Hur skall jag spela in ny bas?

andreas_gbg_
26 juli 2005 · 1 634 Inlägg

Sådära. Nu är äntligen min baslåda med "kicker comp vr 10" inkopplad. Då är frågan hur man spelar in den?

JAg upplever nu att jag måste vrida upp gainen rätt mycket för att det skall poppa bra. Steget blev ett "Rockford Fosgate 3001" monoblock, står i specen från testmätningen att det skall leverera 400rms i 2 Ohm.
basen har 2x4 ohm talspolar. Jag har kopplat båda - till minus på terminalen och båda + till + på terminalen. Sedan har jag bryggat det på steget. Får jag 2 ohm såhär? Dom sa det i butiken, fasst jag fattar inte riktigt skillnaden på att brygga och inte brygga på ett monoblock? trodde det bara skulle finnas en + och -. finns ju 2 av varje.

Jäklar vad man blir biten av allt detta med billjud. Har haft framsystemet i ca 2 månader och vill redan byta ut det, och ta det som sitter i nu och koppla in där bak:D Undra vad som kommer efter jag gjort detta.....
mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
mrBira
26 juli 2005 · 209 Inlägg

Ja visst är det farligt.. man vill bara ha mer, mer och ännu mer (och framförallt bättre!)  big_smile

När du "spelar in" basarna så kör du bara på som vanligt.. vet inte hur länge det är rekomenderat att spela in dom dära, men 20-30 timmar är väl rätt normalt för basar.
Kan vara en fördel att ta in basen och köra på en hemmaförstärkare om du har en sådan, så slipper du göra slut på all kräm i batteriet  : )
Lira på normal lyssningsnivå.

(Var det svar jag fick från DLS supporten när jag själv undrade om inspelning)

Du kan inte brygga ett monoblock, för det är ju redan en kanal.
(Brygga = släng ihop två kanaler till en)

Fredde 855 t5
26 juli 2005 · 63 Inlägg

Ett tips är åxå att köra nån typ av inspelningsskiva ,,finns rätt mycke !!  det räcker om du kopplar in den hemma på din vaniliga stereo å skruvar ner volymen så det blir tyst !  å låt den vara på i kanske 1-2 dygn !!  basen jobbar då i alla frekvenser även om inte vi hör det då jobbar basen som ett tok !!  ta kontakt med mej på icq 306-662-937 ..om du vill ha en riktigt bra skiva !!   mvh Fredde

Fredde 855 t5
27 juli 2005 · 63 Inlägg

tja..det kommer en skiva till dej...burken har precis rasat..så i formateringen så försvann den ...hade glömt bort det ...men jag ska fixa den igen inom kort !!   Mvh Fredde

Theo
27 juli 2005 · 859 Inlägg

Den där skivan verkar ju väldigt intressant. Du menar att det är inspelat ljud under 20-30 hz då eller? Eftersom man inte hör något. Tvivlar på att så många billigare hemmstärkare orkar med det.

Eller skall man spela in på sån volym att det inte hörs? Lär ju inte bli mycket inspelat då inte.

Berätta gärna mer.

/Theo

Fredde 855 t5
27 juli 2005 · 63 Inlägg

det är dock "ljud" under 20-30 Hz !!  jag har nämligen spelat in mina inomhus högtalare via den skivan och man orkar ju inte höra en massa pip å brum i olika Hz ..för det är ju så att människan hör ju inte alla ljud som en en bas te.x "hör"  !  jag tycker det blev en jävla skillnad då jag hade kört denna skiva !!  det går ju även att spela in ett par högtalare med bara hjälpen av ström som kommer via singalen från tex Förstärkaren !  tar dock mycke längre tid !!  bästa sätten är ju att polvända å spela mot varann ! men det är ju svårt i en bil, så vida man inte sätter in elementen i lådor å spelar in på så vis !! så man behöver inte ha någon volym alls för spela in ett eller flera element !! inte iaf  enligt mina öron sett ..jag har hållit på mycke länge med inomhus !!  dock Noob på billjud !! men kan ju inte tro att det ska göra nån skillnad ...för alla element är ju uppbyggda på samma sätt !!  men har jag fel ..så rätta mej gärna !! man kan ju aldrig lära sej för mycke !!  Mvh fredde ! (kommer lägga upp denna skiva på ftp via en länk ,,,inom kort !!)

TT-Avant
27 juli 2005 · 6 851 Inlägg

Så länge elementet inte får jobba, med andra ord röra sig fram och tillbaka så kommer du inte kunna spela in basen. Om man då vrider ner volymen så det blir tyst, då kommer förmodligen inte heller elementet att sättas i rörelse och det leder till att den inte heller blir inspelad.När det gäller inspelningen så är det själva gummi kanten som skall mjukas upp och då låter de efter detta bättre. Det ända som riktigt funkar är att man spelar som vanligt med basen/högtalarna så kommer de efter ett tag att låta bättre.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
andreas_gbg_
28 juli 2005 · 1 634 Inlägg

Tiaz skrev:
Så länge elementet inte får jobba, med andra ord röra sig fram och tillbaka så kommer du inte kunna spela in basen. Om man då vrider ner volymen så det blir tyst, då kommer förmodligen inte heller elementet att sättas i rörelse och det leder till att den inte heller blir inspelad.När det gäller inspelningen så är det själva gummi kanten som skall mjukas upp och då låter de efter detta bättre. Det ända som riktigt funkar är att man spelar som vanligt med basen/högtalarna så kommer de efter ett tag att låta bättre.

Tack för svaren, jäkla skit att jag inte ställde denna fråga innan jag fixade ett steg till basen, den har nämligen stått klar i lägenhetsförrådet och väntat på steg länge sad

Gällande inspelningen tycker jag det verkar skumt att den kan spelas in på 0 volym. Jag tror som Tiaz säger att det är gummikanten runt basen som skall mjukas upp, och jag har då fått för mig att man skall höja volymen gradvis för under många timmar för bästa resultat, men jag ville ju dubbel och trippel kolla.

Kan basen ta skada om man vräker på för mycket i början?

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
TT-Avant
28 juli 2005 · 6 851 Inlägg

Nja, är det en basav bättre kvalité så ska det inte vara någon direkt fara att spela lite högre med den. Men är det en av "billigare" märke så kan man kanske vara lite mera försiktig. Man vet inte riktigt vad för upphängning den har och i värsta fall så kommer limmet att lossna ist. för att gummikanten mjukar upp sig och rör sig så som den ska..
Men i ditt fall, Nej det är ingen direkt fara...

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
andreas_gbg_
28 juli 2005 · 1 634 Inlägg

Tiaz skrev:
Nja, är det en basav bättre kvalité så ska det inte vara någon direkt fara att spela lite högre med den. Men är det en av "billigare" märke så kan man kanske vara lite mera försiktig. Man vet inte riktigt vad för upphängning den har och i värsta fall så kommer limmet att lossna ist. för att gummikanten mjukar upp sig och rör sig så som den ska..
Men i ditt fall, Nej det är ingen direkt fara...

Oki, Ja dom säger ju att Kicker e bra grajor. inte heller den billigaste modellen jag har wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
Fredde 855 t5
28 juli 2005 · 63 Inlägg

självklart ska ju gummikanten mjukas u ....dom uppgifter jag fått och provat funkar ... !! men ett element har ju mer än bara en gummikant ,,te.x talspole som ska bli "vana" att kunna hantera ström !!  jag har även en vän som jobbat som sytem utvecklare på sinus ..då han byggde element ! pratade med han här om dagen, och han bekräftade samma som jag skrivit !!  men alla sätt är ju bra utom dom dåliga ! hur som helst ska du få skivan där ...å avgöra vilket sätt som är bäst !!

andreasl
28 juli 2005 · 391 Inlägg

käns lite överreklamerat med att spela in dem,  kör bara många timmar på den på  normal volym peaka den inte nåt de närmsta 48 timmarna.

Sharky
28 juli 2005 · 10 287 Inlägg

Är bilstereohögtalare så dåliga så att dom går sönder rent mekaniskt i upphängning om man inte spelar in dom...
Nää.... det kan väl inte vara sant.

Min erfarenhet från PA branschen där man konar om basar och trycker i dom så fort limmet har torkat och sedan låter dom spela är att sådana basar i alla fall inte rasar av detta.

Sedan att dom kan låta bättre efter ett tag är en annan sak.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
28 juli 2005 · 859 Inlägg

Äh inspelning = spela på som vanligt! Har jag alltid gjort och kommer att göra. Men att använda sig av en tongenerator som Tex. Per Söder gör är ju inte fel det heller.

http://www2.hemsida.net/bilstereo/2003/23_Details.html

CoSmoZ 2lateuloose
2 augusti 2005 · 543 Inlägg

klart basen ska spelas in.. det gör man enklast med att köra låga toner så att basen rör på sej rejält! det är lite svårt att säga hur länge man behöver hålla på men det är ett tag.. annars är det som Theo säger.. kör på som vanligt så ordnar sej inspelningen av sej själv
du skriver att det poppar dåligt?? när basen är inspelat kommer den att låta bättre med ner kontroll men har man inte ett musik öra är det svårt att höra skillnad tycker iaf. jag
du kanske har problem med effekten? brygga ett monoblock?? jag vet inte exakt vad ditt RF steg är men för att få ut en massa effekt ur mina gamla RF power monoblock kopplade man ihop 2 st till ett & det är samma med mina SPL dig 1450 monoblock dom ger ut 1000w som singel steg men ihop kopplade 2000w

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
andreasl
2 augusti 2005 · 391 Inlägg

vad driver du dem med då?  10 baterier lr ?

CoSmoZ 2lateuloose
5 augusti 2005 · 543 Inlägg

till mina RF hade jag 3 st batterier & 3 kondingar & till Dig1450 satt det 3st 6v batterier ombyggda till ett 16v.. har även kört Crossfire monoblocks på Turbostart 16v batteri.. jag försöker ha ett batteri per steg om det är digitala monoblocks för dom drar så lite ström mot te x RF vanliga steg

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Theo
5 augusti 2005 · 859 Inlägg

CoSmoZ skrev:
till mina RF hade jag 3 st batterier & 3 kondingar & till Dig1450 satt det 3st 6v batterier ombyggda till ett 16v.. har även kört Crossfire monoblocks på Turbostart 16v batteri.. jag försöker ha ett batteri per steg om det är digitala monoblocks för dom drar så lite ström mot te x RF vanliga steg

Du har inga shyssta batterier till övers?

/Theo

loudness
5 augusti 2005 · 4 554 Inlägg

jo de e klart att en tongenerator på 18hz och amplitudförstärkning gör sitt.. men vem har såna prylar? håller med theo om att man lika gärna kan spela dom som vanligt och bara undvika spela för hårt.. de e ju bara gummi upphängningen och andra flexibla delar som ska bli aningen mjukare.. spolar och sånt har jag svårt att tro förändrar sej särskilt mycke..

CoSmoZ 2lateuloose
6 augusti 2005 · 543 Inlägg

Theo: Sorry har inga kvar! 16v turbostart batterierna var dom bästa jag kört med.. små som faan men kanonbra! så vill du ha bra batterier kör på sådana.. alla andra "vanliga!"  har  tyvärr skakat sönder
but thats life! i en bil utan fjädring

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang