Volvo 740 seg styrning

Edlunds
2 april 2023 · 49 Inlägg

Lucif3r skrev:
Kan mycket väl vara så att knuten eller knutarna är så långt bortgågna att dom måste bytas.

Här har du t ex nedre knuten, vilket *troligen* är den som går trögt; https://vparts.se/se/rattaxelknut-till- … nedre.html
Den övre knuten är ju en del av stången mellan knutarna, som inte verkar finnas att få tag på ny (vad min 5-sekunders-googling kunde se iaf tongue)

Kollade på rattaxelknuten igår och testade skruva bort bultarna som satt där på men hade ingen ide på hur jag skulle få bort knuten ifrån stången. Då insåg jag att rattaxelknuten inte är likadan som den som du tagit fram. Orginal ska det vara den men den jag har ser mer ut som en -88
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … -51346963/
Exempelvis en såndär. Är det då möjligt att det är en -88 rattaxelknut på en 740 gl med årsmodell -92? smile

Senast redigerat av Edlunds (2 april 2023)

Lucif3r
2 april 2023 · 2 214 Inlägg

Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2023 · 13 742 Inlägg

man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Edlunds
2 april 2023 · 49 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile

Nej jag hoppades på det jag också, men gemför man det en ganska så stor skillnad:)

Edlunds
2 april 2023 · 49 Inlägg

Growe skrev:
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver

Edlunds
2 april 2023 · 49 Inlägg

Edlunds skrev:

Lucif3r skrev:
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile

Nej jag hoppades på det jag också, men gemför man det en ganska så stor skillnad och kom på varför. Det är för den du tog fram var 91. Jag måste få tag på en med -92 smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2023 · 13 742 Inlägg

Edlunds skrev:

Growe skrev:
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver

glöm bara inte att plocka ur skruvarna för skruvarna låser allt även om dom sitter löst..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Edlunds
12 april 2023 · 49 Inlägg

Growe skrev:

Edlunds skrev:

Growe skrev:
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver

glöm bara inte att plocka ur skruvarna för skruvarna låser allt även om dom sitter löst..

Hej igen! Bytt rattaxelknut nu till en i ett väldigt bra skick men det verkar fortfarande vara så att det går tungt att styra sad

Edlunds
12 april 2023 · 49 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile

Hej igen! Bytt rattaxelknut nu till en i ett väldigt bra skick men det verkar fortfarande vara så att det går tungt att styra

Edlunds
12 april 2023 · 49 Inlägg

simlar skrev:
Säkert knutkorset på rattaxeln.
Väldigt vanligt fel vid trög styrning på 740/940.

Bytt rattaxelknut nu till en i ett väldigt bra skick men det verkar fortfarande vara så att det går tungt att styra

simlar
12 april 2023 · 5 525 Inlägg

Kände du på knutarna innan du bytte?
Dom jag haft problem med har det alltid varit den övre närmast karossen som kärvat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Edlunds
12 april 2023 · 49 Inlägg

simlar skrev:
Kände du på knutarna innan du bytte?
Dom jag haft problem med har det alltid varit den övre närmast karossen som kärvat.

kände på den som jag tog bort och den var jätte lätt och vrida runt. Kände även när rattaxelknuten var borta så kunde jag jätte lätt vrida på ''stången'' eller staget eller vad man nu vill kalla det så då antar jag att det var lungt med knutarna uppemot karossen! smile

Steff240
12 april 2023 · 1 018 Inlägg

Blev den tungstyrd helt plötsligt eller har den "alltid" varit så?
Tänker om du råkat ut för ett haveri i servopumpen, eller du lyckats kröka styrväxeln på något vis...

Brådhis * Voff voff *
12 april 2023 · 10 279 Inlägg

Hur stor skillnad är det med motorn igång och med motorn avstängd?

Tänker också om din servopump helt enkelt slutat leverera...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Edlunds
12 april 2023 · 49 Inlägg

Steff240 skrev:
Blev den tungstyrd helt plötsligt eller har den "alltid" varit så?
Tänker om du råkat ut för ett haveri i servopumpen, eller du lyckats kröka styrväxeln på något vis...

Ända sen jag köpt den har den varit så, köpte den för nog 1 och ett halvt år sedan och alltid varit lika tungstyrd. Sen vet jag inte vad ägaren innan gjorde eller om han gjort något men ingenting jag vet eller fick veta isf.

Edlunds
12 april 2023 · 49 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur stor skillnad är det med motorn igång och med motorn avstängd?

Tänker också om din servopump helt enkelt slutat leverera...

Det är en helt okej skillnad. Kanske inte när jag står still eller när det är kallt ute men när man kört ett litet tag så är den lätt men inte riktigt så lätt som dom andra 740. Om jag ska exempelvis svänga in på en väg kan jag inte använda en hand utan måste ta i med båda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang