Vilken flusstråd till svetsen?

Henkix
10 mars · 6 737 Inlägg

Hallå smile

Har skaffat en svets som man kan svetsa flusstråd med.

Jag ska köpa tråd på biltema och ser då att dom har två olika att välja mellan.
Den ena heter E71T-11 och den andra E71T-GS
Det står den ena är för flersiktssvetsning och den andra ensiktssvetsning.

Jag ska svetsa mest i bilplåt.
Så vad är skillnaden? Vilken ska jag ha?
Har googlat en del men tycker inte jag finner svaret på min fråga tongue

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
jaka54
10 mars · 5 741 Inlägg

Vet inte skillnaden men jag kan bara råda dig att skaffa en Mig/Mag svets med gas istället!
Det blir bra mycket bättre resultat med en sån.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars · 13 746 Inlägg

håller med ovanstånde att svetsa bilplåt med sån där svets är totalt odugligt tyvärr..

visst ska du svetsa lite tjockare saker så fungerar det i nödfall...
men även om dom är dyrare så sparar du sååååå mycket huvudvärk med en riktig svets...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Henkix
10 mars · 6 737 Inlägg

Jag har en mig svets med gas, men gasen är slut och har alltid vart ett ” hokus pokus” att få tag i en ny flaska så därför vill jag prova flusstråds-svets tongue
Svetsade lite flusstråd hemma hos en kompis för ca 8 år sen och vill minnas att det funkade rätt ok. Har ingen kontakt med honom idag, annars hade jag kunnat fråga vilken tråd han använde tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 mars · 14 060 Inlägg

Henkix skrev:
Jag har en mig svets med gas, men gasen är slut och har alltid vart ett ” hokus pokus” att få tag i en ny flaska så därför vill jag prova flusstråds-svets tongue
Svetsade lite flusstråd hemma hos en kompis för ca 8 år sen och vill minnas att det funkade rätt ok. Har ingen kontakt med honom idag, annars hade jag kunnat fråga vilken tråd han använde tongue

Det finns väl överallt där det säljs gas. Är det brist på sån gas?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
10 mars · 2 828 Inlägg

Visst blir det absolut bäst resultat med en riktig 3fas Mig av känd tillverkare och gas.  Absolut fakta i det.

Men jag tillhör också dpm som övergett gasen till förmån för flusstråden. Bara för att utesluta parametrar för att kunna svetsa.
Jag får åka ca 10mil ENKEL RESA för att köpa gas, och resultatet med flusstråd duger gott åt mig. Även för rostlagning även om det framförallt är utomhus jag rycket det går BÄTTRE med fluss.
Bara luften omkring en rör sig är gasen borta och svetsen blir skit på riktigt.
Men med fluss krävs mer ventilation pga röken.

Jesper328
10 mars · 2 375 Inlägg

Jag har fått ett hyfsat resultat med 0,6mm tråd på bilplåt.
Tråden köpt på Amazon.de, sök t.ex på ”fülldraht 0.6mm”.

Gäller ju att ha mycket tålamod när man svetsar tunna grejer. smile
Använder just nu Stanleys 0.8mm köpt på Jula, och den GÅR att svetsa bilplåt med även om det blir en hel del svordomar under den processen.

Up the RA
Hemmamek
10 mars · 163 Inlägg

Funderat på det här till sommarens rostfix. Men kan man inte bara köra dubbla lager plåt där man ska svetsa? Alltså slänga på extra på baksidan? Borde väl underlätta?

torsen
10 mars · 7 240 Inlägg

Köper ALDRIG MER MIG-svetstråd från Biltema.
Blev ett nödköp som jag ångrar en lördag när maskinaffären, där jag brukar handla, hade stängt.
Tråden var belagd med ett fett skal(rostskydd?) som gjorde att det bildades någonting obestämbart framför matningshjulet som då började slira så att jag fick rengöra var femte minut.
Som tur var köpte jag en liten rulle.
Har en 3-fas ESAB som aldrig annars strulat.

Lucif3r
10 mars · 2 215 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag får åka ca 10mil ENKEL RESA för att köpa gas

Samma här.. Men, det går att beställa online från andra EU länder. Då får man flaskan hem till dörren wink
Visserligen kan man inte fylla flaskorna igen här i sverige, så det är ju att se som engångsflaskor. Men med dom hutlösa priser svensk gas+inköpspris på flaska så blir det inte dyrare ändå på bra länge. Speciellt inte om man bara svetsar lite då och då. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars · 13 746 Inlägg

Vettemannen skrev:

Henkix skrev:
Jag har en mig svets med gas, men gasen är slut och har alltid vart ett ” hokus pokus” att få tag i en ny flaska så därför vill jag prova flusstråds-svets tongue
Svetsade lite flusstråd hemma hos en kompis för ca 8 år sen och vill minnas att det funkade rätt ok. Har ingen kontakt med honom idag, annars hade jag kunnat fråga vilken tråd han använde tongue

Det finns väl överallt där det säljs gas. Är det brist på sån gas?

/Benny

har en flaska oöppnad i garaget...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
10 mars · 5 087 Inlägg

Sett på många ställen när jag kikat lite efter ny svets att man ska byta plats på plus och jord i svetsen när man kör flusstråd. Kan vara bra att kolla upp om det är nödvändigt för din svets och om det är möjligt. 

Jag använder kolsyra som svetsgas vilket är smidigt om man vill komma billigt undan. Märker ingen större skillnad mer än att det kyler mera och möjligen skvätter lite mera. Köpte min av ett företag som pysslar med brandsläckare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mossan1
11 mars · 2 828 Inlägg

mb_pucken skrev:
man ska byta plats på plus och jord i svetsen när man kör flusstråd.

Exakt! Bra poäng som säkert många med upplevt dåligt resultat har missat.
Äldre svetsar är inte omkopplingsbara utan att öppna dom och modifiera.
Rullarna är märkta "DC -"

Jag har för övrigt goda erfarenheter av Biltemas Fluss. Inte krånglat alls så, men har förstås aldrig testat någon annan heller.
Dom andra (ev) dyrare kanske ger bättre resultat. ??

Jag minns Biltema hade två varianter, men jag minns också att det stod precis samma text i vad dom skulle användas till för material och tjocklek. Jag tog det för att dom var i byte av leverantör och tog den ena slumpmässigt, men kanske inte var så....

Henkix
13 mars · 6 737 Inlägg

Tack för alla svar smile

Men vilken av trådarna ska man använda?
Tror jag ska ha den gör ensiktssvetsning, för man svetsar ju inte flera skikt på varandra som den andra verkar lämpligast till? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lucif3r
14 mars · 2 215 Inlägg

Näe, på bilplåt är det punktsvetsning som gäller, och mycket väntan/kylning...

Jag är dock tveksam till om tråden öht gör någon skillnad i det här fallet? Tycker du köper en rulle av varje och provar bägge big_smile

Henkix
23 mars · 6 737 Inlägg

Jag köpte den som hete GS och som är till ensiktssvetsning.

Måste säga att jag tycker det fungerar grymt bra faktiskt. Inga som helst problem med att svetsa flusstråd.
Svetsen blir lite skitigare men det är ju bara skrapa av med stålborste smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
simlar
23 mars · 5 526 Inlägg

Flusstrådssvets är bättre än ingen svets wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars · 13 746 Inlägg

simlar skrev:
Flusstrådssvets är bättre än ingen svets wink

glasfiberspakel och plåt är min go to metod om jag inte har en mig och gas..   det känns liksom inte riktigt värt besväret med fluss  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
24 mars · 2 215 Inlägg

Growe skrev:
glasfiberspakel och plåt är min go to metod om jag inte har en mig och gas..   det känns liksom inte riktigt värt besväret med fluss  smile

Kanske inte så lämpligt för balkar och liknande bärande delar dock... :p Men visst, för skärmkanter och dylikt funkar det väl...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang