Tips för turbokonvertering

h3nrys
28 februari · 61 Inlägg

Tjena
Ska äntligen turbokonvertera min 525i e34 m50b25tu

Har köpt en garrett gt2860rs inbyggd wastegate som ska dit.

Funderar på en standalone ECU för att kunna göra mer i framtiden och för moderna funktioner.

Siktar på ca 300hk utan att öppna motorn.
Gatbil som helst ska hålla för bandagar.

Har verkligen försökt ta reda på vad jag bör införskaffa men kan inte säga att jag blivit så mycket klokare.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig o säga vad jag behöver och bör köpa?!
Är jag på rätt väg med min lista nedan?

Turbo garrett gt2860rs med wastegate (har)
Intercooler (har)
Spridare 630cc?
Ny bränslepump?
Turbotrycksregulstor
Grenrör t25. (Jobbar på smidesverkstad men köper hellre)
ECU standalone? Maxxecu?
Olika sensorer, vilka?
Dumpventil. (Vill helst att de inte ska låta)

Jesper328
28 februari · 2 372 Inlägg

Kolla Megasquirt, finns säkert PnP lösning till din bil.

Slå på lite större spridare ändå så att du har att växa i.
Bredbandslambda.
Mac-ventil.
Lufttempsgivare.
Något för olja in/ut turbo.
Likaså vatten om 2860an är vattenkyld.
Oljekyl om du ska köra bana.

Up the RA
h3nrys
28 februari · 61 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kolla Megasquirt, finns säkert PnP lösning till din bil.

Slå på lite större spridare ändå så att du har att växa i.
Bredbandslambda.
Mac-ventil.
Lufttempsgivare.
Något för olja in/ut turbo.
Likaså vatten om 2860an är vattenkyld.
Oljekyl om du ska köra bana.

Tack för bra svar!

Menar du en tempgivare för omsatt olja i turbon?
Vilka spridare skulle du rekommendera?

Varför just megasquirt?

simlar
28 februari · 5 526 Inlägg

Köp maxxecu pnp så är du på god väg i motorstyrning.
T.ex https://ems-shop.se/ecu/maxxecu/maxxecu … -och-vanos


Spridare så räcker 6st 350cc/min för endast 300hk.
https://bjprace.se/info/utrakningar/

Du har ju närmare 200hk redan original så jag tycker du har otroligt lågt effektmål med tanke på arbetet du kommer lägga ner wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
h3nrys
28 februari · 61 Inlägg

simlar skrev:
Köp maxxecu pnp så är du på god väg i motorstyrning.
T.ex https://ems-shop.se/ecu/maxxecu/maxxecu … -och-vanos


Spridare så räcker 6st 350cc/min för endast 300hk.
https://bjprace.se/info/utrakningar/

Du har ju närmare 200hk redan original så jag tycker du har otroligt lågt effektmål med tanke på arbetet du kommer lägga ner wink

Det är väl mest för att komma igång med bilen och senare öka smile men man kanske kan ta ut 400 till o med utan att kompsänka?

Har du erfarenhet av maxxecu?

simlar
28 februari · 5 526 Inlägg

400 oöppnad ska inte vara några problem vad jag förstått smile

Med eftermarknadssprut kan du gott köra runt 600cc spridare så du har utrymme att öka effekten utöver ditt förstamål på 300

Har själv inte kört Maxxecu, det verkar riktigt användbart och driftsäkert så har varit riktigt nära på att köpa ett.
Men jag är för snål för det så har kört hemmabyggda speeduino till mina senaste bensinmotor projekt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jesper328
28 februari · 2 372 Inlägg

h3nrys skrev:

Jesper328 skrev:
Kolla Megasquirt, finns säkert PnP lösning till din bil.

Slå på lite större spridare ändå så att du har att växa i.
Bredbandslambda.
Mac-ventil.
Lufttempsgivare.
Något för olja in/ut turbo.
Likaså vatten om 2860an är vattenkyld.
Oljekyl om du ska köra bana.

Tack för bra svar!

Menar du en tempgivare för omsatt olja i turbon?
Vilka spridare skulle du rekommendera?

Varför just megasquirt?

Nej, ingen tempgivare för oljan utan jag menar en lösning där du kan ta olja till turbon.
Jag har tidigare kört både Y-kors vid oljetrycksgivare, och även en ”sandwich” mellan oljefilter och block.
Du har ju däremot inget plåtfilter på en M50, så en sandwich är inget alternativ.
Likaså svetsa/gänga en returnippel. smile

Spridarväg så rekommenderar jag 875cc, äkta Siemens (750kr/st) och inga kinagrejer.
Då är du god för 700hk på ungefär 90% duty.
Köp ifrån BJP Race.
Kan tillägga en vettig soppapump till listan, och det är samma grej där att man gärna tar till mer än vad som egentligen krävs.
Något som flödar runt 255lp/h, och kanske även något som kan köras med E85 om du vill gå den vägen.

Rekommenderar MS för att jag är 99% säker på att det finns PnP för M50, och även för jag har använt det en hel del.
Har egentligen bara mappat MS ich Vems, men föredrar MS just för att det är hyfsat simpelt, likaså Tunerstudio.

Effektmässigt så är M50 en stabil motor.
Det är vridet som dödar, samt även dåliga mappar.
Ska du åka bana ska du ju ändå inte ha speciellt mycket effekt om du inte tänkt lägga massa pengar på chassi och sånt. smile
Vill minnas att en oöppnad M50 fixar 600hk utan problem, men det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

Senast redigerat av Jesper328 (28 februari )

Up the RA
SportPilot Ubåtsingenjör
28 februari · 7 232 Inlägg

Jesper328 skrev:

h3nrys skrev:

Jesper328 skrev:
Kolla Megasquirt, finns säkert PnP lösning till din bil.

Slå på lite större spridare ändå så att du har att växa i.
Bredbandslambda.
Mac-ventil.
Lufttempsgivare.
Något för olja in/ut turbo.
Likaså vatten om 2860an är vattenkyld.
Oljekyl om du ska köra bana.

Tack för bra svar!

Menar du en tempgivare för omsatt olja i turbon?
Vilka spridare skulle du rekommendera?

Varför just megasquirt?

Nej, ingen tempgivare för oljan utan jag menar en lösning där du kan ta olja till turbon.
Jag har tidigare kört både Y-kors vid oljetrycksgivare, och även en ”sandwich” mellan oljefilter och block.
Du har ju däremot inget plåtfilter på en M50, så en sandwich är inget alternativ.
Likaså svetsa/gänga en returnippel. smile

Spridarväg så rekommenderar jag 875cc, äkta Siemens (750kr/st) och inga kinagrejer.
Då är du god för 700hk på ungefär 90% duty.
Köp ifrån BJP Race.
Kan tillägga en vettig soppapump till listan, och det är samma grej där att man gärna tar till mer än vad som egentligen krävs.
Något som flödar runt 255lp/h, och kanske även något som kan köras med E85 om du vill gå den vägen.

Rekommenderar MS för att jag är 99% säker på att det finns PnP för M50, och även för jag har använt det en hel del.
Har egentligen bara mappat MS ich Vems, men föredrar MS just för att det är hyfsat simpelt, likaså Tunerstudio.

Effektmässigt så är M50 en stabil motor.
Det är vridet som dödar, samt även dåliga mappar.
Ska du åka bana ska du ju ändå inte ha speciellt mycket effekt om du inte tänkt lägga massa pengar på chassi och sånt. smile
Vill minnas att en oöppnad M50 fixar 600hk utan problem, men det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

En TU, dvs med Vanos har klenare stakar och kolvar. Runt 450 kan man plocka ut ganska säkert, men allt över det är osäkert

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
h3nrys
29 februari · 61 Inlägg

Tack för era svar, uppskattar!

Nu har jag precis fått hem turbon men märkte nu att de stod A/R .60 och inte .86 som säljaren skrev i annonsen

h3nrys
1 mars · 61 Inlägg

Jesper328 skrev:

h3nrys skrev:

Jesper328 skrev:
Kolla Megasquirt, finns säkert PnP lösning till din bil.

Slå på lite större spridare ändå så att du har att växa i.
Bredbandslambda.
Mac-ventil.
Lufttempsgivare.
Något för olja in/ut turbo.
Likaså vatten om 2860an är vattenkyld.
Oljekyl om du ska köra bana.

Tack för bra svar!

Menar du en tempgivare för omsatt olja i turbon?
Vilka spridare skulle du rekommendera?

Varför just megasquirt?

Nej, ingen tempgivare för oljan utan jag menar en lösning där du kan ta olja till turbon.
Jag har tidigare kört både Y-kors vid oljetrycksgivare, och även en ”sandwich” mellan oljefilter och block.
Du har ju däremot inget plåtfilter på en M50, så en sandwich är inget alternativ.
Likaså svetsa/gänga en returnippel. smile

Spridarväg så rekommenderar jag 875cc, äkta Siemens (750kr/st) och inga kinagrejer.
Då är du god för 700hk på ungefär 90% duty.
Köp ifrån BJP Race.
Kan tillägga en vettig soppapump till listan, och det är samma grej där att man gärna tar till mer än vad som egentligen krävs.
Något som flödar runt 255lp/h, och kanske även något som kan köras med E85 om du vill gå den vägen.

Rekommenderar MS för att jag är 99% säker på att det finns PnP för M50, och även för jag har använt det en hel del.
Har egentligen bara mappat MS ich Vems, men föredrar MS just för att det är hyfsat simpelt, likaså Tunerstudio.

Effektmässigt så är M50 en stabil motor.
Det är vridet som dödar, samt även dåliga mappar.
Ska du åka bana ska du ju ändå inte ha speciellt mycket effekt om du inte tänkt lägga massa pengar på chassi och sånt. smile
Vill minnas att en oöppnad M50 fixar 600hk utan problem, men det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

La dessa i kundvagnen. Det passar spridarna rakt av? Pumpen var universal men antar att de är lätt att ansluta
6st 875cc Högohm Siemens
1st DeatschWerks In-Tank Pump DW200 255L/Hr   

Angående sprut verkar de nog finns pnp iaf med maxxecu också. Men behöver de inte vara pnp specifikt för m50tu e34?
Tyckte jag såg MS fanns till m50 e36 men hittade inte just till e34 när jag kollade snabbt.

Har en budget att lägga på bilen i första hand och hade nog velat spendera lite på annat också så inte allt går till motorn.

SportPilot Ubåtsingenjör
1 mars · 7 232 Inlägg

h3nrys skrev:

Jesper328 skrev:

h3nrys skrev:

Tack för bra svar!

Menar du en tempgivare för omsatt olja i turbon?
Vilka spridare skulle du rekommendera?

Varför just megasquirt?

Nej, ingen tempgivare för oljan utan jag menar en lösning där du kan ta olja till turbon.
Jag har tidigare kört både Y-kors vid oljetrycksgivare, och även en ”sandwich” mellan oljefilter och block.
Du har ju däremot inget plåtfilter på en M50, så en sandwich är inget alternativ.
Likaså svetsa/gänga en returnippel. smile

Spridarväg så rekommenderar jag 875cc, äkta Siemens (750kr/st) och inga kinagrejer.
Då är du god för 700hk på ungefär 90% duty.
Köp ifrån BJP Race.
Kan tillägga en vettig soppapump till listan, och det är samma grej där att man gärna tar till mer än vad som egentligen krävs.
Något som flödar runt 255lp/h, och kanske även något som kan köras med E85 om du vill gå den vägen.

Rekommenderar MS för att jag är 99% säker på att det finns PnP för M50, och även för jag har använt det en hel del.
Har egentligen bara mappat MS ich Vems, men föredrar MS just för att det är hyfsat simpelt, likaså Tunerstudio.

Effektmässigt så är M50 en stabil motor.
Det är vridet som dödar, samt även dåliga mappar.
Ska du åka bana ska du ju ändå inte ha speciellt mycket effekt om du inte tänkt lägga massa pengar på chassi och sånt. smile
Vill minnas att en oöppnad M50 fixar 600hk utan problem, men det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

La dessa i kundvagnen. Det passar spridarna rakt av? Pumpen var universal men antar att de är lätt att ansluta
6st 875cc Högohm Siemens
1st DeatschWerks In-Tank Pump DW200 255L/Hr   

Angående sprut verkar de nog finns pnp iaf med maxxecu också. Men behöver de inte vara pnp specifikt för m50tu e34?
Tyckte jag såg MS fanns till m50 e36 men hittade inte just till e34 när jag kollade snabbt.

Har en budget att lägga på bilen i första hand och hade nog velat spendera lite på annat också så inte allt går till motorn.

Vem ska mappa bilen? När du vet det så frågar du vilket sprut han föredrar och väljer det. Ska du mappa själv så vill jag påstå att maxxecu är lättast att lära sig.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
h3nrys
2 mars · 61 Inlägg

SportPilot skrev:

h3nrys skrev:

Jesper328 skrev:

Nej, ingen tempgivare för oljan utan jag menar en lösning där du kan ta olja till turbon.
Jag har tidigare kört både Y-kors vid oljetrycksgivare, och även en ”sandwich” mellan oljefilter och block.
Du har ju däremot inget plåtfilter på en M50, så en sandwich är inget alternativ.
Likaså svetsa/gänga en returnippel. smile

Spridarväg så rekommenderar jag 875cc, äkta Siemens (750kr/st) och inga kinagrejer.
Då är du god för 700hk på ungefär 90% duty.
Köp ifrån BJP Race.
Kan tillägga en vettig soppapump till listan, och det är samma grej där att man gärna tar till mer än vad som egentligen krävs.
Något som flödar runt 255lp/h, och kanske även något som kan köras med E85 om du vill gå den vägen.

Rekommenderar MS för att jag är 99% säker på att det finns PnP för M50, och även för jag har använt det en hel del.
Har egentligen bara mappat MS ich Vems, men föredrar MS just för att det är hyfsat simpelt, likaså Tunerstudio.

Effektmässigt så är M50 en stabil motor.
Det är vridet som dödar, samt även dåliga mappar.
Ska du åka bana ska du ju ändå inte ha speciellt mycket effekt om du inte tänkt lägga massa pengar på chassi och sånt. smile
Vill minnas att en oöppnad M50 fixar 600hk utan problem, men det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

La dessa i kundvagnen. Det passar spridarna rakt av? Pumpen var universal men antar att de är lätt att ansluta
6st 875cc Högohm Siemens
1st DeatschWerks In-Tank Pump DW200 255L/Hr   

Angående sprut verkar de nog finns pnp iaf med maxxecu också. Men behöver de inte vara pnp specifikt för m50tu e34?
Tyckte jag såg MS fanns till m50 e36 men hittade inte just till e34 när jag kollade snabbt.

Har en budget att lägga på bilen i första hand och hade nog velat spendera lite på annat också så inte allt går till motorn.

Vem ska mappa bilen? När du vet det så frågar du vilket sprut han föredrar och väljer det. Ska du mappa själv så vill jag påstå att maxxecu är lättast att lära sig.

Det vet jag inte än tyvärr. Kanske får bli beroende på vad jag hittar begagnat.

Tänkte ta o beställa grenrör och finns ju mellan 700kr upp till hur dyra som helst..

Någon som har tips?

Jesper328
2 mars · 2 372 Inlägg

Ja, vill du hålla tillbaka på pengarna för ett sprut så skippar du PnP och bygger en egen kabelstam. smile
Du kan alltid köpa kontaktstycken och enbart koppla in dig på de kablarna som behövs nere vid originalstyrdonet, då slipper du tillverka en stam.
Sen kommer du att behöva några extra givare såklart, men det blir ju inte många kablar.

Gällande grenrör så rekommenderar jag gjutna, de kromade grenrören spricker rätt så fort, speciellt om man inte stödjer upp turbon.

Up the RA
h3nrys
3 mars · 61 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, vill du hålla tillbaka på pengarna för ett sprut så skippar du PnP och bygger en egen kabelstam. smile
Du kan alltid köpa kontaktstycken och enbart koppla in dig på de kablarna som behövs nere vid originalstyrdonet, då slipper du tillverka en stam.
Sen kommer du att behöva några extra givare såklart, men det blir ju inte många kablar.

Gällande grenrör så rekommenderar jag gjutna, de kromade grenrören spricker rätt så fort, speciellt om man inte stödjer upp turbon.

Sjysst, dom gjutna verkar ju va billigast.

Pratar med en som säljer EMU ECU master, pnp med härva till m50. Men det verkar inte vara varken classic, black eller pro modellen.
Ser ut som första bilden på länken.
https://www.ecumaster.com/products/emu/

Någon som vet om det är en gammal modell som inte säljs längre och om det är bra?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars · 13 744 Inlägg

h3nrys skrev:

Jesper328 skrev:

h3nrys skrev:

Tack för bra svar!

Menar du en tempgivare för omsatt olja i turbon?
Vilka spridare skulle du rekommendera?

Varför just megasquirt?

Nej, ingen tempgivare för oljan utan jag menar en lösning där du kan ta olja till turbon.
Jag har tidigare kört både Y-kors vid oljetrycksgivare, och även en ”sandwich” mellan oljefilter och block.
Du har ju däremot inget plåtfilter på en M50, så en sandwich är inget alternativ.
Likaså svetsa/gänga en returnippel. smile

Spridarväg så rekommenderar jag 875cc, äkta Siemens (750kr/st) och inga kinagrejer.
Då är du god för 700hk på ungefär 90% duty.
Köp ifrån BJP Race.
Kan tillägga en vettig soppapump till listan, och det är samma grej där att man gärna tar till mer än vad som egentligen krävs.
Något som flödar runt 255lp/h, och kanske även något som kan köras med E85 om du vill gå den vägen.

Rekommenderar MS för att jag är 99% säker på att det finns PnP för M50, och även för jag har använt det en hel del.
Har egentligen bara mappat MS ich Vems, men föredrar MS just för att det är hyfsat simpelt, likaså Tunerstudio.

Effektmässigt så är M50 en stabil motor.
Det är vridet som dödar, samt även dåliga mappar.
Ska du åka bana ska du ju ändå inte ha speciellt mycket effekt om du inte tänkt lägga massa pengar på chassi och sånt. smile
Vill minnas att en oöppnad M50 fixar 600hk utan problem, men det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

La dessa i kundvagnen. Det passar spridarna rakt av? Pumpen var universal men antar att de är lätt att ansluta
6st 875cc Högohm Siemens
1st DeatschWerks In-Tank Pump DW200 255L/Hr   

Angående sprut verkar de nog finns pnp iaf med maxxecu också. Men behöver de inte vara pnp specifikt för m50tu e34?
Tyckte jag såg MS fanns till m50 e36 men hittade inte just till e34 när jag kollade snabbt.

Har en budget att lägga på bilen i första hand och hade nog velat spendera lite på annat också så inte allt går till motorn.

köp inte ms..     inte värt besväret..  så jävla mycket svårare för en ovan att hållas med..    dom stora märkena är så pass mer användarvänliga att det är värt pengarna..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
h3nrys
8 mars · 61 Inlägg

Nu har jag beställt det mesta. Blev en ECU master classic, gjutjärn grenrör och Siemens deka 630cc.
Hoppas allt kommer fort!
Beställde ganska mycket från polska sidan k64.pl verkar seriös och lite billigare där.

Nu behöver jag hitta någon som är van vid ECU master i Stockholm smile
Funderar även på vad man bör ha för olja?

h3nrys
17 mars · 61 Inlägg

Håller på med turbons placering och de va ju krångligare än jag trodde.

Dels för grenröret har T3 fläns och turbon T25 och har drf gjort en adapter platta av 20mm plåt.

Nu när jag äntligen fått den på bra plats så tror jag kanske att den är för nära huven.

Stänger man den kan man trycka ner huvplåten nån mm och då tar den i turbon.

Vad tror ni är det för nära?
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-f6488e19f9c96f076fc76ddcb7127b16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184587/184587-c7afe90772a6a05fa555eb7ea99565a8.jpg

Jesper328
17 mars · 2 372 Inlägg

Coolt!

Kan bli aningen nära med turbon, och jag föreslår isåfall en ”turbomössa” och sedan att höja upp bakre fästena för huven.
Dels får du lite mera utrymme mellan turbo och huv, och dels så får du ut varmluft från motorrummet.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 mars · 13 744 Inlägg

Jesper328 skrev:
Coolt!

Kan bli aningen nära med turbon, och jag föreslår isåfall en ”turbomössa” och sedan att höja upp bakre fästena för huven.
Dels får du lite mera utrymme mellan turbo och huv, och dels så får du ut varmluft från motorrummet.

ja att avskärma avgashuset i det där läget lär ju bli ett måste.. tanke på att spolarna verkligen sitter i farozonen.. dom börjar smälta och skapa problem rätt snabbt..   

inget fan av att ha något varmt sitta längst upp i motorutrymmet.. men samdigt är det ju jäkligt trångt på dom där bilarna..
så förstår varför men det skapar så otroligt mycket problem att tänka på..

jag skulle värme isolera alla kablar till spolarna och sen åtminstånde keramik behandla avgashus och främre rör och sen isolera det med avgasbandage och turbomössa.. 

för det kommer bli problem förr eller senare.   garanterat vid sämsta tänkbara tillfälle smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
17 mars · 2 372 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Coolt!

Kan bli aningen nära med turbon, och jag föreslår isåfall en ”turbomössa” och sedan att höja upp bakre fästena för huven.
Dels får du lite mera utrymme mellan turbo och huv, och dels så får du ut varmluft från motorrummet.

ja att avskärma avgashuset i det där läget lär ju bli ett måste.. tanke på att spolarna verkligen sitter i farozonen.. dom börjar smälta och skapa problem rätt snabbt..   

inget fan av att ha något varmt sitta längst upp i motorutrymmet.. men samdigt är det ju jäkligt trångt på dom där bilarna..
så förstår varför men det skapar så otroligt mycket problem att tänka på..

jag skulle värme isolera alla kablar till spolarna och sen åtminstånde keramik behandla avgashus och främre rör och sen isolera det med avgasbandage och turbomössa.. 

för det kommer bli problem förr eller senare.   garanterat vid sämsta tänkbara tillfälle smile

Japp, nu när du säger det så är kablaget där lite väl nära turbon. smile
Så lite isolering som du säger, och eventuellt ett s.k. ”Bonnet vent” utskuret ur huven för att få lite flöde förbi avgassidan.

Är man duktig på Tetris så kan man packa in en hyfsad turbo lågt på en sån maskin.
Finns lite utrymme mellan block och kaross.
Blir billigt med då man kan använda sig av originalgrenrör och bara svetsa ihop ett Y-rör med turbofläns. smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang