Volvo 940-98 blinkers

940raggare
2 april 2023 · 3 Inlägg

tjena, har strul med blinkersen på min 940. Har inte kört med bilen på ett tag så vet ej när felet uppstod. men det är som såhär, när man blinkar höger eller vänster händer ingenting. låter inget, lyser inget, verkligen helt dött, däremot funkar varnings blinkersen. någon som har haft samma fel? och vad kan man göra?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2023 · 14 077 Inlägg

En grej som ploppade upp så här spontant, det är om det skulle vara nåt kabelbrott in i blinkersspaken. Varningsblinkersen har ju en egen strömställare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
2 april 2023 · 5 759 Inlägg

Du har väl ett blinkersrelä!? Kolla det först!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 april 2023 · 14 077 Inlägg

jaka54 skrev:
Du har väl ett blinkersrelä!? Kolla det först!

Har trådskaparen två olika relän, ett för blinkersen och ett för varningsblinkersen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2023 · 17 520 Inlägg

Är det som på 740 så är brytaren till varningsblinkers boven! Allt går igenom den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
3 april 2023 · 2 219 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Du har väl ett blinkersrelä!? Kolla det först!

Har trådskaparen två olika relän, ett för blinkersen och ett för varningsblinkersen?

/Benny

Nope, ett relä för samtliga blink-funktioner. Och som Hybrid säger så går spaken via varningsblinkers-knappen smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 april 2023 · 14 077 Inlägg

Lucif3r skrev:

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Du har väl ett blinkersrelä!? Kolla det först!

Har trådskaparen två olika relän, ett för blinkersen och ett för varningsblinkersen?

/Benny

Nope, ett relä för samtliga blink-funktioner. Och som Hybrid säger så går spaken via varningsblinkers-knappen smile

Men varningsblinkersen fungerar ju. Hur går det till?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Arly165 Bakhjulsdriven
3 april 2023 · 335 Inlägg

Säkringen, då funkar ej blinkers men varningsblinkers.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 750 Inlägg

nästan alltid varningsblinkers knappen som är boven..   allt fungerar perfekt när man använder varningsblinkersen men fungerar inte på spaken..  skumnt att det lägger av så men verkligen inte ovanligt.. det gäller även andra bilar än volvosar.

det är för att varningsblinkersen tar över allt så oavsätt om man blinkar vänster eller höger så blinkar båda när varningsblinkersen är på..   så då lägger alla andra funktioner av.    något annat som är vanligt är jordpunkterna på innerskärmarna men då brukar bara grejerna fram lägga av inkl torkaren  men vad jag minns går inget till varningsblinkersen där utan sitter jordat i bilen istället vid kickpanelerna.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang