2778
Sök

AC skumrengöring hjälp

21 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Mina fläktar luktar illa, jag misstänker att det är massa mögel som har byggts upp i systemet eller bakterier eller så. Jag har testat byta kupéfilter men det stinker fortfarande när jag sätter på fläkten.. jag kör med fläkten av nu förtiden. Jag har testat köpa såna AC-rengöringsburkar från biltema och jula men de är värdelösa, hjälper ingenting heller. Nu har jag köpt AC-rengöring i skumform från mekonomen som jag tänkte spruta i ventilationssystemet. Jag undrar om någon här har erfarenhet av det hur man går tillväga, tycker inte instruktionerna är tydliga. Jag har en golf 2020. Vissa sprutar i ventilationgallrarna i bilen, vissa spruta i luftintaget på utsidan av bilen, vissa sprutar under bilen i röret där vattnet dräneras från AC:n.. Någon som vet hur man ska göra ?

6 370 Inlägg
för 12 timmar sedan
??? Hur kan en så ny bil lukta illa från ventilationssystemet???  Verkar väldigt konstigt! Varken min brors 33 år gamla Audi 100 Turbo eller min egen Audi TT från 2004 (bägge med AC) "luktar" från ventilationssystemet.
-Har du kollat att du har kylvätska i bilen och inte bara vatten (50/50 vatten och glykol) och inget läckage från värmeelementet (märks om golvmattorna blir blöta.

21 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
??? Hur kan en så ny bil lukta illa från ventilationssystemet???  Verkar väldigt konstigt! Varken min brors 33 år gamla Audi 100 Turbo eller min egen Audi TT från 2004 (bägge med AC) "luktar" från ventilationssystemet.
-Har du kollat att du har kylvätska i bilen och inte bara vatten (50/50 vatten och glykol) och inget läckage från värmeelementet (märks om golvmattorna blir blöta.

Jag vet inte.. Köpte denna början av 2023. Problemet kom ungefär 1 år sedan. Enda gången jag lekt med kylarvätskan var när jag bytte bromsskivor och tog ut lite kylarvätska för att minska på trycket, därefter satte jag tillbaka det jag tagit ut.

Har inga blöta golvmattor vad jag märkt. Jag städade dem nyligen.

6 370 Inlägg
för 11 timmar sedan
??? Vad har bromsskivor med kylarvätska att göra??

Diagnostekniker
2 965 Inlägg
för 11 timmar sedan
Beror många gånger på igensatt avloppsslang ifrån värmepaketet där förångaren sitter.

Hissa upp bilen och kolla så att inte denna är igenkorkad.
Har du tur så kan du även komma åt den inifrån bilen och blåsa igenom den med tryckluft.

Up the RA

21 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
??? Vad har bromsskivor med kylarvätska att göra??

juste det var bromsvätska, ja då har jag inte rört kylarvätskan

Jesper328 skrev:
Beror många gånger på igensatt avloppsslang ifrån värmepaketet där förångaren sitter.

Hissa upp bilen och kolla så att inte denna är igenkorkad.
Har du tur så kan du även komma åt den inifrån bilen och blåsa igenom den med tryckluft.

Okej ska kolla under bilen om det rinner nå vatten, då vet jag väl att det är rätt slang. Annars då måste jag hitta slangen inifrån, på passagerarsidan typ? Ska jag blåsa med munnen eller med luft på burk då?

6 370 Inlägg
för 9 timmar sedan
Med kompressor!  Har du inte en kompressor så åk till en bilreparatör och be dem blåsa!

21 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Med kompressor!  Har du inte en kompressor så åk till en bilreparatör och be dem blåsa!

Skulle det inte bli blött inuti bilen då om det var stopp i röret?

Sök