Vad säger besiktningen om en eftermonterad turbo?

johanZ
6 december 2023 · 26 Inlägg

Hej

Ja, som ämnet lyder; vad säger besiktningen om en eftermonterad turbo i bilen?

Kommer dom att underkänna? Strunta i det? Tycka att det är lite fränt?

Mvh

Mack Forum- och sitemoderator
6 december 2023 · 26 083 Inlägg

Tror du får ge lite mer information än så.
I vad för bil? Ålder på bilen? Och i vilket syfte, menar har du tänkt bara rakt av montera det eller har du tänkt registrera som till exempel ombyggt fordon?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
granadadr
7 december 2023 · 7 249 Inlägg

bara rakt av utan sfro regbes,, BIG NONO,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
simlar
7 december 2023 · 5 498 Inlägg

Man får en 2a på Motor ändrad, regbes alternativt återställande.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
johanZ
7 december 2023 · 26 Inlägg

Mack skrev:
Tror du får ge lite mer information än så.
I vad för bil? Ålder på bilen? Och i vilket syfte, menar har du tänkt bara rakt av montera det eller har du tänkt registrera som till exempel ombyggt fordon?

I en mercedes 190e från -88.

Syfte att göra den mer ekonomisk.

Jag har tänkt att montera den "rakt av". Ingen aning om att den behövde omregistreras

Jesper328
7 december 2023 · 2 311 Inlägg

Den kommer aldrig bli mer ekonomisk med en turbo.
Det är inte bara att montera.

Kort sagt;
Tror du att du fixar det för 5000kr så kan du räkna med att det kommer att kosta 15.000kr… minst.

Sen så kan man ju besiktiga bilen i originalutförande.

Senast redigerat av Jesper328 (7 december 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2023 · 13 611 Inlägg

ser dom turbon så säger dom välkommen åter inom 1månad..

man får helt enkelt montera av den inför bes.  det är ju 1gång om året om bilen är yngre än 30år 
är den 30år och äldre är det ju bara vart annat år. 

men det är mycket som behöver ändras det är inte bara att kasta i turbon och tro att allt fungerar.   tror du valt fel bil om du vill göra den mer ekonomisk..  köp en Lupo 3l eller audi a2 1.2tdi   sen kan man börja snåla till det ordenkligt när man har en sån.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
7 december 2023 · 3 288 Inlägg

Självklart kommer dom tycka det är riktigt fränt och släppa dig genom med blanka papper.🤪

doktorduett
7 december 2023 · 322 Inlägg

johanZ skrev:

Mack skrev:
Tror du får ge lite mer information än så.
I vad för bil? Ålder på bilen? Och i vilket syfte, menar har du tänkt bara rakt av montera det eller har du tänkt registrera som till exempel ombyggt fordon?

I en mercedes 190e från -88.

Syfte att göra den mer ekonomisk.

Jag har tänkt att montera den "rakt av". Ingen aning om att den behövde omregistreras

någon aning måste du ha haft, annars hade du inte frågat smile

simlar
7 december 2023 · 5 498 Inlägg

johanZ skrev:

Mack skrev:
Tror du får ge lite mer information än så.
I vad för bil? Ålder på bilen? Och i vilket syfte, menar har du tänkt bara rakt av montera det eller har du tänkt registrera som till exempel ombyggt fordon?

I en mercedes 190e från -88.

Syfte att göra den mer ekonomisk.

Jag har tänkt att montera den "rakt av". Ingen aning om att den behövde omregistreras

Den blir inte mer ekonomisk med en turbokonvertering tyvärr.
Visst verkningsgraden vid laddtryck ökar.
Däremot minskar verkningsgraden när du inte har laddtryck eftersom motorn måste då även trycka avgaserna genom turbon.

Så vid lugn körning går den inte billigare.
Vid hårdare körning drar den mer bränsle än original men har då även mer effekt.

Hästarna vill ha mat vare sig du vill eller inte.

Monterar du turbon "rakt av" utan några som helst andra ändringar kommer motorn spika och till slut kräva motorrenovering.


Är det ekonomi du är ute efter så är det billigast att byta till en mer ekonomisk bil.
Tråkigt men sant.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
7 december 2023 · 7 177 Inlägg

Frågan är en slamkrypare.
Om effekten inte ökas mer än 10% är/var det ok förr.
Men då gäller det att bevisa att effektökningen är max 10%.
Hur effekten ökas, med bibehållen avgasemission, är egalt för bilprovningen.
Finns företag som fastställer (drivhjuls)effekten i rullbromsprovare.
Deras intyg bör godtas.

Utmarks-Loke
7 december 2023 · 5 785 Inlägg

torsen skrev:
Frågan är en slamkrypare.
Om effekten inte ökas mer än 10% är/var det ok förr.
Men då gäller det att bevisa att effektökningen är max 10%.
Hur effekten ökas, med bibehållen avgasemission, är egalt för bilprovningen.
Finns företag som fastställer (drivhjuls)effekten i rullbromsprovare.
Deras intyg bör godtas.

Då har man ju fördel av att man mäter på drivhjulen, medan bilens ursprungliga effekt mättes direkt på svänghjulet (antar jag). Då får man förlusterna i växellådan och bakaxeln som bonus. Men det är väl 20% effektökning och 10% vridmomentsökning som gäller tror jag.

Men miljöaspekterna stoppar förstås allting, något intyg på att utsläppen inte påverkas lär inte gå att ordna. Återstår kryphålet att göra bilen till miljöfordon, drivet på etanol. Enda sättet att turbokonvertera en motor nyare än 1975.

husseman
9 december 2023 · 1 541 Inlägg

Hehe- besikta på Carsuspect så lär de inte märka nåt..eller besikta INNAN du kör din galna Turboidé.  Lycka till. mvh/Husse

torsen
9 december 2023 · 7 177 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- besikta på Carsuspect så lär de inte märka nåt..eller besikta INNAN du kör din galna Turboidé.  Lycka till. mvh/Husse

Bra råd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang