Finns allt möjligt men som när andra frågat det här så försöker jag att ge konsekventa svar till alla.
Volvo är ett stabilt val men blir snabbt dyrt om du inte gör saker själv. Volvos har ju även ett stigma av att vara en evighetsmaskin och jag har väl märkt att många volvo-ägare tror också på detta. Det betyder att saker kanske inte är utbytt och du har en dyr historia framför dig då föregående ägare bara tutat och kört med det enstaka oljebytet. Var därför väldigt noga med service och att den är värd pengarna du betalar.
Undvik de finare märkena som audi, mercedes, bmw osv. Jag kan inte ge några bra skäl utöver att det är väldigt dyra reservdelar, vilket gjort så att många ägare struntat i att byta ut saker när de gått sönder, dyr försäkring och dyr skatt.
Det mest pålitligaste är nog i all ärlighetens namn en äldre Volvo kring 45k. En 90-talare (240, 740 eller 940). För dina pengar kan du få en riktigt fin Volvo. Men se bara till att ägaren inte bara kört bilen och struntat göra saker på grund av "att det är en volvo!". Jag känner många mekaniker som njuter av deras 940s. De flesta är även skattebefriade, bes varannat år och en väldigt låg veteranförsäkring (100kr i månaden under vintern, 200kr under sommaren).
Personligen hade jag köpt en äldre 245a med förgasare om jag hade 45k. Eller en nyare 940 med b230f.
Senast redigerat av Blanke (30 juni )
Professionell hatare