenom samt 50" ledramp fattar dem att det är nåt fel.
Ibland får jag fingret tom....

Om det är för låga krav för att ta körkort eller inte låter jag vara osagt, men jag är ganska säker på att många blir bättre förare av automatiserad teknik och varningar.

Själv så ser jag fram emot ett smart utbyggt TPMS system, skulle vilja ha ett enklet uppkopplat system så man kan se trycket i däcken på släpkärran.
Helst något som går automatiskt när man sätter i släpvagnskontakten.

Verkar som dem börjar komma med lite sånt i USA för deras enorma husvagnar mm men har inte sett något liknande här i Sverige.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang