Meka utan garage

FeteNordstedt
30 mars 2023 · 2 Inlägg

Halli halloj!
Införskaffade mig en 1958 opel rekord rep. objekt nyligen och tänkte inte riktigt på vart jag ska meka på bilen innan jag köpte den, har som sagt inget garage så vette fan igenteligen hur jag ska bära mig åt med det. Bor ute på landet och har redan kollat runt om det finns nån som hyr ut men inte har man den turen, närmsta garage var 3 mil bort vilket är lite väl. Har ni några tips på hur man skulle kunna göra? har en ganska stor ladugård men den är ganska nergången och skulle behöva fylla i alla dyngerännor för att ha plats med bilen. Andra alternativet är att jag slår ner väggen mellan förråden och bygger om det till verkstad. annars så kanske garage tält skulle funka?

Steff240
30 mars 2023 · 996 Inlägg

Det går ju att stå utomhus och meka, så länge vädret är någorlunda bra wink

Men har du en byggnad som inte behövs till annat är det väl perfekt att fixa till den till garage/verkstad? Behöver ju inte vara så märkvärdigt egentligen, tak över huvudet och vindskydd kommer man långt med smile

torsen
30 mars 2023 · 7 189 Inlägg

Ursäkta o t, men en Opel Rekord 1958 har jag ägt.
Sista årsmodellen med kamaxeldrivna vindrutetorkare samt med backspegeln på instrumentpanelen.
En sådan trimmade jag med Okrasa insugsrör, större förgasare och större insugsventiler, 2 mm planad topp, Rymanskruvar, annan luftrenare, Caravanfälgar, Auto Trygg stötdämpare, liiiiite kapade skruvfjädrar samt Michelin X.
Det senare var grädden på moset jämfört med diagonaldäcken!
Modellen gick, när det begav sig, under epitetet "gunghästen" p g a de "lösa" stötdämparna.
Värdig motståndare till Pv Sport på sin tid.

Jesper328
30 mars 2023 · 2 326 Inlägg

Allting beror väl på hur bekväm man vill vara.
Jag driver en mobil fordonsverkstad, och skruvar ju (oftast) utomhus hos kund.
Regnar det satan eller om solen steker så smälls det upp ett mindre partytält.

Sedan så bröstar jag inte ner växellådor på plats, utan lånar då lyft av en släkting.

Ställ bilen på byggplast och smäll upp ett tält över den.
Det duger gott. smile

Lucif3r
30 mars 2023 · 2 173 Inlägg

Någorlunda plan och solid mark är väl egentligen det enda som krävs. Resten är ju "lyx" - men väldigt värdeful sådan.
Hur mycket "lyx" du "behöver" kan ju bara du svara på. Men har du möjlighet att ordna till ett garage-liknande område så gör det! Skit samma om det bara är 4 väggar med en öppning och tak, oisolerat och endast 230V via en skarvsladd, det är ändå ofantligt mycket trevligare än ute i det fria.
Vill/har du möjlighet till att göra ett finare garage/verkstad så ska du absolut göra det. Att ha en dedikerat mekplats med utrymme för alla verktyg, alla strömuttag man kan tänkas behöva, belysning, värme osv är ett otroligt steg uppåt i bekvämlighet smile

Och sist men inte minst... Meka på egen plats hemma > hyra något garage någon annanstans, även om ens egna är objektivt sämre än det man kan hyra. Att bara kunna gå ut 10min och skruva lite när man har lite tid över är väldigt motivationshöjande, istället för att behöva planera en hel dagsresa.

Steff240
30 mars 2023 · 996 Inlägg

Lucif3r skrev:
Och sist men inte minst... Meka på egen plats hemma > hyra något garage någon annanstans, även om ens egna är objektivt sämre än det man kan hyra. Att bara kunna gå ut 10min och skruva lite när man har lite tid över är väldigt motivationshöjande, istället för att behöva planera en hel dagsresa.

Instämmer till 100%.

Blanke
8 april 2023 · 268 Inlägg

Som andra säger, gör det hemma! Jag har tillgång till ett garage med billyft men även jag väljer hellre att meka hemma om det går.

Du kan ju alltid gräva ett hål i gräsmattan som du parkerar bilen över. Eller bygga ut med plankor över något stup, fungerar väl om du gör det rätt!

Om jag skulle vara mycket på gården hade jag nog dock investerat i ett typ av partytält så man kan meka när det regnar/blåser, så håller man borta myggen också.

Oreggad Ruter Knekt
8 april 2023 · 621 Inlägg

Cementera igen dyngrännorna lär ju behöva göras förr eller senare ändå? Djurskyddslagen har förändrats och rännorna lär ju behöva justeras om det skulle sig till igen. Supertrevligt att ha ett utrymme...

Blanke skrev:
Som andra säger, gör det hemma! Jag har tillgång till ett garage med billyft men även jag väljer hellre att meka hemma om det går.

Du kan ju alltid gräva ett hål i gräsmattan som du parkerar bilen över. Eller bygga ut med plankor över något stup, fungerar väl om du gör det rätt!

Om jag skulle vara mycket på gården hade jag nog dock investerat i ett typ av partytält så man kan meka när det regnar/blåser, så håller man borta myggen också.

Riktigt trist att smörjgropar avvecklades i så hastig takt, var och varannan by hade väl en förr. Råkade skaffa mig en sån där jättelåg bil en gång, då skulle en smörjgrop passat bra.

Hur som haver, ja. Två stålbalkar (räls) med förstärkning på vardera sida som sticker utför en backe utgör en finfin mekplats.

Senast redigerat av Duvetdet (8 april 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
8 april 2023 · 2 173 Inlägg

Smörjbryggor är fräna, men själv är jag alldeles för nojjig för att lita på en sådan. tongue
Det finns dock många här i byn som har sådana kvar och använder dom flitigt. Dom flesta är dock helt i trä.
Att få tag på typ räls idag utan kontakter är ju rätt svårt, inte direkt så att dom slängs på tippen som förr... Eller förlåt, "återvinningsstation" heter det ju numera...

Eleeb90
9 april 2023 · 341 Inlägg

Hej! Klart man kan meka utan garage.
Allt beror ju på vad man ska göra med bilen?
Sen beror det väl lite på hur van man är.
Jag har inget garage att meka i.
Jag har mekat i 10-15 minusgrader utan problem. Är man rätt klädd så går det ju bra. Klart man hade önskat ett varm garage ibland.

Ska man meka mycket och tex renovera bilen och dessutom jobba under bilen tex byta avgasystem och byta massa fram och bakvagns detaljer då skulle jag försöka skaffa hitta hyra billyft eller smörjgrop.

Sådär generellt kanske man kan som någon skrev skaffa ett partytält att slå upp. Sen är det ju bra om underlaget är bra. Så man kan palla upp bilen säkert.

spillolja
9 april 2023 · 4 009 Inlägg

jag har en carportplats med eluttag, men det kan vara ganska trångt, men hissar man så höger framhjul lättar från backen kan man byta oljan i motorn då den rätta lutningen på oljetråget uppnås på golfen, ett par sådan ramper kan underlätta vissa saker på en bil: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000036650

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Blanke
9 april 2023 · 268 Inlägg

spillolja skrev:
jag har en carportplats med eluttag, men det kan vara ganska trångt, men hissar man så höger framhjul lättar från backen kan man byta oljan i motorn då den rätta lutningen på oljetråget uppnås på golfen, ett par sådan ramper kan underlätta vissa saker på en bil: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000036650

Funderade vid ett tillfälle på om man skulle hyra en carport. Skydd mot regn och snö, men känns som att det blir för trångt. Kostade också runt 600kr/månaden.

Man kan också hyra ett garage som man mekar i, kostar väl runtom 1000kr i månaden beroende på var i landet du bor.

torsen
9 april 2023 · 7 189 Inlägg

spillolja skrev:
jag har en carportplats med eluttag, men det kan vara ganska trångt, men hissar man så höger framhjul lättar från backen kan man byta oljan i motorn då den rätta lutningen på oljetråget uppnås på golfen, ett par sådan ramper kan underlätta vissa saker på en bil: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000036650

Är plastramperna bättre än stålprofilsramperna?
Problemet med stålprofilsramperna är att de är ytterst instabila på gräs.
Har råkat ut för såväl sido- som framåttippning med stålprofilsramper, då jag tvättat bil uppkörd på 4 ramper.
Ett rent helvete att få bort ramperna från bilen som då "ligger" på ramperna.
Men håller man till på asfalt, betong eller annat fast underlag är det förmodligen inte samma problem som på mjuka underlag.
Och så måste man ha tillräckligt hög bil och helst även 4x4 - annars puttar icke drivande hjul rampen framför sig.

spillolja
9 april 2023 · 4 009 Inlägg

Har inte provat någon ramp
min carportplats kostar 182:-/mån

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Blanke
9 april 2023 · 268 Inlägg

torsen skrev:

spillolja skrev:
jag har en carportplats med eluttag, men det kan vara ganska trångt, men hissar man så höger framhjul lättar från backen kan man byta oljan i motorn då den rätta lutningen på oljetråget uppnås på golfen, ett par sådan ramper kan underlätta vissa saker på en bil: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000036650

Är plastramperna bättre än stålprofilsramperna?
Problemet med stålprofilsramperna är att de är ytterst instabila på gräs.
Har råkat ut för såväl sido- som framåttippning med stålprofilsramper, då jag tvättat bil uppkörd på 4 ramper.
Ett rent helvete att få bort ramperna från bilen som då "ligger" på ramperna.
Men håller man till på asfalt, betong eller annat fast underlag är det förmodligen inte samma problem som på mjuka underlag.
Och så måste man ha tillräckligt hög bil och helst även 4x4 - annars puttar icke drivande hjul rampen framför sig.

Samma problem har jag haft med dessa ramper, vägrar att använda dessa biltema-ramper även om jag inte har någonting annat. Otroligt osmidigt!

Senaste gången jag inte hade tillgång till en domkraft byggde jag en progressivt stegrande ramp av träplankor, kom upp ungefär 20cm från marken. Exakt nog för att byta oljan och filtret, men betydligt stabilare än dom man köper.

Vita_Vargen
10 april 2023 · 1 280 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=be0XKNr … eCreations

På tal om ramper.
Personligen använder jag biltemas men har en stenlagd uppfart med lite lutning så när bilen är uppkörd är den plan vilket är perfekt för t.ex. oljebyten då man kan kolla nivån direkt utan att behöva köra ner bilen igen samt att de känns stabilare. Förstår att dom inte fungerar bra på gräs eller andra mjuka underlag då kontaktytan från ramperna under däcket inte blir speciellt stor.

Till t.s.
Om du planerar att ha lokalen i ladan länge så kan du ju vara värt att göra iordning den. Jag hyr en lokal i en gammal lada som är iordninggjord till meck-lokal. De funkar bra men har 10 mil till den så de är lite jobbigt tongue

Senast redigerat av Vita_Vargen (10 april 2023)

torsen
10 april 2023 · 7 189 Inlägg

Blanke skrev:

torsen skrev:

spillolja skrev:
jag har en carportplats med eluttag, men det kan vara ganska trångt, men hissar man så höger framhjul lättar från backen kan man byta oljan i motorn då den rätta lutningen på oljetråget uppnås på golfen, ett par sådan ramper kan underlätta vissa saker på en bil: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000036650

Är plastramperna bättre än stålprofilsramperna?
Problemet med stålprofilsramperna är att de är ytterst instabila på gräs.
Har råkat ut för såväl sido- som framåttippning med stålprofilsramper, då jag tvättat bil uppkörd på 4 ramper.
Ett rent helvete att få bort ramperna från bilen som då "ligger" på ramperna.
Men håller man till på asfalt, betong eller annat fast underlag är det förmodligen inte samma problem som på mjuka underlag.
Och så måste man ha tillräckligt hög bil och helst även 4x4 - annars puttar icke drivande hjul rampen framför sig.

Samma problem har jag haft med dessa ramper, vägrar att använda dessa biltema-ramper även om jag inte har någonting annat. Otroligt osmidigt!

Senaste gången jag inte hade tillgång till en domkraft byggde jag en progressivt stegrande ramp av träplankor, kom upp ungefär 20cm från marken. Exakt nog för att byta oljan och filtret, men betydligt stabilare än dom man köper.

Gjorde likadant för ett par decennier sedan.
Men dom(mot Ranelid) blev tunga och otympliga att släpa fram varje gång jag skulle tvätta bilen(under).
Saknar dom(mot Ranelid) nu när jag demonterat dom(mot Ranelid) och ersattmed Biltema-ramper av stål(som sjunket ner och tenderar att stjälpa).

jaka54
10 april 2023 · 5 656 Inlägg

Har använt Biltemas Blå stålramper i flera år utan problem , men då har jag asfalt underlag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang