Ni med tung motorcykelkort, vad betalar ni i försäkring för era 1000cc hojar?

dRgls
22 januari · 11 Inlägg

Tjena!

Hade tänkt ta körkort för tung MC till sommaren och satt och kikade lite på försäkringar för olika hojar. Antingen nyare R1 eller S1000rr.
Det ska kosta mellan 4.5-6k i månaden vilket jag tycker är helt absurt. Kan tänka mig att en stor anledning till att det är så dyrt är för att jag inte tagit kortet än. Värt att nämna också är att jag är 28 år så är inte nybliven 24 åring. Men tänkte kolla vad betalar ni i försäkring för era 1000cc? Hur gamla är ni? Hur länge har ni haft körkort etc

Tack!

MrHyde
22 januari · 654 Inlägg

dRgls skrev:
Tjena!

Hade tänkt ta körkort för tung MC till sommaren och satt och kikade lite på försäkringar för olika hojar. Antingen nyare R1 eller S1000rr.
Det ska kosta mellan 4.5-6k i månaden vilket jag tycker är helt absurt. Kan tänka mig att en stor anledning till att det är så dyrt är för att jag inte tagit kortet än. Värt att nämna också är att jag är 28 år så är inte nybliven 24 åring. Men tänkte kolla vad betalar ni i försäkring för era 1000cc? Hur gamla är ni? Hur länge har ni haft körkort etc

Tack!

Nu är det 4-5 år sedan, men jag hade en FZS600 -08 när jag skulle ta MC-kort(blev aldrig av) och den låg på ca 1000 kr i månaden hos Svedea. Klassad som tung MC ska tilläggas.
Jag tror att du har en kombination av att du inte har kortet än, samt att du kollar på några av dom mest olycksbenägna hojarna på marknaden. Alla IQ-befriade organdonatorer blåser ju inte precis runt i 200+ på en Harley smile
Men jag håller med dig, det är riktigt sjuka summor.
Har du kollat om det är nån stor skillnad på till exempel en Vmax jämfört med en R1? Kolla det, så kanske du får svar om det är bolaget eller hojtypen som är dyr.

Live long, and prosper.
dRgls
22 januari · 11 Inlägg

Har kollat på lite olika försäkringsbolag och alla ligger runt 4.5-6k för mig. När jag var 24 hade jag en KTM 690 SMC-R som tyvärr blev stulen innan jag hann ta kortet. Försäkring på den låg på runt 2k. Men du har nog rätt i att mycket ligger i vad det är för motorcykel man pratar om också

mats757
22 januari · 915 Inlägg

Även om du är 28 så är du iprincip 24 och nybörjare. Tyvärr så är det ett ganska normalt pris för en prestanda maskin. Finns dyrare alternativ också.
Men jag lovar dig, du kan ha precis lika kul på en enklare och billligare maskin. Och håll ut, det blir billigare och billigare för varje år. Men att vara under 35 ÄR dyrt.

Sedan kostar däcken 15-20 kronor milen också!!!

dRgls
22 januari · 11 Inlägg

Trist! Men ändå fullt förståeligt. Kan tänka mig att många unga kraschar dessa hojar ganska duktigt.
Det råder inga tvivel om att billigare och enklare hojar är roliga dom också. Men jag har råkat fastna för dessa två, dock så är det lite svårt att svälja att betala 1/3 - 1/4 av lönen på en leksak som man inte kan använda året om. Nåväl!

SportPilot Ubåtsingenjör
23 januari · 7 232 Inlägg

Ja runt 4k i månaden får du räkna med för en liters klubba i den kalibern

Finns många andra hojar som är snabba och absolut inte kommer begränsa sig som förare och samtidigt är mycket billigare att försäkra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mats757
23 januari · 915 Inlägg

dRgls skrev:
Trist! Men ändå fullt förståeligt. Kan tänka mig att många unga kraschar dessa hojar ganska duktigt.
Det råder inga tvivel om att billigare och enklare hojar är roliga dom också. Men jag har råkat fastna för dessa två, dock så är det lite svårt att svälja att betala 1/3 - 1/4 av lönen på en leksak som man inte kan använda året om. Nåväl!

Vad har du provar för någonting som du tycker är för tråkigt då?
En mindre enklare hoj kommer att utveckla dig till en Förare av MC.
En 1000klubba blir du bara en passagerare.....

P3N
23 januari · 12 Inlägg

50 år, Körkort sen 16 år/lätt MC, CBR1000RR 2005 (utan ABS och andra elektroniska fallskärmar hehe), årsförsäkring betalar jag 280 i månaden året om = årsförsäkring/helförsäkring. Skulle jag tagit månadsförsäkring ville de ha 1500/mån...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari · 13 746 Inlägg

P3N skrev:
50 år, Körkort sen 16 år/lätt MC, CBR1000RR 2005 (utan ABS och andra elektroniska fallskärmar hehe), årsförsäkring betalar jag 280 i månaden året om = årsförsäkring/helförsäkring. Skulle jag tagit månadsförsäkring ville de ha 1500/mån...

ålder och var man bor gör ju väldigt stor skillnad.. 


bor man i lappträsk och är 95 så är ju riskerna väldigt liten.. 

är man 18år och bor i tokholm så är risken enorm..  man betalar där efter..
inte jättekonstigt igentligen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
P3N
23 januari · 12 Inlägg

Ville egentligen bara kommentera den stora skillnaden mellan månadsbetald försäkring och årsförsäkring. Mitt försäkringsbolag var inte direkt hjälpsamma, de gav enbart pris på månadsförsäkring... Men de skall ju också tjäna pengar... :-)

candyweiss
23 januari · 876 Inlägg

Det går aldrig att jämföra premier. Det är dessutom stor skillnad mellan de olika bolagen.
Var man bor i landet, var man parkerar på natten, hur man parkerar, ålder på föraren, vilken mc det är och hur gammal den är, hur länge man haft mc-kort, skadefria år, har försäkringen samlad med andra försäkringar mm mm.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
dRgls
23 januari · 11 Inlägg

SportPilot skrev:
Ja runt 4k i månaden får du räkna med för en liters klubba i den kalibern

Finns många andra hojar som är snabba och absolut inte kommer begränsa sig som förare och samtidigt är mycket billigare att försäkra

Ajdå. Intressant att veta ändå, får tacka för svar!

dRgls
23 januari · 11 Inlägg

mats757 skrev:

dRgls skrev:
Trist! Men ändå fullt förståeligt. Kan tänka mig att många unga kraschar dessa hojar ganska duktigt.
Det råder inga tvivel om att billigare och enklare hojar är roliga dom också. Men jag har råkat fastna för dessa två, dock så är det lite svårt att svälja att betala 1/3 - 1/4 av lönen på en leksak som man inte kan använda året om. Nåväl!

Vad har du provar för någonting som du tycker är för tråkigt då?
En mindre enklare hoj kommer att utveckla dig till en Förare av MC.
En 1000klubba blir du bara en passagerare.....

Tycker absolut inte andra hojar är tråkiga, tycker 600cc är snabba nog egentligen. Men råkar gilla just S1000RR och R1an vilket var varför jag var nyfiken på dessa. Annars skulle jag gärna vilja ha en till 690 SMC-R men hade problem med sitthöjden. Gillar även MT07 och R6 så det finns många andra trevliga billigare hojar också.

Senast redigerat av dRgls (23 januari )

dRgls
23 januari · 11 Inlägg

Growe skrev:

P3N skrev:
50 år, Körkort sen 16 år/lätt MC, CBR1000RR 2005 (utan ABS och andra elektroniska fallskärmar hehe), årsförsäkring betalar jag 280 i månaden året om = årsförsäkring/helförsäkring. Skulle jag tagit månadsförsäkring ville de ha 1500/mån...

ålder och var man bor gör ju väldigt stor skillnad.. 


bor man i lappträsk och är 95 så är ju riskerna väldigt liten.. 

är man 18år och bor i tokholm så är risken enorm..  man betalar där efter..
inte jättekonstigt igentligen..

Nej det är ju väldigt logiskt ändå

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari · 13 746 Inlägg

dRgls skrev:

mats757 skrev:

dRgls skrev:
Trist! Men ändå fullt förståeligt. Kan tänka mig att många unga kraschar dessa hojar ganska duktigt.
Det råder inga tvivel om att billigare och enklare hojar är roliga dom också. Men jag har råkat fastna för dessa två, dock så är det lite svårt att svälja att betala 1/3 - 1/4 av lönen på en leksak som man inte kan använda året om. Nåväl!

Vad har du provar för någonting som du tycker är för tråkigt då?
En mindre enklare hoj kommer att utveckla dig till en Förare av MC.
En 1000klubba blir du bara en passagerare.....

Tycker absolut inte andra hojar är tråkiga, tycker 600cc är snabba nog egentligen. Men råkar gilla just S1000RR och R1an vilket var varför jag var nyfiken på dessa. Annars skulle jag gärna vilja ha en till 690 SMC-R men hade problem med sitthöjden. Gillar även MT07 och R6 så det finns många andra trevliga billigare hojar också.

r1 är ju verkligen högriskhojar..  att dom blir dyra är inte jättekonstigt.. modellen har funnits väldigt länge och det är ju som gjort för höga premier..

då är det bättre med någon mer udda hoj..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang