Vilka andra länder tillåter Epa traktorer på vägarna?

jaka54
18 februari · 5 735 Inlägg

Vilka andra länder än sverige tillåter Epa traktorer på vägarna?
Varför jag frågar beror på att jag retar mig på att ligga i en lång kö efter dessa fordon.
Har hört någonstans ifrån att i Danmark har man liknande regler för Epa traktorer men där är förarna av sådana fordon skyldiga att köra åt sidan om det finns mer än fyra stycken bilar bakom.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari · 17 486 Inlägg

EPA/A-traktor är unikt för Sverige. Mopedbilar däremot kommer från Frankrike där de tillverkas och framförs enligt liknande regler som vi har. Där finns även det motoriserade missfostret Renault Twizy som mopedbil. Twizy 45 heter den då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
18 februari · 1 460 Inlägg

Tyskland har sin egna variant. Bilar ombyggda till 3-hjulingar (nåväl, fortfarande 4 hjul tekniskt sett) samt begränsade till 20hk. Dessa ska tydligen få köras av 16-åringar. Finns firmor som bygger om diverse småbilar, men Fiat 500 verkar vara vanligast. 🙃

https://www.bgland24.de/assets/images/24/497/24497459-verkehrsunfall-eines-dreiraedrigen-fiat-500-RwBG.jpg

https://www.ellenator-gmbh.de/

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 februari · 14 060 Inlägg

jaka54 skrev:
Vilka andra länder än sverige tillåter Epa traktorer på vägarna?
Varför jag frågar beror på att jag retar mig på att ligga i en lång kö efter dessa fordon.
Har hört någonstans ifrån att i Danmark har man liknande regler för Epa traktorer men där är förarna av sådana fordon skyldiga att köra åt sidan om det finns mer än fyra stycken bilar bakom.

Jaka, reta dig inte på A-traktorerna som det oftast handlar om. Epor finns det inte så många kvar av längre. Man är skyldig här i Sverige också att släppa fram fordon när det bildas kö bakom men det måste ju först och främst finnas nånstans att stanna på som typ P-ficka eller busshållsplats. Jag retar mig inte det minsta på Epa/A-traktorer. Det är bara att vänta tills det är säkert att köra om. Näe Jaka, reta inte upp dig på dessa fordon utan ta det lungt i trafiken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jesper328
18 februari · 2 373 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Tyskland har sin egna variant. Bilar ombyggda till 3-hjulingar (nåväl, fortfarande 4 hjul tekniskt sett) samt begränsade till 20hk. Dessa ska tydligen få köras av 16-åringar. Finns firmor som bygger om diverse småbilar, men Fiat 500 verkar vara vanligast. 🙃

https://www.bgland24.de/assets/images/2 … 0-RwBG.jpg

https://www.ellenator-gmbh.de/

Topphastighet - 90km/h?
Sketchy at best som dom säger i väst. lol

Up the RA
trubbelturbo
18 februari · 1 460 Inlägg

Jesper328 skrev:

trubbelturbo skrev:
Tyskland har sin egna variant. Bilar ombyggda till 3-hjulingar (nåväl, fortfarande 4 hjul tekniskt sett) samt begränsade till 20hk. Dessa ska tydligen få köras av 16-åringar. Finns firmor som bygger om diverse småbilar, men Fiat 500 verkar vara vanligast. 🙃

https://www.bgland24.de/assets/images/2 … 0-RwBG.jpg

https://www.ellenator-gmbh.de/

Topphastighet - 90km/h?
Sketchy at best som dom säger i väst. lol

Ja. Har även sett dessa i "Nürburgring touristenfahrten compilation" - på Youtube. Tänk en ambitiös 16-åring komma farande i full spetta med sikte på att slicka kerbsen i kurvan. Spring för livet liksom...

Senast redigerat av trubbelturbo (18 februari )

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
candyweiss
18 februari · 876 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Tyskland har sin egna variant. Bilar ombyggda till 3-hjulingar (nåväl, fortfarande 4 hjul tekniskt sett) samt begränsade till 20hk. Dessa ska tydligen få köras av 16-åringar. Finns firmor som bygger om diverse småbilar, men Fiat 500 verkar vara vanligast. 🙃

https://www.bgland24.de/assets/images/2 … 0-RwBG.jpg

https://www.ellenator-gmbh.de/

Undrar hur den är att laga/byta bakdäck på big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
MrHyde
19 februari · 654 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Vilka andra länder än sverige tillåter Epa traktorer på vägarna?
Varför jag frågar beror på att jag retar mig på att ligga i en lång kö efter dessa fordon.
Har hört någonstans ifrån att i Danmark har man liknande regler för Epa traktorer men där är förarna av sådana fordon skyldiga att köra åt sidan om det finns mer än fyra stycken bilar bakom.

Jaka, reta dig inte på A-traktorerna som det oftast handlar om. Epor finns det inte så många kvar av längre. Man är skyldig här i Sverige också att släppa fram fordon när det bildas kö bakom men det måste ju först och främst finnas nånstans att stanna på som typ P-ficka eller busshållsplats. Jag retar mig inte det minsta på Epa/A-traktorer. Det är bara att vänta tills det är säkert att köra om. Näe Jaka, reta inte upp dig på dessa fordon utan ta det lungt i trafiken.

/Benny

Hellre en A-traktor som kör i 30 km/h och pillar på mobilen än en A-traktor som kör i 100 km/h och pillar på mobilen tycker jag lol
Håller med, A-traktorer är det dumt att stressa upp sig för. Å andra sidan förstår jag jaka54 också, vissa A-traktorer ligger mitt i vägen enbart för att jävlas också.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari · 13 746 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Vilka andra länder än sverige tillåter Epa traktorer på vägarna?
Varför jag frågar beror på att jag retar mig på att ligga i en lång kö efter dessa fordon.
Har hört någonstans ifrån att i Danmark har man liknande regler för Epa traktorer men där är förarna av sådana fordon skyldiga att köra åt sidan om det finns mer än fyra stycken bilar bakom.

Jaka, reta dig inte på A-traktorerna som det oftast handlar om. Epor finns det inte så många kvar av längre. Man är skyldig här i Sverige också att släppa fram fordon när det bildas kö bakom men det måste ju först och främst finnas nånstans att stanna på som typ P-ficka eller busshållsplats. Jag retar mig inte det minsta på Epa/A-traktorer. Det är bara att vänta tills det är säkert att köra om. Näe Jaka, reta inte upp dig på dessa fordon utan ta det lungt i trafiken.

/Benny

Håller med.  Sen läser jag hur arga folk är för att dom minsann aldrig går åt sidan.   Personligen har jag exakt raka motsatsen till erfarenhet.    Av 100 går 90 åt sidan direkt men när det gäller bonntrakoteer och grävmaskiner så kör 0 av 1mijard åt sidan och släpper förbi.     Tycker istället att a-traktorerna sköter sig  över mina förväntningar det är 15åringar som kör.  Jag vet hur jag var som 15åring.    Jag tror dock att en del a-traktorförare blir lite forbannade för att bilister är jävla rövhål mot dom i trafiken och därför kanske dom skiter i att gå åt sidan för att en idiot ligger 2cm från dom och tutar och blinkar med helljuset.   Det är lite sol man bäddar får man ligga.    Jag tackar alla a-traktorförare när dom går åt sidan.   Oavsätt hur frustrerad jag varit när jag legat bakom dom när jag är stressad.    Det är mitt fel att jag är stressad inte deras. Derför ska dom inte straffas för att jag är stressad

Senast redigerat av Growe (19 februari )

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
19 februari · 10 280 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Vilka andra länder än sverige tillåter Epa traktorer på vägarna?
Varför jag frågar beror på att jag retar mig på att ligga i en lång kö efter dessa fordon.
Har hört någonstans ifrån att i Danmark har man liknande regler för Epa traktorer men där är förarna av sådana fordon skyldiga att köra åt sidan om det finns mer än fyra stycken bilar bakom.

Jaka, reta dig inte på A-traktorerna som det oftast handlar om. Epor finns det inte så många kvar av längre. Man är skyldig här i Sverige också att släppa fram fordon när det bildas kö bakom men det måste ju först och främst finnas nånstans att stanna på som typ P-ficka eller busshållsplats. Jag retar mig inte det minsta på Epa/A-traktorer. Det är bara att vänta tills det är säkert att köra om. Näe Jaka, reta inte upp dig på dessa fordon utan ta det lungt i trafiken.

/Benny

Håller med.  Sen läser jag hur arga folk är för att dom minsann aldrig går åt sidan.   Personligen har jag exakt raka motsatsen till erfarenhet.    Av 100 går 90 åt sidan direkt men när det gäller bonntrakoteer och grävmaskiner så kör 0 av 1mijard åt sidan och släpper förbi.     Tycker istället att a-traktorerna sköter sig  över mina förväntningar det är 15åringar som kör.  Jag vet hur jag var som 15åring.    Jag tror dock att en del a-traktorförare blir lite forbannade för att bilister är jävla rövhål mot dom i trafiken och därför kanske dom skiter i att gå åt sidan för att en idiot ligger 2cm från dom och tutar och blinkar med helljuset.   Det är lite sol man bäddar får man ligga.    Jag tackar alla a-traktorförare när dom går åt sidan.   Oavsätt hur frustrerad jag varit när jag legat bakom dom när jag är stressad.    Det är mitt fel att jag är stressad inte deras. Derför ska dom inte straffas för att jag är stressad

Håller helt med här! Upplever exakt samma sak.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
19 februari · 654 Inlägg

Growe skrev:
Håller med.  Sen läser jag hur arga folk är för att dom minsann aldrig går åt sidan.   Personligen har jag exakt raka motsatsen till erfarenhet.    Av 100 går 90 åt sidan direkt men när det gäller bonntrakoteer och grävmaskiner så kör 0 av 1mijard åt sidan och släpper förbi.     Tycker istället att a-traktorerna sköter sig  över mina förväntningar det är 15åringar som kör.  Jag vet hur jag var som 15åring.    Jag tror dock att en del a-traktorförare blir lite forbannade för att bilister är jävla rövhål mot dom i trafiken och därför kanske dom skiter i att gå åt sidan för att en idiot ligger 2cm från dom och tutar och blinkar med helljuset.   Det är lite sol man bäddar får man ligga.    Jag tackar alla a-traktorförare när dom går åt sidan.   Oavsätt hur frustrerad jag varit när jag legat bakom dom när jag är stressad.    Det är mitt fel att jag är stressad inte deras. Derför ska dom inte straffas för att jag är stressad

Absolut, vi ska vara glada att dom sköter sig och håller rätt hastighet än att dom rycker allt vad det heter spärrar och kör i hastigheter långt över deras förmåga! En A-traktor som kör lagligt brukar jag ge nån billängd åt, tjänar ingenting till att ligga i arselet och stressa dom, är inte deras fel att A-traktorer är begränsade till 30 km/h.

Live long, and prosper.
chrizz Administratör
19 februari · 11 783 Inlägg

A-traktorer kan man ju ha mycket åsikter kring, men faktum är att vi har de på gatorna, och de är tillåtna som det ser ut nu.

Största problemet jag ser är att många i trafiken är så ivriga att köra om, oavsett omständighet. Vi snackar om fel sida av refuger, korsar heldraget, omkörningar på avfarter, streckade vägområden, omkörningar trots mötande trafik osv osv. Det är som om folk får panik så fort de hamnar bakom en A-traktor och bara måste om så fort som det bara går. Folk behöver tagga ned lite smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Low
19 februari · 3 313 Inlägg

Låt dem vara, Men ett körkort på dem vore inte dumt. Dvs lite krav...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari · 13 746 Inlägg

chrizz skrev:
A-traktorer kan man ju ha mycket åsikter kring, men faktum är att vi har de på gatorna, och de är tillåtna som det ser ut nu.

Största problemet jag ser är att många i trafiken är så ivriga att köra om, oavsett omständighet. Vi snackar om fel sida av refuger, korsar heldraget, omkörningar på avfarter, streckade vägområden, omkörningar trots mötande trafik osv osv. Det är som om folk får panik så fort de hamnar bakom en A-traktor och bara måste om så fort som det bara går. Folk behöver tagga ned lite smile

exakt..  vet inte varför denna panik.. man ser den ju hela tiden..
jag kan acceptera  dom felen en 15åring gör..  dom har endå noll utbildning för att framföra a-traktron på vägen.. och då måste man endå säga att dom gör ett väldigt bra jobb om man jämför med dom vuxna som oftast är medelålders män som bevisligen inte kan köra bil i huvudlaget fast dom har ett körkort..

jag är ju i den åldern själv 45bast men lärt mig att hur jobbigt det än är så har dom rätten att åka på vägen och bara att gilla läget..
och känner man sig stressad åk hemifrån lite tidigare istället

Senast redigerat av Growe (19 februari )

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
19 februari · 330 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Vilka andra länder än sverige tillåter Epa traktorer på vägarna?
Varför jag frågar beror på att jag retar mig på att ligga i en lång kö efter dessa fordon.
Har hört någonstans ifrån att i Danmark har man liknande regler för Epa traktorer men där är förarna av sådana fordon skyldiga att köra åt sidan om det finns mer än fyra stycken bilar bakom.

Jaka, reta dig inte på A-traktorerna som det oftast handlar om. Epor finns det inte så många kvar av längre. Man är skyldig här i Sverige också att släppa fram fordon när det bildas kö bakom men det måste ju först och främst finnas nånstans att stanna på som typ P-ficka eller busshållsplats. Jag retar mig inte det minsta på Epa/A-traktorer. Det är bara att vänta tills det är säkert att köra om. Näe Jaka, reta inte upp dig på dessa fordon utan ta det lungt i trafiken.

/Benny

Var fast i en bilkö i ungefär 20 minuter/20km/h förra fredagen på grund av att en epa låg längst fram. Då blir man väldigt lätt irriterad, och det är en liten vältrafikerad väg mitt i centrum så du kan glömma bort att köra om.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 februari · 14 060 Inlägg

Blanke skrev:

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Vilka andra länder än sverige tillåter Epa traktorer på vägarna?
Varför jag frågar beror på att jag retar mig på att ligga i en lång kö efter dessa fordon.
Har hört någonstans ifrån att i Danmark har man liknande regler för Epa traktorer men där är förarna av sådana fordon skyldiga att köra åt sidan om det finns mer än fyra stycken bilar bakom.

Jaka, reta dig inte på A-traktorerna som det oftast handlar om. Epor finns det inte så många kvar av längre. Man är skyldig här i Sverige också att släppa fram fordon när det bildas kö bakom men det måste ju först och främst finnas nånstans att stanna på som typ P-ficka eller busshållsplats. Jag retar mig inte det minsta på Epa/A-traktorer. Det är bara att vänta tills det är säkert att köra om. Näe Jaka, reta inte upp dig på dessa fordon utan ta det lungt i trafiken.

/Benny

Var fast i en bilkö i ungefär 20 minuter/20km/h förra fredagen på grund av att en epa låg längst fram. Då blir man väldigt lätt irriterad, och det är en liten vältrafikerad väg mitt i centrum så du kan glömma bort att köra om.

Karesuando tar det väl inte ens 20 minuter att köra igenom. Mitt i centrum kan man väl knappast köra fortare än 20 km/h. Ta det lugnt och stressa inte i trafiken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
19 februari · 5 735 Inlägg

När man bor i stockholmstrakten kan det lätt bli en 10-20 bilar som ligger bakom en epa när det är 60-70 väg.
Jag har svårt att förstå att en sån här lag har kommit  till? Vad var anledningen och vilka var det som införde en lagen?? Att man efter kriget hade behov av traktorer (som inte fanns tillgängliga på grund av kriget) och därför gjorde om personbilar är ju en sak men att tillåta att man idag får köra med omgjorda bilar på vägarna har jag svårt att förstå. Moppar och cyklar duger väl!?

Senast redigerat av jaka54 (19 februari )

Brådhis * Voff voff *
19 februari · 10 280 Inlägg

jaka54 skrev:
När man bor i stockholmstrakten kan det lätt bli en 10-20 bilar som ligger bakom en epa när det är 60-70 väg.
Jag har svårt att förstå att en sån här lag har kommit  till? Vad var anledningen och vilka var det som införde en lagen?? Att man efter kriget hade behov av traktorer (som inte fanns tillgängliga på grund av kriget) och därför gjorde om personbilar är ju en sak men att tillåta att man idag får köra med omgjorda bilar på vägarna har jag svårt att förstå. Moppar och cyklar duger väl!?

Antar att du aldrig åker på cruising med din jänke-bil...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
19 februari · 26 155 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
När man bor i stockholmstrakten kan det lätt bli en 10-20 bilar som ligger bakom en epa när det är 60-70 väg.
Jag har svårt att förstå att en sån här lag har kommit  till? Vad var anledningen och vilka var det som införde en lagen?? Att man efter kriget hade behov av traktorer (som inte fanns tillgängliga på grund av kriget) och därför gjorde om personbilar är ju en sak men att tillåta att man idag får köra med omgjorda bilar på vägarna har jag svårt att förstå. Moppar och cyklar duger väl!?

Antar att du aldrig åker på cruising med din jänke-bil...?

Med risk för att bli rejält avskydd nu, men ärligt talat stör jag mig mer på raggarna än traktorerna.
"Raggarna" med sina nedsupna jänkare KAN i alla fall rulla fortare medan traktorerna är låsta till deras fart.
Till och med de med jättefina jänkare, vad det nu må vara för dyrgripar, stör jag mig på för de ska dessutom stanna upp
här och var och snacka med folk eller plötsligt göra en burn som är såååå jävla coolt. Eller inte.

Ja..det är jättefina bilar. Men kör för helvete!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Low
19 februari · 3 313 Inlägg

Mack skrev:

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
När man bor i stockholmstrakten kan det lätt bli en 10-20 bilar som ligger bakom en epa när det är 60-70 väg.
Jag har svårt att förstå att en sån här lag har kommit  till? Vad var anledningen och vilka var det som införde en lagen?? Att man efter kriget hade behov av traktorer (som inte fanns tillgängliga på grund av kriget) och därför gjorde om personbilar är ju en sak men att tillåta att man idag får köra med omgjorda bilar på vägarna har jag svårt att förstå. Moppar och cyklar duger väl!?

Antar att du aldrig åker på cruising med din jänke-bil...?

Med risk för att bli rejält avskydd nu, men ärligt talat stör jag mig mer på raggarna än traktorerna.
"Raggarna" med sina nedsupna jänkare KAN i alla fall rulla fortare medan traktorerna är låsta till deras fart.
Till och med de med jättefina jänkare, vad det nu må vara för dyrgripar, stör jag mig på för de ska dessutom stanna upp
här och var och snacka med folk eller plötsligt göra en burn som är såååå jävla coolt. Eller inte.

Ja..det är jättefina bilar. Men kör för helvete!

Ja det är jobbigt att gilla sina bilar, man har inte direkt bråttom någonstans 😂

Förstår att vissa vill bara hem.😆

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang