Oljetråd - hur ofta byter ni?

Blanke
7 april · 331 Inlägg

Allmän tråd om oljebyten. Hur ofta byter ni? Varför? Har ni märkt några fördelar med era intervaller? Bolla några tankar.

Jag alltid gjort så att jag byter olja två gånger per år. En gång inför sommaren i maj/juni, och en gång inför vintern (oktober/november). Varför? Jag vill ha fräsch olja i motorn inför sommaren då det är då jag kör absolut mest. Få bort allt skit som samlats under vinterslitaget i oljan. Sedan efter en hård sommarkörning köra med en ren olja för vintern.

Vilken olja hade ni rekommenderat förövrigt till en 2.4 s60?

Sommaren kan det bli uppemot +40c och förra vintern var det uppemot -50c. Känner att klassiska 5w40 inte räcker för min del längre. 0W30 eller 0W40 kanske?

Senast redigerat av Blanke (7 april )

Jesper328
7 april · 2 375 Inlägg

Ett år eller 1000-1500 mil.
Kontrollerar oljan då och då i bilarna, och om fukt eller bränsle förekommer så blir det antingen en ordentlig varmkörning (~10 mil) eller ett oljebyte beroende på hur nära slutet av intervallen jag är.

Några fördelar vet jag inte om jag märker av förutom att jag ännu ej åkt på lagerras… peppar peppar lol
Lägre bränsleförbrukning?.. nja marginellt isåfall.
Men sen så bryr jag mig inte speciellt mycket om förbrukningen heller.

Så länge man använder rätt specifikation på oljan så kan man köra enligt serviceboken.
Man kan t.ex faktist köra 3000 mil på en LL-olja med rätt körmönster.
Saknar dock bilen adaptiv serviceintervall och man kör 3000 mil över fem år så kommer man att få långsiktiga problem.
Jag kör dock korta intervaller för att det känns bättre.. LL-olja eller ej.

Edit: denna spec skall du ha.
https://www.mpmoil.se/products/05000V/m … etic-a5-b5

Senast redigerat av Jesper328 (7 april )

Up the RA
Blanke
7 april · 331 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ett år eller 1000-1500 mil.
Kontrollerar oljan då och då i bilarna, och om fukt eller bränsle förekommer så blir det antingen en ordentlig varmkörning (~10 mil) eller ett oljebyte beroende på hur nära slutet av intervallen jag är.

Några fördelar vet jag inte om jag märker av förutom att jag ännu ej åkt på lagerras… peppar peppar lol
Lägre bränsleförbrukning?.. nja marginellt isåfall.
Men sen så bryr jag mig inte speciellt mycket om förbrukningen heller.

Så länge man använder rätt specifikation på oljan så kan man köra enligt serviceboken.
Man kan t.ex faktist köra 3000 mil på en LL-olja med rätt körmönster.
Saknar dock bilen adaptiv serviceintervall och man kör 3000 mil över fem år så kommer man att få långsiktiga problem.
Jag kör dock korta intervaller för att det känns bättre.. LL-olja eller ej.

Edit: denna spec skall du ha.
https://www.mpmoil.se/products/05000V/m … etic-a5-b5

Kört med 0w30 förr men kände att det inte var så positivt med det på sommaren då det var +40. Men tempen i motorutrymmet är väl knappast så varmt att oljan blir för tunn.

Kollade oljan häromdagen och såg att det var lite fukt i den, ska ju ändå byta olja om en månad så jag kör på. Tror jag får in kanske 500-600 mil innan jag byter oljan, och kör ju biltema-olja så det kostar inte riktigt något mer i plånboken. Intressant att se om bilen kommer hålla lika länge som andra bilar med dyrare oljor och liknande intervaller.

trubbelturbo
7 april · 1 460 Inlägg

Bilen jag har nu brukar jag lämna in på verkstad för service när det är dags. Den har "adaptiva serviceintervall", alltså att hur lång tid det tar tills det är dags för oljebyte beror på hur bilen används. I mitt fall blir det nog cirka 3000mils intervaller. Pendlar ca 13mil om dagen varav några enstaka kilometrar är stadskörning, resten motorväg och landsväg. På mina tidigare bilar har jag gjort olje-,vätske- och filterbyten själv, brukade då byta efter max 1500mil. Vilket var cirka 3ggr om året då jag kör ca 4000mil per år.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Blanke
7 april · 331 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Bilen jag har nu brukar jag lämna in på verkstad för service när det är dags. Den har "adaptiva serviceintervall", alltså att hur lång tid det tar tills det är dags för oljebyte beror på hur bilen används. I mitt fall blir det nog cirka 3000mils intervaller. Pendlar ca 13mil om dagen varav några enstaka kilometrar är stadskörning, resten motorväg och landsväg. På mina tidigare bilar har jag gjort olje-,vätske- och filterbyten själv, brukade då byta efter max 1500mil. Vilket var cirka 3ggr om året då jag kör ca 4000mil per år.

Hur väl fungerar dom här adaptiva intervallerna? Finns det någon forskning som visar att det faktiskt fungerar? Har bilen mätinstrument för att analysera oljeinnehållet eller hur fungerar det?

Blanke
7 april · 331 Inlägg

Pratar med en annan om oljor och han säger att man inte ska köra någon 0w30 på min bil. Står t.om i manualen att 0w30 ska användas om man kör under "missgynnsamma förhållanden" som att det är kallare än -30. Vad kan egentligen hända om man kör 0w30? Motorn är ju menad att klara av det, och i teorin är det väl densamme som att köra 5w30 men på vintern är den tunnare i kallare klimat?

simlar
7 april · 5 526 Inlägg

Blanke skrev:

trubbelturbo skrev:
Bilen jag har nu brukar jag lämna in på verkstad för service när det är dags. Den har "adaptiva serviceintervall", alltså att hur lång tid det tar tills det är dags för oljebyte beror på hur bilen används. I mitt fall blir det nog cirka 3000mils intervaller. Pendlar ca 13mil om dagen varav några enstaka kilometrar är stadskörning, resten motorväg och landsväg. På mina tidigare bilar har jag gjort olje-,vätske- och filterbyten själv, brukade då byta efter max 1500mil. Vilket var cirka 3ggr om året då jag kör ca 4000mil per år.

Hur väl fungerar dom här adaptiva intervallerna? Finns det någon forskning som visar att det faktiskt fungerar? Har bilen mätinstrument för att analysera oljeinnehållet eller hur fungerar det?

Sitter en sensor i oljetråget som mäter oljetemp och oljenivå och därigenom beräknar motorstyrdonet oljekvaliteten, främst efter antalet temperaturcykler samt hur länge oljan varit i olika temperaturer.

Om flexibelt oljeintervall med 0w30 olja inte hade fungerat så hade biltillverkarna inte sålt bilarna med garanti och det hade inte gjorts annat än byta/renovera motorer på verkstäderna.
Så ser det inte ut på verkstäderna utan dom vanligaste motorfelen är avgasreningen, ytterst sällan några mekaniska skador på själva motorn trots långa oljeintervaller.
Dom flesta får ett intervall på runt 2000mil vid flexibelt intervall och oljan byts då inte i onödan vilket sparar både pengar och miljö.

Jag kör dock fast intervall 1år/1500mil i mina privata bilar, men det är då  för att jag kör på billigaste helsyntetoljan jag kan hitta som då inte är godkänd för längre intervall än så.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
7 april · 7 240 Inlägg

Byter alltid motoroljan före besiktningen.
Eftersom mina hobbybilar rullar relativt lite byter jag filter endast vartannat ljebyte.
Transmissionerna byter jag aldrig i, med undantag för de gånger kört i så djupt vatten att att luftningsventilen hamnat under vattennivån.
Gäller inte Geländewagen och Defender  m fl som har högt uppdragna transmissionsluftningar som standard.

Oreggad Ruter Knekt
7 april · 655 Inlägg

1 år / 800 mil på dieseln. Ganska billig åtgärd (400kr för varje 14 400kr spenderade på soppa) för att slippa slitage.

Senast redigerat av Oreggad (7 april )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
7 april · 10 280 Inlägg

Servar bilen när den säger att det är dags, kör c:a 2500-3000 mil per år så brukar i praktiken bli ungefär en gång per år.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
8 april · 331 Inlägg

Hade varit intressant om man tog några oljetester och skickade in för analys. En när oljan har gått 500 mil, en 1000 mil, en 1500 mil, och en vid 2000 mil.

Tydligen många i USA som gör det här för att få reda på bra intervaller för just deras motor.

DennisCA
8 april · 247 Inlägg

På min mest körda pendlare (diesel Yaris) blev det enligt km så varje 1500 mil bytte jag. Nu då bilen börjat bli ganska gammal så byter jag varje 1000 mil. Samma intervaller på alla andra bilar eller lägre, Saaben körs kanske 5-600 mil i året och oljan och filtret byts varje år.

5W40 kör jag på i alla bilar, tempen här svingar väl från -32 +34 nuförtiden.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
mb_pucken
8 april · 5 087 Inlägg

Dom flesta av mina bilar får oljebyte en gång om året. Körsträcka blir sällan så hög då jag varierar mellan flera olika bilar.
Även vilken olja jag använder varierar men alltid märkesolja, oftast mobil 1 eller midland olja. Detta pga av att jag köper den oljan relativt billigt via jobbet och finns på tapp där jag är och servar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
8 april · 7 240 Inlägg

Glömde skriva att jag på alla bilar byter till magnetplugg.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april · 13 746 Inlägg

aldrig..   det rinner ur då fyller jag på nytt..   bara ett problem ingen av mina bilar läcker olja =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VirreEriksson
8 april · 1 301 Inlägg

Kör hela bilparken på e85, så max 1000mil mellan byten. Bytte iförsig i samma intervaller även med vanlig soppa.

Supran som går rätt hårt ibland byts typ varje 350mil.

Senast redigerat av VirreEriksson (8 april )

Blanke
8 april · 331 Inlägg

torsen skrev:
Glömde skriva att jag på alla bilar byter till magnetplugg.

Har det gått bra med dessa? Ville pröva själv men läste om att själva magneten har en vana att lossna inne i tråget.

candyweiss
8 april · 876 Inlägg

torsen skrev:
Glömde skriva att jag på alla bilar byter till magnetplugg.

Nästan alla nyare bilar har tråg av plast och därmed är pluggen också av plast. Finns det plastpluggar med magnet?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Jesper328
8 april · 2 375 Inlägg

Blanke skrev:

Jesper328 skrev:
Ett år eller 1000-1500 mil.
Kontrollerar oljan då och då i bilarna, och om fukt eller bränsle förekommer så blir det antingen en ordentlig varmkörning (~10 mil) eller ett oljebyte beroende på hur nära slutet av intervallen jag är.

Några fördelar vet jag inte om jag märker av förutom att jag ännu ej åkt på lagerras… peppar peppar lol
Lägre bränsleförbrukning?.. nja marginellt isåfall.
Men sen så bryr jag mig inte speciellt mycket om förbrukningen heller.

Så länge man använder rätt specifikation på oljan så kan man köra enligt serviceboken.
Man kan t.ex faktist köra 3000 mil på en LL-olja med rätt körmönster.
Saknar dock bilen adaptiv serviceintervall och man kör 3000 mil över fem år så kommer man att få långsiktiga problem.
Jag kör dock korta intervaller för att det känns bättre.. LL-olja eller ej.

Edit: denna spec skall du ha.
https://www.mpmoil.se/products/05000V/m … etic-a5-b5

Kört med 0w30 förr men kände att det inte var så positivt med det på sommaren då det var +40. Men tempen i motorutrymmet är väl knappast så varmt att oljan blir för tunn.

Kollade oljan häromdagen och såg att det var lite fukt i den, ska ju ändå byta olja om en månad så jag kör på. Tror jag får in kanske 500-600 mil innan jag byter oljan, och kör ju biltema-olja så det kostar inte riktigt något mer i plånboken. Intressant att se om bilen kommer hålla lika länge som andra bilar med dyrare oljor och liknande intervaller.

Nej, du behöver inte oroa dig över att köra en 0w30 olja i dom temperaturerna så länge du inte kör hårt.

Är inget fel på Biltemas oljor så länge de uppfyller specen så att säga.
Var racemekaniker för några år sen där bilen i fråga gick med en lustgasmatad csb340.
Körde Biltemas mineralolja i den, byttes ju dock efter varje dag men ändå. big_smile

Själv tar jag det allra mesta ifrån Trodo, och en kvalitetsolja blir sällan mycket dyrare än Biltemas om man räknar in bränslekostnaden dit.

Up the RA
spillolja
8 april · 4 026 Inlägg

Oljefilter och olja byte:
Golfen efter ca 12.000-13.000km
Clion  efter ca 17.000-18.000km
oljefilter purflux
Olja Lidl W5 5W-40

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang