Vansterfilen skrev:
Renault Megane RS Trophy. Inte speciellt nog för att det ska vara svårare att sätta på bromsarna än på en vanlig Megane, men storleken på skivorna skiljer sig som sagt åt.
Om du ringer till en verkstad som fått bra betyg, och säger att jag har dom här delarna av det här märket och vill ha dom monterade på min bil, då tror jag att en del är mer villiga att göra jobbet.
Mina erfarenheter av att jobba på verkstad är väldigt lika det flera skriver här, kommer nån med Biltema/autodoc-skit till belägg så vill man inte röra det men säger nån till exempel att dom vill ha EBC skivor och Greenstuff-belägg på bilen så vet man oftast mer vad man pratar om än om man kommer med billigt skräp, och det gör mig mer villig att arbeta på bilen. Vi vill ju ha nöjda kunder eftersom vi ofta lever på ryktet, och om en kund kommer med sina Biltema/autudoc/budget-grejer och vi monterar dom, sen kommer kunden tillbaka och gnäller på vibrationer och liknande så blir det ju inte bra. Att då förklara för kunden att det var dåliga grejer redan från början, och ofta få till svar: "min morbrors jobbarkompis kusins granne har minsann monterat dessa på sin bil och aaaldrig haft problem!" gör att man säger nej till jobbet från början.
Sen att delarna ofta inte passar är ju en hel annan bok att skriva om.. Tidsförlusten och den ekonomiska förlusten för ett längre bokat jobb där kunden beställ fel grejer är inte kul att ta..
Summa summarum, ha artikelnummer och allt redo så verkstaden kan dubbelkolla delarna och ring runt och presentera grejerna väl(förutsatt att det då ÄR kvalitetsgrejer du köpt) så kan du nog få bättre respons. Alternativt ta med delarna till verkstaden och visa det du vill ha på bilen och prata med dom på plats. Åtminstone jag skulle ha reagerat bättre om en kund gjort så mot mig.
Senast redigerat av MrHyde (28 september 2025)
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."