Är det här en sk "coil on plug" från biltema?

johanZ
4 juni 2023 · 26 Inlägg

Tjena

Försöker installera en speeduino ECU i min mercedes och behöver byta ut befintligt kablage till tändstiften.

Tittar lite på vad som finns på biltema och hittade dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000029597

Är det "coil on plug"?

Lucif3r
4 juni 2023 · 2 214 Inlägg

En typ av, ja. Men det framgång inte om det är inbyggd tändförstärkare eller inte, vilket är en rätt viktig detalj.

Jesper328
4 juni 2023 · 2 371 Inlägg

Har du tillräckligt med slutsteg i speeduinon?

Up the RA
johanZ
4 juni 2023 · 26 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har du tillräckligt med slutsteg i speeduinon?

Jag tror det. Jag har en sån här https://diy-efi.co.uk/product/speeduino_ua4c_ecu

johanZ
4 juni 2023 · 26 Inlägg

Lucif3r skrev:
En typ av, ja. Men det framgång inte om det är inbyggd tändförstärkare eller inte, vilket är en rätt viktig detalj.

hehe ja det är ju det smile

Jesper328
5 juni 2023 · 2 371 Inlägg

Vad har du tänkt att köra?
Tänker att det är mer värt att investera i en bra dubbeltändspole/wasted spark än att köpa 4 halvdana ifrån biltema.

Gissningsvis så kommer du inte att nyttja dwell-tiden du "sparar" genom att åka separata spolar.
Enklare kopplat också med en plusmatning, och två utgångar till dubbelspolen. smile

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2023 · 13 742 Inlägg

vag spolarna är to go to. när man byter till standalone sprut så det tror jag men skulle gå på röda spolarna direkt istället.. dom är bättre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2023 · 13 742 Inlägg

vag har även en spole med 4utgångar som är omtyckt  tror den sitter på tex 1.4:orna på 75hk och även 1.6or typ golf mk4.. kanske 5:orna dom tidiga..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
johanZ
5 juni 2023 · 26 Inlägg

Growe skrev:
vag spolarna är to go to. när man byter till standalone sprut så det tror jag men skulle gå på röda spolarna direkt istället.. dom är bättre

Har du länk? Om jag förstår dig rätt så är "vag" ett märke som gör spolar till bland annat ett sånt bygge som jag själv gör.

johanZ
5 juni 2023 · 26 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad har du tänkt att köra?
Tänker att det är mer värt att investera i en bra dubbeltändspole/wasted spark än att köpa 4 halvdana ifrån biltema.

Gissningsvis så kommer du inte att nyttja dwell-tiden du "sparar" genom att åka separata spolar.
Enklare kopplat också med en plusmatning, och två utgångar till dubbelspolen. smile

Ja jag har kikat lite på wasted spark, men skulle vilja prova att bygga så som de flesta verkar göra på youtube. Jag har egentligen noll egna referenser om vad som funkar och inte funkar då det är mitt första "bygge". Och jag delar din uppfattning om biltema, mycket där är halvdant...

Men nu har jag köpt den är datormaskinen från england som blev ganska rejält mycket dyrare än vad jag planerat med tanke på importkostnader osv, så jag tror att jag skall försöka löpa linan ut - så att säga big_smile

Jesper328
5 juni 2023 · 2 371 Inlägg

VAG-spolarna Growe talar om sitter på många VW produkter och är inget märke i sig.
Volkswagen Aktiengesellschafte (?).

Det jag menar är vilken motor du bygger på, och om du skall åka turbo, effektmål, osv. smile
Vag-spolar är ju som sagt bra grejer men då ska du ha äkta spolar också och inga billiga kopior.

Några tips är att du läser ”megamanual” ordentligt så att du har bra med kött på benen innan du börjar knappa på datorn.
Bygg kabelstam och säkrings/reläpanel utanför bilen och dimensionera upp kablaget ordentligt.
Sök efter 12v nomogram på Google.

Använd någon form av knackövervakning under mappning.
Jag har själv kört med en slang mellan motor och ett par hörselkåpor… lite primitivt men det funkar hyfsat bra när man hittar rätt plats på motorn.
När jag ska mappa nästa motor i bilen så kommer jag att köra Piezoelement-förstärkare-hörlurar.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2023 · 13 742 Inlägg

johanZ skrev:

Growe skrev:
vag spolarna är to go to. när man byter till standalone sprut så det tror jag men skulle gå på röda spolarna direkt istället.. dom är bättre

Har du länk? Om jag förstår dig rätt så är "vag" ett märke som gör spolar till bland annat ett sånt bygge som jag själv gör.

volkswagen  dom gör bilar.. 

en sån där spole tänker jag på

https://www.autodoc.se/delphi/13812405? … dUEALw_wcB

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
johanZ
8 juni 2023 · 26 Inlägg

Jesper328 skrev:
VAG-spolarna Growe talar om sitter på många VW produkter och är inget märke i sig.
Volkswagen Aktiengesellschafte (?).

Det jag menar är vilken motor du bygger på, och om du skall åka turbo, effektmål, osv. smile
Vag-spolar är ju som sagt bra grejer men då ska du ha äkta spolar också och inga billiga kopior.

Några tips är att du läser ”megamanual” ordentligt så att du har bra med kött på benen innan du börjar knappa på datorn.
Bygg kabelstam och säkrings/reläpanel utanför bilen och dimensionera upp kablaget ordentligt.
Sök efter 12v nomogram på Google.

Använd någon form av knackövervakning under mappning.
Jag har själv kört med en slang mellan motor och ett par hörselkåpor… lite primitivt men det funkar hyfsat bra när man hittar rätt plats på motorn.
När jag ska mappa nästa motor i bilen så kommer jag att köra Piezoelement-förstärkare-hörlurar.

Tack för tipsen!

Det är en gammal 4-cyl merca jag skall trimma. 200 hästar hade vart superkul om jag fick upp kärran till!

Jesper328
8 juni 2023 · 2 371 Inlägg

M111 gissar jag på då med två stycken dubbelspolar. smile
De kommer att fixa den effekten du vill ha, så så länge de inte är defekta så skulle jag använda dem istället.

Läs på om ”dwell” och kör något vettigt.
Så länge spolarna inte går varma så är det kanon. big_smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang